به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین، سیاوش رضا زاده روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: این سرشماری با هدف شناسایی گونه‌های بومی، مهاجر و به منظور تعیین جمعیت پرندگان و وضعیت اکوسیستم‌های تالابی استان انجام شد.
وی اضافه کرد: اجرای این سرشماری براساس برنامه های موسسه بین‌المللی تالاب‌ها اعلام می‌شود و هرساله در بازه زمانی مشخص از 11 دی تا 11 بهمن همزمان با دیگر کشورهای نیمکره شمالی در زیستگاه‌های آبی اجرایی می شود.
رضا زاده در تشریح محل سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی، تشریح کرد: سرشماری امسال در تمام سایت‌های تالابی استان شامل رودخانه خررود، شور و شاهرود، تالاب یعقوب آباد (قارپوزآباد)، دریاچه سد منجیل و اوان و حوضچه های تصفیه خانه شهر قزوین انجام شد.
این مسئول با بیان اینکه هزار و 912 قطعه گونه آبزی و کنار آبزی در استان قزوین شناسایی و شمارش شده است، اظهار داشت: بیشترین جمعیت ها متعلق به گونه های اردک سرسبز، کاکایی سرسیاه، باکلان بزرگ، خوتکا و خروس کولی است.
رضا زاده، افزایش جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی را در گرو شرایط مناسب آب و هوایی دانست و گفت: با تعیین جمعیت و وضعیت پرندگان بومی و مهاجر می‌توان نسبت به ارقتای وضعیت کیفیت زیستگاه‌های این پرندگان برنامه‌ریزی مناسب‌تری به عمل آورد.
وی خاطرنشان کرد: برای حفاظت از این گونه‌های ارزشمند با توجه به کاهش نزولات جوی و کاهش سطح آب تالابها باید اقدامات مناسبی اتخاذ شود.
استان قزوین دارای سه منطقه حفاظت شده محیط زیست در تاکستان، الموت و طارم سفلی است.
9925*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.