به گزارش ایرنا، یکی از نکات بارز پیروزی انقلاب اسلامی، حضور بانوان انقلابی در کنار مردان در جریان مبارزات علیه طاغوت است.
براساس مستندات انقلاب، در هرجا که مردان برای مبارزه علیه رژیم ستم شاهی حضور داشتند، رد پای زنان انقلابی نیز مشاهده می شود، این نقش به همین جا ختم نشد و در چهار دهه گذشته همواره شاهد تلاش های این قشر برای حفظ و اعتلای ارزش های انقلاب اسلامی هم پا با مردان بوده ایم.
چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی فرصت مناسبی است تا به نقش آحاد و اقشار مختلف جامعه از جمله زنان در پیروزی نهضت و به ثمر نشستن مبارزات علیه طاغوت پرداخت.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین در میزگردی با حضور مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین و 2 تن از بانوان انقلابی و از فعالان مبارزات علیه رژیم ستم شاهی در دهه پنجاه به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی به این موضوع و همچنین نقش بانوان در حفظ و استمرار انقلاب و دستاوردهای کسب شده در عمر 40 ساله انقلاب در حوزه بانوان پرداخت.

** نقش پررنگ و انکار ناپذیر زنان در پیروزی انقلاب اسلامی
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین در این میزگرد با بیان اینکه نقش پررنگ زنان در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی برکسی پوشیده نیست،گفت: زنان دوشادوش مردان در شکل گیری و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به ایفای نقش پرداختند.
صدیقه ربیعی با بیان اینکه همه مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند، اظهار داشت: مادران و همسران، فرزندان و همسر خود را برای دفاع از نهضت امام خمینی (ره) ترغیب و تشویق کرده و از آغاز نهضت تا روز پیروزی انقلاب حامی و پشتیبان انقلابیون بودند و در ماه های پایانی حیات حکومت طاغوت نیز حضور پررنگی در راهپیمایی علیه رژیم ستم شاهی داشتند.
وی اظهار داشت: باید اذعان کرد بدون شک تربیت زنان و مادران مسلمان ایرانی نقش مهمی در پرورش مردان انقلابی و کسانی که ندای حق امام خمینی (ره) را شنیدندو به آن لبیک گفتند، داشت.
این مسئول با بیان اینکه جایگاه زنان میهن ما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در عرصه های اجتماعی متحول شد و ارتقا یافت، افزود: بانوان میهن اسلامی پس از پیروزی انقلاب تقریبا به اهدافی که به خاطر آن دست به قیام زدند، دست یافته اند.
وی با بیان اینکه زنان پیش از انقلاب اسلامی از حقوق اولیه خود نیز برخوردار نبودند و نگاه رژیم طاغوت به این قشر نگاهی ابزاری بود، اظهار داشت: با دیدگاه های متعالی امام خمینی (ره) این رویکرد پس از انقلاب اسلامی تغییر یافت و حقوق زنان در جامعه مورد توجه قرار گرفت.
این مسئول گفت: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد پیشرفت های قابل توجهی در حوزه بانوان بودیم که در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دست آمده است.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی هویت جدید به زنان ایران بخشید و موجب شد تانقش تربیتی بانوان میهن اسلامی ما اثرگذار تر از قبل شود، اظهار داشت: همین اثرگذاری باعث شد تا مادران و همسران ایران در هشت سال دفاع مقدس فرزند و همسر خود را با رضایت قلبی و در جهت حفظ ارزش های دینی و انقلاب راهی جبهه های نبرد حق علیه باطل کنند.
این مسئول با اشاره به نقش بانوان در حفظ و استمرار انقلاب اسلامی،گفت: اگر صبوری و فداکاری مادران و همسران شهدا و ایثارگران که در جبهه های حق علیه باطل حضور یافتند نبود، سرنوشت انقلاب نیز مشخص نبود.

** دیدگاه مترقی امام و رهبری و قانون اساسی به زنان
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین با بیان اینکه دشمن در قالب جنگ تبلیغاتی خود می خواهد به گونه ای وانمود کند که زنان پس از انقلاب اسلامی دستاوردی نداشته و محدود شده اند، افزود: این تبلیغات همگی دروغ هستند چرا که هم در قانون اساسی و نیز در دیدگاه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نگاهی متعالی و مترقی به قشر زن وجود دارد.
وی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران بسترهای حضور فعالانه بانوان در عرصه های اجتماعی به خوبی فراهم است و تلاش شده تا این بسترها در قالب زندگی ایرانی-اسلامی به گونه ای باشد که زن علاوه بر حضور در اجتماع به وظائف و نقش خود در خانواده نیز بپردازد.
این مسئول با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی زنان و دختران جامعه ما از فرصت بسیار خوبی برای تحصیل علم و دانش از مقطع ابتدایی و متوسطه گرفته تا حضور در دانشگاه ها و تحصیلات عالیه بهره مند شده اند، گفت: این در حالی است که پیش از انقلاب اسلامی بسیاری از دختران به دلیل نبود امکانات از تحصیلات اولیه نیز محروم بودند.

