معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین گفت: روند کیفیت آب در شهرستان‌های استان قزوین به سمت کاهش است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمدحسین ابوترابی در جلسه شورای سلامت شهرستان آبیک اظهار کرد: تعداد روستاهای بالای 20 خانوار شهرستان آبیک 56 روستا است که 27 هزار و 858 جمعیت روستایی را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: 53 روستای شهرستان آبیک با جمعیت 27 هزار و 323 زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب این شهرستان قرار دارند.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین ادامه داد: تعداد مشترکان بهره‌مند از شرکت آب و فاضلاب روستایی  شهرستان آبیک 13 هزار و 586 مشترک است که شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم 93.74 درصد است.

ابوترابی اضافه کرد: سال 94، چهار شرکت آب و فاضلاب روستایی در کشور به عنوان پایلوت ایمنی آب انتخاب شدند که استان قزوین هم یکی از این استان‌ها بود و پیشتاز درانجام ایمنی آب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دو شهرستان آبیک و تاکستان پایلوت ایمنی آب در استان قزوین انتخاب شده بودند که در شهرستان آبیک مجتمع آبرسانی یانس‌آباد تعیین شده بود.

این مسئول تصریح کرد: در اجرای ایمنی آب، از نقطه تولید آب تا مصرف مجتمع یانس‌آباد تحت ایمنی آب قرار گرفت و از عوامل مخاطره‌انگیز جلوگیری به عمل آمد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قزوین با بیان اینکه کیفیت آب شرب حالت دینامیک دارد و در دست این شرکت نیست، افزود: روند کیفیت آب در شهرستان‌های استان قزوین به سمت کاهش است که متفاوت بوده یعنی در شهرستان بوئین‌زهرا آب با افزایش شوری و در شهرستان آبیک با افزایش نیترات آب مواجه هستیم که نسبت به سایر مناطق استان میزان نیترات حدود 50 است.

ابوترابی ادامه داد: نیترات روستاهای حلال‌آباد و مالی‌آباد شهرستان آبیک طبق نمونه‌برداری‌های انجام شده 40 بوده است که دو چاه جدید در این روستاها حفر شده و باید نیترات آنها کنترل شود تا از مخاطرات زیست محیطی جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: در 171 روستای استان قزوین مجوز آب به واحدهای صنعتی شده که در زیر دو کیلومتری روستاها قرار گرفته‌اند و بعضا واحدها با چاه‌های شرکت آب و فاضلاب روستایی فاصله دارند و بعضا هم ندارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: مجوز آب باید نخستین استعلامی باشد که سرمایه‌گذار قصد سرمایه‌گذاری در مکان مورد نظر را دارد تا در حریم چاه‌های شرکت آب و فاضلاب روستایی احداث نشوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.