به گزارش ایرنا محمد نسخه چی روز چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به سالروز استقلال کانون های وکلای دادگستری در هفتم اسفند ماه سال 1331 افزود: وکلای دادگستری در دفاع از حقوق مردم و تحقق آزادی و عدالت نقش زیادی داشته اند و همانطور که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی در کنار مردم قرار گرفتند در سال های بعد نیز همیشه جامعه و حکومت از خدمات آنها بهره مند بوده است.
وی اضافه کرد: وکیل دادگستری باید جدای از علم و اخلاق درجاتی از استقلال و عدم وابستگی به حکومت هم داشته باشد، هرچند که در سال های اخیر برخی با اغراض مختلف به دنبال محدود کردن این موضوع بوده اند اما وکلا تاکنون توانسته اند تا حدودی این استقلال را حفظ کنند.
رییس کانون وکلای دادگستری قزوین با تاکید بر نقش و اهمیت بالای وکیل در فرایند دادرسی اظهار داشت: یکی از ارکان مهم برای سیستم دادرسی منصفانه حضور وکیل در جریان دادرسی است که هم در قوانین داخلی و هم میثاق های بین المللی به آن اشاره شده تا جایی که از نظر جهانی رایی قابل اعتبار است که حضور وکیل مستقل در آن پیش بینی شده باشد.
نسخه چی خاطرنشان کرد: در چرایی مراجعه به وکیل همین بس که در اسناد بین المللی و حتی احادیث بزرگان دین بر این امر تاکید شده که شخصی که در مظان اتهام است به خاطر نگرانی و فشار روحی و همچنین ناآگاهی از حقوق، باید به اشخاص عالم مراجعه کند.
وی ادامه داد: از سویی نیز وکیل علاوه بر دفاع از حقوق موکل به دادرس و قاضی هم برای تحقق عدالت کمک بزرگی می کند.
رییس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری قزوین، جلوگیری از اطاله دادرسی و تسهیل جریان دادرسی و نجات مردم از سردرگمی و بلاتکلیفی را از دیگر امتیازات حضور وکیل در پرونده های قضایی عنوان کرد.
وی ، مطالب رسانه ها و برخی افراد در خصوص دریافت حق الوکاله های بالا از سوی وکلا را غیر منصفانه دانست و گفت: اگر در تعداد محدودی از پرونده ها هم حق الوکاله بالا دریافت شود نه ناشی از مطالبه وکیل، بلکه به خاطر ارزش بالای آن پرونده است وگرنه مبالغ دریافتی از سوی اکثریت وکلا هم عادلانه و هم منصفانه است.
نسخه چی ادامه داد: با یک حساب سرانگشتی اگر وکلا در حدود 50 هزار پرونده در سال حضور داشته باشند ورودی شکایت از آنها در حد 100 تا 150 مورد است که همین نشان دهنده رضایت بالای مراجعان از وکلا است.
وی، معاضدت و مشاوره های رایگان را از جمله خدمات جامعه وکالت عنوان کرد و گفت: در اکثر پرونده هایی که حضور وکیل در آنها الزامی است وکلا به طور رایگان شاید تا چند سال وکالت آن را بر عهده گیرند.
نسخه چی اظهار داشت: کانون وکلا بدون ارتزاق یک ریال از هزینه های دولتی با برگزاری آزمون های وکالت برای دانش آموختگان حقوق و آموزش پذیرفته شدگان در اشتغال زایی و صدور پروانه و نظارت بر وکلا نیز به دولت کمک می کند.
وی ادامه داد: بر اساس اصل 35 قانون اساسی که حضور وکیل دادگستری در محاکم را ضروری دانسته اگر شخصی به آن نیاز داشته و توانایی مالی نداشته باشد به این کانون مراجعه و کانون وکلا با فرایندی ساده زمینه معرفی وکیل را فراهم می کند.
نسخه چی با بیان اینکه وکلای دادگستری در تمام مجتمع های قضایی حضور داشته و در ساعت مشخصی از روز به مراجعان دادگستری مشاوره می دهند، گفت: سال گذشته 10 هزار نفر از این مشاوره های حقوقی رایگان بهره مند شدند.
وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته 600 پرونده وکالت تسخیری نیز از سوی وکلای دادگستری قزوین تشکیل شد.

