به گزارش ایرنا، رخساره فضلی روز یکشنبه در همایش هویت کودک ایرانی و اسلامی با بیان اینکه تربیت کودکان با چند ساحت و بعد اما یک هویت یکپارچه مورد توجه توجه وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، افزود: مساله هویت، هم در انقلاب اسلامی و هم در جهان بینی دینی و نگاه حضرت فاطمه زهرا(س) جایگاه ویژه ای دارد.
وی، انتخاب نام نیکو برای کودکان را سرآغاز هویت فردی دانست و اضافه کرد: تاکید پیامبر اکرم(ص) بر انتخاب نام نیکو به جهت اهمیت همین موضوع است.
فضلی ادامه داد: ظرفیت کودکان پیش دبستانی بی بدیل است و می تواند به دست مربیان متخصص این مقطع به شکوفایی برسد.
وی با بیان اینکه برای شکل گیری هویت در کودکان ابتدا باید تعیین کرد هویت ایرانی و اسلامی چیست، گفت: امروز نظام تعلیم و تربیت با وجود بسیاری از موفقیت ها از دستاوردهای خود راضی نیست به این دلیل که شاه کلید های آن جابجا شده است.
این مسئول گفت: شاه کلید شکل گیری هویت در کودکان انتخاب گری آنهاست، نه اینکه کودک هرچه آموخته مانند طوطی تکرار و نمایش اجرا کند.
به گفته فضلی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت، مترادف با هویت تعریف شده است و برای تحقق آن باید بسیاری از امور اصلاح شود.
وی خاطرنشان کرد: برنامه هویت کودکان از سال 94 مصوب شده تا طی سال تحصیلی مولفه های هویتی به روش های مناسب به کودکان آموزش داده شود.
فضلی افزود: ما به دنبال نمایش و بازیگری کودکان پیش دبستانی نیستیم تا به عنوان ابزار ما بدون اشتباه ایفای نقش کنند بلکه دنبال هویت بخشی صحیح به آنها هستیم.
این مسئول یادآور شد: سال گذشته اولین همایش ملی کودکان ایرانی و اسلامی در یزد برگزار شد که موفقیت های زیادی داشت و با توجه به ظرفیت مثبت قزوین در این خصوص دومین همایش سال آینده در این استان برگزار خواهد شد.
فضلی افزود: در این همایش قرار است آنچه در کلاس های پیش دبستانی اتفاق می افتد انتخاب و اجرا شود و در این میان ممکن است کودک اشتباهاتی هم داشته باشد که هیچ اشکالی ندارد چرا که مهم این است که هویت در کودک شکل بگیرد.
وی تاکید کرد: در برنامه ریزی این همایش باید این نگاه شکل گیرد که هویت همان تربیت است که فرایندی تکاملی و جریانی دوطرفه است.
مدیرکل دوره آموزش پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: در دوره پیش دبستانی، ابتدا این هویت فردی است که باید به رسمیت شناخته شود و سپس به سایر ساحت ها پرداخته شود.
همایش ملی هویت کودک ایرانی اسلامی آبان ماه سال آینده در قزوین برگزار خواهد شد.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.