به گزارش ایرنا، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران دستاوردهای فراوانی برای کشورمان به همراه داشته که بخشی از آنها در حوزه اقتصادی از جمله کشاورزی بوده است.
این دستاوردها به کشور برای تامین امنیت غذایی شهروندان و خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک مانند گندم کمک کرده است.
بخشی از این دستاوردها متعلق به استان قزوین بوده است که موجب شده تا تولید انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در این استان زرخیز در حال حاضر نسبت به دوران پیش از انقلاب با رشد حدود 200 درصدی روبرو باشد و این استان بتواند از ظرفیت های خود بهتر برای خدمت به توسعه کشور استفاده کند.
مجموع تولیدات کشاورزی در این دیار پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی حدود یک میلیون و 300 هزار تن بوده است اما در حال حاضر حدود چهار میلیون و 300 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.
البته باید در نظر داشت دستاوردهای کشاورزی قزوین در این دوره 40 ساله تنها به رشد کمی تولیدات بازنمی گردد، بلکه با تقویت زیرساخت ها و استفاده از شیوه های نوین و مدرن سازی بخش های مختلف کشاورزی این استان؛ بهره وری در این حوزه نیز افزایش پیدا کرده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در آستانه جشن چهل سالگی انقلاب، در گفت و گو با مسئولان حوزه کشاورزی قزوین به تشریح دستاوردهای این حوزه پس از انقلاب پرداخته است.

**کاهش وابستگی به خارج از دستاوردهای مهم انقلاب در حوزه کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی با سرمایه گذاری های انجام شده و سیاست های اتخاذ شده، زمینه و بستر مناسب برای رونق فعالیت های کشاورزی در استان قزوین فراهم شد که این اقدام با رشد تولیدات مورد نیاز و کاهش وابستگی و واردات به خارج همراه بوده است.
فاطمه خمسه اظهار داشت: کمک به خودکفایی در تولید گندم، توسعه گیاهان دارویی و دانه های روغنی، گسترش اجرای روش های نوین آبیاری، توسعه باغات مثمر و رشد تولید محصولات باغی، گسترش صنایع تبدیلی، استفاده از بذور اصلاح نژادی و مقاوم در حوزه غلات، توسعه زیرساخت ها از جمله کانال های آبیاری و قنوات، لوله گذاری های پایاب، ایجاد سردخانه ها و سیلوها، ارتقای ضریب مکانیزاسیون، گسترش ظرفیت تولید در مرغداری های و دامداری ها و افزایش تولیدات حوزه شیلات از جمله دستاوردهای کلی چهل ساله انقلاب در حوزه کشاورزی در استان قزوین بوده است.

**افزایش تولید محصولات زراعی به 2 میلیون و 600 هزار تن
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: یکی از دستاوردهای قابل توجه انقلاب اسلامی در کشاورزی قزوین را باید افزایش تولید محصولات زراعی از کمتر از یک میلیون تن در سال 57 به بیش از 2 میلیون و 600 هزارتن در سال جاری دانست.
تورج بنیادی افزود: جمع سطح زیر کشت غلات (گندم، جو، ذرت، کلزا و برنج) در قزوین پیش از انقلاب حدود 70 هزار هکتار با تولید 136 هزار تن بود که این میزان اکنون با ارتقای سطح زیر کشت به 168 هزار هکتار به 386 هزار تن محصول افزایش پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: رشد تولید در این بخش نشانگر برنامه ریزی انجام شده پس از انقلاب برای استفاده بهینه از دشت زرخیز قزوین در جهت کمک به تامین امنیت غذایی شهروندان جامعه بوده است.
این مسئول گفت: همچنین با استفاده از روش های نوین علمی با وجود کاهش 34 درصدی سطح زیر کشت گندم آبی در قزوین به دلیل محدودیت های منابع آبی تولید این محصول در استان قزوین با رشد 18 درصدی مواجه بوده است.

