در گردهمایی و جشن گرامیداشت سندروم داون مطرح شد که 52 نفر در شهرستان آبیک به این معلولیت مبتلا هستند و 20 نفر درمرکز توانبخشی روزانه رشد خدمات دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، 21 اسفند به عنوان روز ملی گرامیداشت سندروم داون نامگذاری شده که به همین مناسبت، گردهمایی و جشنی با حضور خانواده‌های دارای فرزندان سندروم داون و مسئولان شهرستان و با حمایت فرمانداری، اداره بهزیستی، شورای‌شهر آبیک و به همت مرکز آموزشی و توانبخشی معلولان ذهنی زیر 15 سال رشد در تالار نیلوفر شهر برگزار شد.

شهرام احمدپور فرماندار شهرستان در این مراسم نگهداری و تربیت فرشتگان سندروم داون از سوی مادران را نیازمند توجه بیشتر ذکر کرد و گفت: مدیران مرکز توانبخشی رشد شهرستان آبیک و مربیان این مرکز با نیت خیر و خالص و اراده جدی به معلولان ذهنی زیر 15 سال خدمات ارائه می‌دهند.

وی افزود: مربیان مرکز رشد توجه خاص به معلولان ذهنی دارند و برگزاری مراسم امروز به مناسبت سندروم داون کار بسیار ارزشمند و بزرگی محسوب می‌شود.

وجود 52 کودک دارای سندروم داون در آبیک

یوسف کازانی رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک در این مراسم گفت: 52 معلول سندورم داون در شهرستان آبیک وجود دارد که از این تعداد، 20 معلول از خدمات مرکز آموزشی و توانبخشی معلولان ذهنی زیر 15 سال رشد خدمات بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: در این مرکز به معلولان ذهنی خدماتی همچون گفتاردرمانی، آموزشی، هنری، کاردرمانی، توانبخشی و مشاروه به خانواده‌ها ارائه می‌شود.

این مسئول ادامه داد: به دلیل اینکه شیوع بیماری‌های غدد و قلب در کودکان سندروم داون بیشتر است، از سوی مدیران مرکز توانبخشی رشد شهرستان آبیک به متخصصان این بیماری‌ها هدایت می‌شوند گرچه ارجاع به موقع آنها برای چکاب بینایی و شنوایی به پزشکان هم صورت می‌گیرد.

کروموزوم اضافی موجب عشق ورزیدن معلولان سندروم دان شده است

عربی مدیر داخلی مرکز آموزشی و توانبخشی معلولان ذهنی زیر 15 سال رشد شهرستان آبیک هم در این مراسم بیان کرد: در مرحله جنینی، جهش ژنتیکی در ساختمان سلول‌های مبتلایان به سندورم داون اتفاق می‌افتد و در فرد عادی که کروموزوم 21 دو جزئی است در این افراد سه شکل است و دارای 47 کروموزوم هستند.

وی افزود: مبتلایان به سندروم داون از نظر رفتاری و شناختی دارای ویژگی‌های خاصی هستند که وجود کروموزوم اضافه در آنها موجب عشق ورزیدن و محبت آنها شده و بسیار عاطفی، بامحبت، مهربان و اجتماعی هستند.

این مسئول ادامه داد: از مسئولان انتظار داریم کودکان دارای سندروم داون از حقوق شهروندی یکسان برخوردار باشند و نگاه عموم جامعه هم به گونه‌ای باید باشد موجب آسیب زدن و ناراحت شدن این افراد نشود و به معنای واقعی پذیرای این عزیزان باشند.

مدیر داخلی مرکز آموزشی و توانبخشی معلولان ذهنی زیر 15 سال رشد شهرستان آبیک اضافه کرد: خدمات این مرکز در راستای ایجاد زندگی خوب و شاد برای معلولان ذهنی است که خیلی ازاین افراد می‌توانند وضعیت نرمالی در زندگی عمومی داشته باشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.