**امنیت عمومی برای زنان، دستاورد انقلاب اسلامی
ربیعی، ارتقای بهداشت و درمان و بدنبال آن کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان حین زایمان در کنار رشد فضاهای ورزشی و فرهنگی ویژه بانوان را از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان دانست و گفت: از همه این موارد مهم تر، امنیت عمومی بالا و کم نظیر برای بانوان جامعه است که موجب شده زنان و دختران در اقصی نقاط کشور به فعالیت های دلخواه خود در بیرون از منزل مشغول باشند.
این مسئول گفت: امروز باید از دستاوردهای کسب شده انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف از جمله بانوان صیانت و محافظت کنیم تا دشمن فرصت کوچک ترین سوء استفاده علیه ما را نداشته باشد.
وی افزود: یکی از راه های صیانت از این دستاوردها در سطح کلان، حضور در صحنه هایی چون راهپیمایی یوم الله 22 بهمن است که یاس و ناامیدی دشمن را با خود به همراه دارد.

** زنان انقلابی با درک ارزش های اسلامی علیه طاغوت ایستادند
سیده مریم بیگم هاشمی از زنان انقلابی قزوین و از فعالان مبارزات ستم شاهی نیز در این میزگرد با اشاره به نقش پررنگ بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: امام خمینی (ره) نیز در فرمایشات خود به این مساله اشاره داشتند.
وی با بیان اینکه زنان انقلابی به یک بینش دینی و سیاسی عمیق دست یافته بودند، اظهار داشت: در رژیم ستم شاهی زن به یک کالا و ابزار جنسی تبدیل شده بود و حاکمیت آن دوره کرامتی برای این قشر قائل نبود.
هاشمی با بیان اینکه کرامت واقعی زنان در ارزش های اسلامی نهفته است و بانوان انقلابی به خوبی این موضوع را درک کرده بودند، اضافه کرد: زنان انقلابی مسلح به نیروی ایمان بودند و در کنار مردان برای تحقق حاکمیت اسلامی شجاعانه کوشیدند.
این بانوی انقلابی گفت : زنان علاوه بر پیروزی انقلاب در حفظ آن نیز سهم بزرگی داشته اند و این مهم را چه در جریان هشت سال دفاع مقدس با پشتیبانی از مردان رزمنده و همراهی و صبوری و فداکاری در اعزام همسران و فرزندان خود به جهبه ها و چه پس از آن در جریان رشد و آبادانی میهن اسلامی در عرصه های مختلف شاهد بوده ایم.
وی در خصوص مبارزات خود در جریان ماه های منتهی به پیروزی انقلاب گفت: در بحبوحه انقلاب 19 سال داشتم و در سال 57 صبح ها به همراه همسرم در راهپیمایی و مبارزه علیه رژیم ستم شاهی از حد فاصل مسجد النبی (ص) یا سبزه میدان (میدان آزادی) قزوین شرکت می کردیم.
وی اضافه کرد: وظیفه بانوان در کنار تظاهرات و راهپیمایی علیه رژیم ستم شاهی، پشتیبانی از انقلابیون و امدادرسانی به مجروحان انقلابی بود.
این بانوی انقلابی همچنین گفت: بانوان انقلابی قزوین تحت هدایت و رهبری شهید روحانی حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ابوترابی فعالیت می کردند و در کنار ایشان افرادی چون حاج ناصر همافر و مهدی عصارزاده از دیگر فعالان انقلابی بودند که در کنار روحانیت مبارزات علیه رژیم ستم شاهی در قالب تظاهرات را برنامه ریزی می کردند.
وی اضافه کرد: محل استقرار نظامیان ارتش در قزوین کوچه زرگر، فرامرزی و تقاطع بازار بود که یکی از خاطرات تلخ ما در این دوران حمله ارتش به سمت مردم انقلابی و زخمی و به خاک و خون کشیده شدن جمعی از شهروندان بود.
هاشمی افزود: منزل محترم سادات ابوترابی خواهر شهید ابوترابی یکی از محافل انقلابی بانوان قزوین بود که در این مکان ها با هماهنگی هرچه بیشتر در راهپیمایی ها شرکت می کردیم.
وی در خصوص پشتیبانی جریان انقلابی و مبارز توسط بانوانگفت: شب های پنجشنبه و جمعه بانوان انقلابی در امامزاده سلطان سید محمد(ع) حضور داشتند و با در دست داشتن بیانیه های امام خمینی (ره) سخنان ایشان را منتشر می کردند.
وی با بیان اینکه بانوان انقلابی به رعایت ارزش ها و موازین اسلامی مقید بودند، افزود: یکی از ویژگی های زنان دوران انقلاب این بود که تمام زنان محجبه بودند و بین ما زن بی حجاب وجود نداشت و شیوه جذب نیروهای انقلابی نیز بر اساس معیار حجاب بود.
هاشمی با بیان اینکه مطالبه اصلی ما در دوران انقلاب حجاب و آزادی برگزاری مراسم های دینی بود، اظهار داشت: زنان ما از گفتمان انقلابی و مطالبات اصلی آن دوران فاصله گرفته اند که علت اصلی این موضوع تنزل تربیت مادران در قبال فرزندان است و به نظر من مادران هستند که باید تربیت انقلابی را در دستور کار قرار دهند.
این بانوی زن انقلابی با بیان اینکه راه ترویج حجاب با نیروی جبری محقق نمی شود،اظهار داشت: بهترین روش برای اصلاح افراد امر به معروف و نهی از منکر به روش احکام اسلامی است و به عقیده بنده نباید با شخصی که از نظر اعتقادی و معنوی دچار تزلزل شده، برخورد پلیسی کرد.

