به گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری در 22 بهمن سال جاری مصادف با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب را در هفت بند تنظیم و ابلاغ کردند.
در این بیانیه ضمن بازخوانی تجارب 40 ساله انقلاب اسلامی، ورود به 40 سالگی دوم انقلاب و همچنین نقشه راه کشور برای دستیابی به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی پی ریزی شده است.
موضوعاتی از قبیل عدالت گرایی و عدالت محوری، مبارزه با ظلم و شکوفایی و توسعه از مباحثی بود که دکتر رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه پیام مرکز قزوین در مصاحبه باخبرنگار مطرح کرد.

س-یکی از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب بحث عدالت گرایی است، تحقق این موضوع را قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می کنید؟
ج- رخدادهای انقلاب همانند سونامی و طوفان است و چندان قابل پیش بینی نیست اما به به طور کلی سه عامل توسعه ناهمگون، عدم استقلال ملی و فضای بسته و خفقان باعث شد تا برای تحقق عدالت در جامعه شاهد پیروزی انقلاب اسلامی باشیم.
توسعه اگر متوازن نباشد بحران های بسیاری را ایجاد می کند، به عنوان مثال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به توسعه شهرها خیلی توجه شد اما حکومت نسبت به توسعه روستاها مغفول ماند.
کسانی که حقوق بگیر بودند خیلی زود توانستند سرمایه و اموالی برای خود فراهم کنند و در عوض کارگران و طبقاتی که حقوق بگیر نبودند از رفاه اجتماعی عقب ماندند که در نهایت منجر به شکل گیری نظام طبقاتی شد.
نفوذ آمریکایی ها، انگلیسی ها و روس ها در دوران پهلوی دوم، اول و دوران قاجار بسیار شدید بود و همین مسئله برای یک ایرانی که دارای تاریخی غنی و کهن است، قابل تحمل نبود و از طرفی دیگر تفکر شیعه هرگز اجازه سلطه و زیر یوغ دیگران رفتن را نمی پذیرد و غیرت دینی با حضور خارجی ها منافات داشت.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فضای بسته و خفقان به حدی بود که به مردم اجازه حرف زدن داده نمی شد و همین نبود فرهنگ گفت و گو باعث شده بود تا تنش های اجتماعی بین طبقات جامعه روز به روز افزایش یابد.

س- اکنون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در رفع این معضلات و تحقق عدالت چگونه عمل شده است؟
ج- پس از پیروزی انقلاب اسلامی و کلید خوردن شعار نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی، تا حدودی توانست توسعه ناهمگون را به سمت توازن هدایت کند و امکانات زیرساختی نظیر آب، برق، گاز، جاده و تلفن را تا حدی بین شهر و روستا برابر کند اما همواره تحریم و تهدید دست ما را بسته است و در این شرایط تنها توانستیم عدالت را نه در حد آرمانی بلکه در حد به نسبت مطلوبی محقق سازیم.

س- لطفا چند نمونه مثال بزنید که وضعیت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را به مراتب بهتر از دوران پهلوی نشان می دهد.
ج- بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و تحصیل تعداد دانشگاه ها چند برابر شد و بچه روستایی و شهرستانی که امیدی برای ورود به دانشگاه ها نداشتند، اکنون می توانند به دانشگاه ورود پیدا کرده و ادامه تحصیل دهند.
انقلاب اسلامی توانست دست مستشاران خارجی و نفوذ بیگانگان را در کشور کوتاه کند و استقلالی بر پایه قانون اساسی و انتخاباتی بر اساس دموکراسی و رای مردم تا ششمین انتخابات خبرگان، پنجمین انتخابات شوراها و دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را در کارنامه خود ثبت کند.

س- لطفا در مورد استقلال ملی توضیح دهید.
ج- گرچه ایران امروز همانند دوران پهلوی نوکر فلان کشور نیست؛ اما نباید فراموش کنیم که همه این استقلال در سایه فضای تهدید و تحریم اتفاق افتاده و حتی در دوران دفاع مقدس، تسلیحاتی که رژیم بعث علیه رزمندگان ما استفاده می کرد، متعلق به شوروی بود و برای بیشتر آنها پول نمی گرفت.
ما هیچ گاه نتوانستیم 100 درصد از فضای تحریم و تهدید نجات پیدا کنیم و انگلستان، آمریکا و روسیه نه تنها هرگز اجازه ندادند که کشور ما در یک فضای آزاد استعدادهای خودش را شکوفا کند، بلکه همیشه تلاش کردند تا دردسری برای ایران ایجاد کنند.

س- آیا انقلاب اسلامی توانسته در حوزه آزادی های مدنی و سیاسی موفق عمل کند؟
ج-در حوزه آزادی بیان و اندیشه گرچه به نسبت دوران پهلوی دستاوردهای عظیمی داشتیم، اما این پیشرفت برای توسعه سیاسی مناسب نبود و هنوز نتوانسته ایم احزاب قوی در کشور ایجاد کنیم.