***40 درصد وکلای قزوین بیکار هستند
رییس هیات مدیره کانون های وکلای دادگستری قزوین با اشاره به اینکه سالانه از 250 هزار پرونده دادگستری؛ وکلا تنها در حدود 50 هزار پرونده حضور دارند گفت: عمده پرونده های دادگستری ناشی از مسایل اجتماعی است و اصولا وکیل چندان در آن دخالتی ندارد یا در صورت نیاز معمولا وکلا به طور رایگان مشاوره می دهند.
نسخه چی افزود: یکی از مهم ترین شاخص های مراجعه به وکیل، وضعیت اقتصادی است به طور مثال در شهری مانند استانبول 40 هزار وکیل فعالیت دارند اما به خاطر حجم بالای جریان مبادلات اقتصادی این تعداد وکیل هم کم است چرا که افراد بدون وکیل نمی توانند امور خود را پیگیری کنند و یا حتی قوانین، آن فرد را بدون وکیل نمی پذیرند.
وی با بیان اینکه این امر، هم رقم حق الوکاله ها را کم می کند و هم برای دانش آموختگان رشته حقوق اشتغال آفرینی می کند افزود: این در حالی است که در کشور ما به علت شاخص های اقتصادی ضعیف، نزدیک 40 درصد وکلا بیکارهستند.
نسخه چی، تعداد وکلای عضو کانون وکلای دادگستری قزوین را به همراه کارآموزان، 800 نفر عنوان کرد و گفت: دو سوم وکلا را مردان و یک سوم را زنان تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: سن وکلای ما در سال های اخیر جوان تر شده که در کنار تمام نقاط ضعف و قوت، بیشتر این افراد از دانش علمی بسیار بالایی برخوردار هستند اما بعد از ورود به کار به علت مراجعات پایین از این شغل دلسرد می شوند.
نسخه چی افزود: در سال جاری از هزار و 700 داوطلب آزمون وکالت در قزوین با افزایش 25 درصدی ظرفیت جذب کارآموزان، 75 نفر پذیرفته شدند که 30 درصد آنها طبق قانون از خانواده شاهد و ایثارگر هستند.
وی گفت: برگزاری آزمون وکالت همواره اعتراضاتی از سوی برخی افراد دارد اما واضح است که موضوع حذف آزمون و طی نشدن فیلتر علمی و اخلاقی انتخاب وکیل، چه تبعاتی هم برای جامعه وکالت و هم مردم خواهد داشت.

*** به روز رسانی قوانین وکالت از مطالبات قدیمی جامعه وکلای دادگستری است
رییس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری قزوین گفت: بسیاری از قوانین حوزه وکالت کارآمد نیست و از سال 76 تمام کانون های وکلا به دنبال به روز شدن وکالت هستند مشروط بر آنکه این اصلاح و بازنگری با نظارت خود وکلا تحقق یابد.
نسخه چی در خصوص روند بررسی لایحه جامع وکالت در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مهم ترین موضوعات چالشی در این لایحه تعیین تکلیف مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضاییه ، برگزاری آزمون وکالت و همچنین نظارت بر کانون های وکلای دادگستری است.

*** وکلای دادگستری قزوین در هفته وکیل مدافع مشاوره حقوقی رایگان می دهند
رییس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری قزوین با اشاره به برنامه های سالروز تاسیس کانون های وکلای دادگستری و هفته وکیل مدافع گفت: در این هفته وکلای عضو کانون، خدمات حقوقی رایگان را در مراکز عمومی مختلف به مردم ارایه خواهند کرد.
نسخه چی همچنین از دیدار و نشست با رییس دادگستری استان قزوین در خصوص معاضدت قضایی و خدمات وکیل در روز پنجم اسفندماه خبر داد.
وی افزود: همچنین در نهم اسفندماه نیز همایش بزرگداشت سالروز تاسیس کانون های های دادگستری با حضور معاون حقوقی رییس جمهوری در قزوین برگزار خواهد شد.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.