به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین، در این اطلاعیه آمده است: با توجه به پرسش های متعدد و موضوعات مطرح شده در فضای مجازی در رابطه با واکسیناسیون تزریقی فلج‌اطفال (IPV) موارد زیر جهت استفاده و بهره برداری اعلام می شود.
واکسن تزریقی فلج اطفال از شهریور سال 1394 به برنامه کشوری ایمن سازی اضافه شد.
پس از کمبود جهانی این واکسن و قرار گرفتن ایران در فهرست کشورهای کم خطر از طرف سازمان جهانی بهداشت، تجویز این واکسن به کشورهای کم خطر محدود شد.
پس از رفع مشکل کمبود جهانی واکسن مذکور و تأمین میزان مورد نیاز توسط سازمان غذا و دارو، واکسن تزریقی فلج اطفال از شهریور ماه سال 97 مجدداً در برنامه کشوری ایمن سازی ادغام شد.
در استان قزوین، همگام با سراسر کشور تزریق واکسن پولیو تزریقی (IPV) از 17 شهریور سال جاری در چهارماهگی کودکان انجام شده و این واکسیناسیون همچنان برقرار است.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: در جهت تحقق هدف ریشه کنی فلج اطفال علاوه بر اینکه کلیه کودکان در چهار ماهگی یک واکسن تزریقی فلج اطفال را دریافت می‌کنند و این واکسن مکمل واکسن فلج اطفال خوراکی است، مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت متبوع با تأمین واکسن IPV بیشتر تصمیم گرفت نسبت به تکمیل برنامه ایمن سازی کودکانی که واجد شرایط دریافت واکسن تزریقی فلج اطفال در سال 95 تا شهریور97 بوده اند، ولی به دلیل کمبود جهانی واکسن مذکور موفق به دریافت آن نشده اند، اقدام کند.
قابل ذکر است استان های شرقی و جنوب شرقی همجوار افغانستان و پاکستان با وجود کمبود، به دلیل پرخطر بودن همواره این واکسن را دریافت نموده اند بنابراین هیچ وقت دچار کمبود نبوده اند و بدیهی است مشمول این برنامه جبرانی نیستند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: برای سایر استان‌ها مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت متبوع برای عملیاتی نمودن جبران کمبود جهانی واکسن اقدام به تهیه یک برنامه زمان‌‌ بندی برای کشور نموده اند تا با تامین و دریافت واکسن به تدریج سراسر کشور را پوشش دهند. این جبران از شرق کشور شروع و به طرف مرکز ادامه یافته و در نهایت غرب کشور را شامل خواهد شد.
اجرای برنامه یاد شده در مرحله اول در 9 استان آغاز شده است که استان قزوین را شامل نمی ‌شود، البته لازم به ذکر است که قزوین در مرحله بعدی تحت پوشش برنامه قرار می‌گیرد اما هنوز تاریخ دقیق اعلام نشده است و به محض اعلام از طرف وزارت متبوع بلافاصله به اطلاع شهرستان ها خواهد رسید.
در نهایت به اطلاع می‌رساند، در کشور جمهوری اسلامی ایران از سال 1379 تاکنون هیچ موردی از فلج اطفال مشاهده نشده است.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.