**انقلاب اسلامی و ایجاد امنیت برای بانوان
هاشمی اظهار داشت: اینکه یکی از مشکلات و محرومیت های دوران قبل از انقلاب مخالف رژیم پهلوی با برگزاری مراسم مذهبی بود و نیروهای ساواک همیشه برای این گونه مراسم و روضه های ائمه یک تهدید امنیتی محسوب می شدند.
وی با بیان انقلاب اسلامی برای زنان امنیت بخش بود، گفت: مشکل دیگری که در دوران قبل از انقلاب به وفور مشاهده می شد، حضور افراد مست و دائم الخمر در معابر و خیابان ها بود که مرتب جلوی نوامیس مردم را می گرفتند و برای آنها مزاحمت ایجاد می کردند.

**نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از مردان نبود
نسرین خمسه ای نژاد از زنان انقلابی قزوین و فعالان مبارزات ستم شاهی نیزدر این میزگرد گفت: در هرجا که شاهد مبارزات ضد رژیم ستم شاهی بودیم می توان رد پای بانوان انقلابی را نیز دید.
وی با بیان اینکه بانوان انقلابی همراه با فرزندان و همسران و پدران و برادران خود در مبارزه علیه رژیم ستم شاهی حضور می یافتند،افزود: از پخش اعلامیه ها و سخنان امام و توزیع عکس های ایشان بین مردم و شعار نویسی گرفته تا حضور در جلسات و محافل سیاسی برای مبارزه و همچنین راهپیمایی ها حضور زنان انقلابی پررنگ بود.
وی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز زنان هم پای مردان در همه صحنه ها حضور داشتند و تا هم اکنون نیز پای انقلاب ایستاده اند.
این بانوی انقلابی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی زن در جامعه ارزشی نداشت، اظهار داشت: حکومت پهلوی ارزش زن را به برهنگی و بی بند و باری و داشتن فرهنگ غربی و ابتذال می دانست و هیچ زمینه خاصی نیز در این دوران برای رشد و پیشر فت زنان در اجتماع وجود نداشت.
خمسه ای نژاد خاطرنشان کرد: همان گونه که امام خمینی (ره) نیز به آن اشاره داشته اند، تحولات فکری در بین زنان ایرانی به برکت نضهت ایشان موجب شد تا آنها شجاعانه و در راه ارزش های الهی مقابل طاغوت به مقابله برخیزند.
وی اضافه کرد: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ، فضای مناسبی برای حضور زنان در اجتماع با رعایت ارزش های اسلامی پدید آمد و جایگاه و کرامت زن به شکل واقعی و حقیقی ارتقاء یافت.
خمسه ای نژاد در خصوص مبارزات خود علیه رژیم ستم شاهی نیز گفت: ما در سال های قبل از انقلاب در یکی از روستاهای نزدیک قزوین ساکن بودیم و چون که پدرم راننده مینی بوس بود، کارهای هماهنگی و پشتیبانی برای حضور اهالی در مبارزات و راهپیمایی ها علیه رژیم ستم شاهی را انجام می دادم.
وی اضافه کرد: بسته بندی و توزیع اعلامیه ها و تصاویر امام خمینی (ره) از دیگر کارهایی بود که انجام می دادم و برای اینکه ساواک و عوامل رژیم از این اقدام مطلع نشوند اعلامیه ها و تصاویر را پس از بسته بندی داخل یک گونی گذشته و آنرا با روغن سیاه کثیف کرده و پشت مینی بوس می گذاشتم که ماموران متوجه آنها نشوند.
خمسه ای نژاد با بیان اینکه اگر همه آحاد جامعه با هم متحد و منسجم باشند ، انقلاب ما آسیبی نخواهد دید، افزود: باید زن و مرد و کوچک و بزرگ و پیر و جوان در مقابل دشمن یکصدا باشیم و این صدای اتحاد را در راهپیمایی 22 بهمن فریاد بزنیم.
3013/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.