به گزارش ایرنا غلامرضا غفاری روز چهارشنبه در نشست هم افزایی جامعه و دانشگاه که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، افزود: دانشگاه و جامعه با هم پیوند داشته و از شرایط محیطی تاثیر می‌پذیرند.
غفاری ادامه داد:دانشگاه باید به یک‌نهاد اثرگذار تبدیل شود تا ضمن ایجاد رونق در فضای دانشگاه در جامعه نیز حضور داشته و نسبت به محیط و اجتماع خود حساس باشد.
وی افزود: بی‌شک یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین نقش‌های چنین دانشگاهی نقد کارآمد مدیران و برنامه‌ها است که باید ضمن ارایه راهکارها در مباحث سیاسی و بنیادین نیز ورود کند.
غفاری اظهار داشت: دانشگاه در مرتبه نخست برای تقویت این امر باید خود را نقد کند چون مجموعه‌ای که خود را نقد می‌کند پویایی را برای خود به ارمغان خواهد آورد.
وی با تاکید بر اینکه باید مبنای آموزش‌ها در ارتباط با مسائل کف جامعه باشد، افزود: متاسفانه در حال حاضر این نگاه کمرنگ شده و آموزش‌های دانشگاه‌ها از حوزه سیاسی و بنیادین دور شده است.
این مسئول گفت: از سوی دیگر ورود در حوزه پژوهش از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه و پیگیری جامعه دانشگاهی باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: دانشگاه باید در حال حاضر خود را برای ورود به این عرصه آماده کند و در حقیقت دانشگاه و مجموعه‌های بیرونی باید بپذیرند که مسائل مربوط به شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موجود سخت،پیچیده و مشکل شده‌اند و نمی‌توان آنها را به‌تنهایی حل کرد.
غفاری خاطرنشان کرد: مسائل امروز در جامعه به‌گونه‌ای است که ذی‌نفعان آن یک مجموعه واحد نیستند و می‌توان گفت مجموعه‌های مختلفی از آنها انتفاع دارند.
وی با بیان اینکه جز با مشارکت و گفت‌ و گو نمی‌توان این نوع مسائل را حل کرد، افزود: با توجه به این نگاه، رویکرد تازه‌ای در حوزه دانشگاه مطرح می‌شود تا رابطه سیستمی را با مجموعه‌های دیگر از دانشگاه ها تا مدیران و مسئولان ایجاد کند.
وی گفت: اگر دانشگاه در برنامه‌های آموزشی نگاه سیستمی داشته باشد خود را به تربیت یک انسان حرفه‌ای و متخصص محدود نمی کند بلکه خود را به تربیت شهروند مسئول در جامعه ملزم می‌داند و بر اساس آن دانش‌آموختگان دانشگاه قدرت تعامل و گفت‌وگو خواهند داشت.
غفاری با تاکید بر بازنگری اساسی در این حوزه برای کسب جایگاه علوم انسانی و اجتماعی، افزود: بدون رونق علوم انسانی و اجتماعی هیچ جامعه‌ای به پیشرفت نخواهد رسید چون بلوغ یک جامعه در رشد علوم انسانی و اجتماعی آن جامعه است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه استان قزوین را به دلیل موقعیت آن، بستر خوبی برای داشتن مکان مناسب برای مطالعه و ترغیب دانشگاهیان و پژوهشگران دانست و افزود: در این استان دست جامعه دانشگاهی و پژوهشگران برای تحقیق و پژوهش باز است.
وی افزود: داشتن تحلیل از محیط استان و یک نگاه کلی به آن از نظر نزدیکی به پایتخت و کلان‌شهر تهران از یک‌سو و شناخت آن به‌عنوان یک استان صنعتی و دانشگاهی از سوی دیگر امتیازات زیادی را برای استان به دنبال خواهد داشت.
این مسئول اضافه کرد: استان قزوین به لحاظ جمعیت دانشجویی در کشور بعد از استان‌های سمنان و یزد جایگاه سوم را به خود اختصاص داده و وجود دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نیز به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های توانمند کشور بر اهمیت آن افزوده است.
7388* 6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.