رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به بارندگی‌هایی که امسال در کشور به ویژه جنوب و جنوب غرب داشتیم، ریزگرد با منشأ داخلی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، عیسی کلانتری در حاشیه بازدید از دهکده طبیعت باراجین استان قزوین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تقریبا بیشتر شهرک‌های صنعتی استان قزوین به طور نسبی ضوابط زیست محیطی را رعایت می‌کنند و فعالیت آنها رضایت‌بخش است.

وی افزود: با توجه به احداث فاز 1 و 2 پارک حیات وحش استان قزوین، با کمک نمایندگان مجلس، استاندار و شهرداری قزوین برای تکمیل این پارک، به عنوان بزرگترین پارک حیات وحش کشور برنامه ریزی کرده ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توجه به بارندگی‌هایی که امسال در کشور به ویژه جنوب و جنوب غرب داشتیم، ریزگرد با منشأ داخلی نخواهیم داشت و با توجه به بارندگی‌های کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه که منشأ ریزگردهای خارجی به کشور ما از این دو کشور هستند، در تابستان و بهار سال آینده ریزگردها کمتر از سال پیش خواهد بود.

کلانتری اضافه کرد: با دستور مقام معظم رهبری، 105 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت و برای مهار ریزگردها به ویژه در استان خوزستان هزینه شد.

وی خاطرنشان کرد: از مقام معظم رهبری درخواست شده برای سال آینده برای مهار ریزگردهای سیستان، بودجه‌ مناسبی از صندوق توسعه ملی اختصاص یابد چرا که وضعیت این استان از استان‌های دیگر از نظر ریزگردها وخیم‌تر است.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به خشکسالی که در افغانستان اتفاق افتاده، آبی در سال گذشته وارد هامون نشده بود؛ این در حالی است که حق آبه کشور ما از رودخانه هیرمند 26 مترمکعب در ثانیه و 820 میلیون مترمکعب در سال است که سال گذشته کمتر از 4 میلیون مترمکعب بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بی‌آبی و گرد و غبار گرفتاری بزرگ مردم شریف سیستان است که با اختصاص بودجه برای مهار ریزگردها، بخش عمده‌ای از مشکلات مردم حل می‌شود گرچه طی یک سال مشکل ریزگردهای سیستان رفع نخواهد شد.

کلانتری ادامه داد: بیش از 95 درصد مصرف سوخت نیروگاه شهید رجایی گاز است و زمانی که از مازوت استفاده می‌شود شهرهای اطراف و تهران و کرج به شدت آلوده می‌شود که چهار تا پنج روز امسال از سوخت مازوت در نیروگاه استفاده شده است.

وی اضافه کرد: وزیر نفت قول داده تا آن جایی که امکانات وجود دارد، سوخت گاز به نیروگاه شهید رجایی اختصاص یابد تا آلودگی نیروگاه شهید رجایی کمتر شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: تعداد روزهای پاک در تهران به 32 روز افزایش یافته و تقریبا هیچ روز تعطیلی در مدارس و دانشگاه‌ها به خاطر آلودگی هوا وجود نداشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.