به گزارش ایرنا، عباس علایی مقدم روز پنجشنبه در نشست خبری که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، افزود: سرانه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان قزوین قبل از انقلاب هفت دهم متر مربع بود.
وی اضافه کرد: سرانه ورزشی بخش خصوصی و دولتی قزوین نیز قبل از انقلاب 9 دهم متر مربع بود که هم اکنون با افزایش 910 درصدی به 828 متر مربع رسیده است.
علایی اضافه کرد:در چشم انداز سند توسعه پنجم یک متر و 20 سانتی متر سرانه ورزشی به ازای هر فرد هدفگذاری شده که هم اکنون اداره کل ورزش و جوانان به سرانه ورزشی 54 سانتی متر به ازای هر فرد رسیده است و با طرح های در دست احداث در پی تحقق سند چشم انداز هستیم.
وی گفت:سرانه ورزشی قزوین در سرشماری سال 90 بسیار بالاتر از عدد فعلی بود اما با افزایش جمعیت 80 هزار نفری قزوین در سرشماری سال 95 میزان سرانه ورزشی قزوین پایین آمد.
مدیر کل ورزش و جوانان استان با اشاره به امکانات ورزشی قزوین قبل از انقلاب افزود: در آن مقطع امکانات قزوین به چند مورد انگشت شمار شامل سالن باستانی شاه وردی، خیرخواه، استخرهای روباز مقدم و زاجکانی محدود بود در حالیکه هم اکنون اکثر شهرها و روستاهای استان دارای استخر و فضاهای ورزشی هستند.
علایی مقدم اضافه کرد: امکانات ورزشی سایر دستگاه های استان نیز قبل از انقلاب 9 هزار و 200 متر مربع زیربنا داشته درحالیکه هم اکنون با 2 هزار و 972 درصد افزایش به 283 هزار و 262 مترمربع رسیده است.
وی گفت: رشته های فعال قزوین قبل از انقلاب شامل 11 رشته کشتی، بوکس، فوتبال، ژیمناستیک، کاراته، وزنه برداری و ... بوده است درحالیکه هم اکنون 51 هیات و 61 رشته در قزوین فعالیت می کنند.
این مسئول ورزشی با اشاره به نشان های فراملی قزوین قبل از انقلاب گفت: در آن مقطع قزوین یک نشان نقره المپیک،یک طلای جهانی و یک برنز برون مرزی در کشتی داشت درحالیکه بعد از انقلاب فقط در چند سال اخیر در رشته های سنگنوردی و تیراندازی چندین مدال طلا و نقره توسط ورزشکاران قزوین به دست آمده است.
وی گفت: قبل از انقلاب اصلا قزوین در بازی های آسیایی مطرح نبود درحالیکه امسال فقط 19 نفر از استان قزوین در بازی های آسیایی هشت مدال کسب کردند.
این مسئول ورزشی اضافه کرد: بعد از انقلاب در بسیاری از رشته ها اولین مدال ها را کسب کردیم و امروزه با وجود فقدان دیواره یخ نوردی، یخ نورد قزوینی به مقام های برتر جهان دست می یابد.
علایی اضافه کرد: در حوزه بانوان نیز بهترین مربی تکواندوی جهان از ایران و از استان قزوین انتخاب شد و همچنین رضا علیپور سنگنورد قزوینی در سال 2017 به عنوان بهترین و فنی ترین ورزشکار جهان دست یافت.
وی با اشاره به طرح های دهه فجر امسال، گفت: پنج طرح ورزشی در این مدت شامل سالن بدمینتون، سالن ووشو و تنیس روی میز تاکستان، سالن ورزش خوزنین و سالن ورزشی مهرگان و آقابابا با حضور مسئولان کشوری و استانی در قزوین افتتاح می شود.
علایی مقدم افزود: سعی می کنیم تا قبل از پایان سال مالی 97 حداقل هشت چمن مصنوعی را در سطح استان به ویژه در سطح روستاها افتتاح کنیم که هم اکنون پنج هزار متر مربع فرش چمن برای این طرح خریداری شده است.
وی گفت: 12 طرح ورزشی دیگر از قبیل خوابگاه های ورزشی البرز، بویین زهرا و آبیک، سالن ورزشی بانوان در روستای ساج و ... را در حال آماده سازی هستیم که نقش موثری در توسعه متوازن اماکن ورزشی و افزایش سرانه ورزش استان ایفا خواهد کرد.
علایی با بیان اینکه برای تعمیر و تجهیز سالن های ورزشی نیز اقدام کرده ایم، افزود: امسال در یک کار جهادی کف پوش و نور 17 سالن ورزشی در سطح استان با تخصیص اعتبار تجهیز و تعمیر شد و برای خرید تجهیزات سالن های ورزشی از قبیل تشک های تاتامی، بالابر، امکانات چمن زن و ... اقدام صورت گرفت.
وی گفت: قبل از انقلاب تحصیل کردگان ورزش به تعداد انگشت شمار و دانشگاه ورزش بسیار محدود بود در حالیکه هم اکنون تحصیل کرده های بسیاری در زمینه ورزش برای اعتلای این رشته تلاش می کنند.
علایی با بیان اینکه اعتبارات دستگاه ورزش در بودجه سال جاری افزایش یافته است، افزود: اعتبارات ورزش استان از محل ارزش افزوده از 80 میلیارد ریال در سال 96 به حدود 190 میلیارد ریال در سال 97 افزایش یافت و به دنبال افزایش بودجه در سال 98 نیز هستیم.
وی گفت: مجموع اعتبارات عمرانی و جاری اداره کل ورزش و جوانان استان در سال 96 حدود 230 میلیارد ریال بوده است و امسال اعتبار مصوب این اداره 250 میلیارد بوده که احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.
6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.