در این مطلب که به قلم مرضیه اردکانی نوشته شده می خوانیم یکی از مراسم با صفا و شادی آور استقبال از نوروز از گذشته نوروزخوانی بوده است. مراسمی همراه با ساز و آوازهای سنتی که در ایران فراخور فرهنگ و آیین هر منطقه در واپسین روزهای اسفندماه و روزهای ابتدایی سال جدید برگزار می شود.
در گذشته نوروز خوانان را قاصد بهار می نامیدند چون با سرودها و ترانه های نوید بخش تماشاگران و رهگذران را به شادی و خوش آمد گویی به بهار دعوت می کردند.
آیین سنتی نوروزخوانی در سال های اخیر به دلیل گسترش زندگی شهرنشینی و جایگزین شدن تفریحاتی که همگام با رشد تکنولوژی پیش آمدند در بیشتر مناطق منسوخ شده است و خیلی به ندرت به صورت نمادین دیده می شود.
این نشریه در مطلبی دیگر رونق بازار کالاهای دست دوم در استقبال از بهار و رکود نسبی حاکم بر فروش لوازم خانگی نو را مورد توجه قرار داده است.
مهارت، پاشنه آشیل اشتغال استان از دیگر مطالب این نشریه است که در آن به بررسی دلایل افزایش بیکاری در استان قزوین پرداخته شده است.
جاده پرحاشیه، گزارشی از مشکلات ساخت جاده قزوین - کلاچای ، اعضایی که جان دوباره می بخشند ، با موضوع اهدای عضو و سنت های نوروزی در پهنه مینودری از دیگر عنوان های این شماره هفته نامه مینودر هستند.
هفته نامه مینودر به مدیرمسئولی عاطفه مشایخ در قزوین منتشر می شود.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.