س- به نظر شما مانع اساسی در شکل گیری احزاب قوی کدام است؟
ج- امروز حضور در حزب پرهزینه است و هنوز برون سپاری خاصی به مردم صورت نگرفته است؛ انقلاب اسلامی توانست نظام سلطانی و دیکتاتوری پهلوی را متلاشی کند، اما فضای تحریم و تهدید فضای جنگ با دشمنان را پیش روی ما ترسیم کرد و هیچ کشوری قادر نیست حین جنگ به فکر توسعه سیاسی باشد و حزب قوی تشکیل دهد.
انقلاب اسلامی 40 سال است که درحال جنگ میدانی، سیاسی و اقتصادی است و هنوز هم دشمنان ما را به حال خودمان رها نمی کنند تا به جای حفظ تمامیت ارضی به فکر توسعه سیاسی باشیم.
اگر امروز مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به توسعه و شکوفایی اشاره می کند، یعنی اینکه انتخابات ما باید از حالت فردی به حزبی تغییر پیدا کند تا بتوانند با برنامه محوری به فکر رشد و پیشرفت کشور باشیم.

س- به نظر شما مباحثی مانند شکوفایی و توسعه که مقام معظم رهبری در متن بیانیه گام دوم انقلاب عنوان فرمودند، به کدام مباحث اشاره دارد؟
ج- شکوفایی و توسعه هم به معنای فیزیکی و هم به معنای معنوی و علمی است؛ به این شکل که در حوزه آب، برق، گاز، ارتباطات، پزشکی، علوم و دانش هسته ای بسیار موفق عمل کردیم.
اگر جمعیت ساکن در روستایی امروز به دلیل کم آبی به سمت شهرها سرازیر می شود، دلیل آن بی عدالتی نیست، بلکه به خاطر تغییر شرایط اقلیمی است که سبب شده کشور ما در حوزه خشکسالی قرار گیرد و کشاورزان تولیدگر به سمت شهرها آمده و مصرف کننده شوند.

س- پس با این اوصاف ما از نظر امکانات زیرساختی عدالت را رعایت کرده و مشکلی نداریم؟
ج- امروز عدالت تنها مربوط به تقسیم گاز و برق و جاده نیست و مطالبات مردم به سمت اشتغال و معیشت تغییر کرده است. اینکه یک نفر چندتا پست و سمت داشته باشد و در عین حال جوانی بیکار و یک شغل هم نداشته باشد، بی عدالتی است.
به طور کلی وقتی ثروت در دست یک نفر قرار بگیرد و بقیه از ثروت محروم باشند باعث می شود که مشکلات متعددی ایجاد شود.

س- با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، راهکار شما برای رفع چنین تبعیض هایی چیست؟

ج- اگر امروز تورم افزایش یافته باید به فراخور آن نیز دستمزدها افزایش یابد و اگر قرار است مبنای گرانی را بر اساس دلار تعیین کنیم، دستمزد کارگران نیز باید بر اساس دلار تعیین شود تا بتوانیم قشر متوسط جامعه را ار فقر نجات دهیم.
توسعه شرکت های بیمه، تامین اجتماعی، کمیته امداد و بهزیستی به عنوان نهادهای حمایتی باید روز به روز تقویت شده و مورد توجه قرار گیرند و بتوانند با گرفتن مالیات از افراد غنی امکانات رفاهی بیشتری برای فقرا فراهم آورند.

س- به نظر شما محور اصلی تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد توجه به عدالت بیانگر چه موضوعی است؟
ج- به نظر بنده رهبری در گام دوم انقلاب روی عدالت اجتماعی بیشتر از سایر موضوعات تاکید دارند و امروز باید همه به دنبال توزیع عادلانه ثروت و امکانات بر اساس شایستگی باشیم.
البته نباید فراموش کنیم که یکسان پردازی ، عدالت آفرین نیست و اگر فردی معلول و از کارافتاده است باید مبالغ بیشتری دریافت کند و افراد سالم و توانمند به جای دریافت پول صاحب شغل شوند تا هرکس بنا به فراخور شرایط موجود ، نقشی در عدالت اجتماعی ایفا کند.

س- در مقابل مخاصمات بین المللی که همواره از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته باید چه راهکاری در پیش بگیریم؟
ج- بنده معتقدم اگر به قدری از دورن قوی باشیم که به خارج وابستگی پیدا نکنیم، دشمن حتی جرات طمع کردن به کشور ما را نخواهد داشت و به نوعی راه های ظلم بسته می شود.
بیانیه گام دوم انقلاب به ما می گوید که تلاش کنیم تا واژه مظلومیت را از خودمان دور کنیم و اجازه ندهیم یک رابطه ظالم و مظلوم بین کشور ما و کشورهای طرف مقابل شکل بگیرد؛ به عنوان مثال آمریکا هرگز جرات طمع ورزی به کشور آلمان، روسیه، ژاپن و چین را ندارد و این نشان از توانمندی اقتصادی و اجتماعی این کشورها نسبت به چند دهه قبل است.
6012/9925
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.