به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان قزوین ، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، د رجمع دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی علامه جعفری افزود: این فریضه الهی از جمله مسائلی است که بدون برخورداری از شرایط لازم، نمی‌توان آن را انجام داد
وی در این دیدار که در فضایی صمیمی و به منظور پاسخ به سؤالات و شبهات دینی و سیاسی دانش آموزان برگزار شد در پاسخ به سئوالی اظهار داشت : امر به معروف و نهی از منکر تعریف، مراحل و مقدمات دارد و کسی که می‌خواهد این فریضه را انجام دهد باید شرایط آن را داشته باشد
وی اضافه کرد: ممکن است کسی کار منکری را انجام دهد، اما متوجه انجام منکر خود نشده باشد و این کار او از سر ناآگاهی و عدم توجه نباشد، بلکه از روی غفلت باشد. بنابراین اینجا جای امر به معروف و نهی از منکر نیست، بلکه جای تذکر است.
امام جمعه قزوین اضافه کرد: ممکن است کسی منکری را از عدم آگاهی انجام می‌دهد، باید به او آموخت و این مرحله نیز قبل از امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد و اگر در این مرحله مشکل حل شود، نیازی به امر به معروف و نهی از منکر نداریم واگر کسی با آگاهی و توجه کامل، مرتکب منکر می‌شود، باید ببینیم ما برای ارتقای فرهنگ او چه کاری انجام داده‌ایم؟ آیا فعالیت های فرهنگی ما متناسب با رشد فکری و ایمانی افراد جامعه انجام شده است؟! باید کارهای فرهنگی به صورتی انجام شود که افراد را در مسیر رشد دینی قرار دهد و انگیزه‌های دینی را در آنها بیدار کند تا شوق گفت و گوی با خداوند را پیدا کنند. بیاییم خیرخواهی کنیم و نشان دهیم که ما از سر دلسوزی می‌خواهیم ارزش و اهمیت ارزش‌های دینی را به او نشان دهیم و این مراحل همگی پیش از مرحله امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد.
آیت الله عابدینی در پاسخ به سئوالی در خصوص نماز و قرائت قرآن در ادارات ، گفت: قانون تعریف کرده است که کارمندان در زمان اداری نماز خود را با زمان متعارف بجا بیاورند و این موضوع اشکال ندارد. اما اگر کسی بیش از آن برای کارها و فرایض دیگر، زمان صرف کند و باعث ناراحتی مردم شود، حرام است و نباید این کار را انجام دهد و اگر با چنین مسأله‌ای برخورد کردیم می‌باید مسأله شرعی را به او منتقل کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا استاد می‌تواند کلاس درس دانش آموزان و یا دانشجویان را برای نماز تعطیل کند؟ اظهار داشت: کلاس‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که با ساعت نماز تداخل نداشته باشد و بین معلم و دانش آموز بحث تعطیل شدن و یا تعطیل نشدن کلاس پیش نیاید و ضروری است همه کلاس‌ها با نماز هماهنگ شوند چرا که هر کاری در زمان نماز انجام شود، برکت ندارد و خیال می‌کنیم کاری انجام می‌دهیم و آورده‌ای در زندگی ما نخواهد داشت.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص تشخیص مرز تذکر و امر به معروف و نهی از منکر گفت: اینکه بخواهیم با اصرار ثابت کنیم کسی مرتکب منکر می‌شود، کار درستی نیست. مثلاً اگر خانم و آقایی را در خیابان می‌بینیم که قدم می‌زنند و صحبت می‌کنند حق نداریم به آنها بگوییم شما چه نسبتی با یکدیگر دارید و در کار آنها دخالت کنیم. باید حسن ظن داشته باشیم و از سوء ظن پرهیز کنیم. خداوند در قرآن می‌فرماید ای کسانی ایمان آورده‌اید از بسیاری از گمان‌ها اجتناب کنید و بد گمانی و تجسس را کنار بگذارید و این‌ها در نگاه دین ممنون است و نگاه ما باید این باشد که همه بنده خدا هستند، مگر اینکه بدی آنها ثابت شود.
6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.