**رشد بیش از 600 درصدی تولید محصولات پروتئینی
پیش از انقلاب اسلامی ظرفیت سالانه تولید محصولات پروتئینی شامل گوشت مرغ، تخم مرغ و شیر در قزوین در مجموع 107 هزار تن بود که این رقم هم اکنون به بیش از 660 هزار تن افزایش یافته است.
ظرفیت تولید گوشت مرغ در قزوین در سال 57، یازده هزار تن در سال بود که این رقم اکنون به بیش از 60 هزار تن افزایش یافته است.
طی مدت یادشده ظرفیت واحدهای طیور قزوین از 2 میلیون و 550 هزار قطعه مرغ گوشتی به بیش از 10 میلیون قطعه رسیده است درهمین راستا طی 40 سال گذشته تولید و ظرفیت مرغداری های استان 4 برابر افزایش داشته است.
همچنین بیش از 30درصد واحدهای طیور گوشتی استان مربوط به قبل از انقلاب و 70 درصد بعداز انقلاب مجوز فعالیت دریافت کرده اند.
در سال 57 همچنین سالانه 34 هزار تن تخم مرغ در قزوین تولید می شد که این رقم اکنون به 70 هزار تن افزایش پیدا کرده است.
پیش از انقلاب همچنین سالانه 72 هزار تن شیر در دامداری های قزوین تولید می شد که این رقم اکنون به بیش از 530 هزار تن افزایش یافته است.
اصلاح نژاد دام های روستائی، بهینه سازی مصرف سوخت در واحدهای مرغداری و گاوداری- تغییر سیستم گرمایشی از چهار شاخ به هیتر، ثبت و رکوردگیری از گله های دام اصیل – بهسازی و نوسازی واحدهای دام و طیور و نیز تجهیز واحدهای زیر بخش به تجهیزات نوین از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در کشاورزی قزوین در حوزه تولید محصولات پروتئینی است.

** تجهیز 45 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به روش های نوین آبیاری
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی 45 هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین به روش های نوین آبیاری مجهز شده اند.
احمد مستخدمی افزود: اجرای این طرح ها موجب شده تا سالانه 320 میلیون مترمکعب آب از سفر ه های زیر زمینی در اراضی کشاورزی قزوین بصورت بهینه مصرف شود.
وی اضافه کرد: در کنار این اقدام ارزشمند باید از اصلاح نژاد ارقام زراعی و به کارگیری بذور اصلاح شده، ارایه آموزش به کشاورزان و ارتقای آگاهی آنها از تخصص خود در کنار تدوین الگوی کشت را نیز از دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در کشاورزی قزوین یاد کرد.

** رشد بیش از 100 برابری تولیدات باغی
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز گفت: تولید محصولات باغی استان قزوین در سال 57 از 310 هزار تن هم اکنون به بیش از 647 هزار تن افزایش پیدا کرده است.
علی اکبری افزود: اجرای طرح های طوبی و توسعه نهال کاری در اراضی شیب دار از جمله اقداماتی بوده اند که پس از انقلاب اسلامی موجب رونق حوزه باغبانی و رشد تولید میوه در استان قزوین شده اند.
وی اظهار داشت: کشت نهال زیتون در اراضی شیب دار و داربستی کردن درختان انگور در کنار توسعه باغات گردو، بادام و پسته در قزوین پس از انقلاب اسلامی موجب شده تا این استان در زمینه تولید محصولات باغی نسبت به دوران قبل از آن بیش از 2 برابر رشد داشته باشد.

** توسعه 45 هکتار گلخانه ها و ایجاد یک شهرک گلخانه ای
رئیس شرکت شهرک های گلخانه ای استان قزوین نیز گفت: توسعه 45 هکتار گلخانه ها و ایجاد شهرک گلخانه ای نودهک تاکستان با 80 هکتار مساحت را نیز باید به جمع دستاوردهای کشاورزی استان قزوین در دوره انقلاب اسلامی افزود.
یوسف جلوخانی افزود: علاوه بر آماده سازی شهرک گلخانه ای نودهک، بزودی عملیات اجرایی 2 شهرک گلخانه ای دیگر نیز در شهرستان آبیک با مجموع مساحت 77 هکتار کلید می خورد.

** تولید سالانه 3500 تن ماهی خوراکی و 25 میلیون قطعه ماهیان زینتی
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز گفت: قزوین در زمینه تولید ماهیان خوراکی از استعدادهای بالایی برخوردار است به طوری که پس از انقلاب ظرفیت تولید این محصولات در استان به 3 هزار و 500 تن در سال افزایش یافته است.
ایرج رحمانی همچنین با بیان اینکه این افزایش تولید نتیجه گسترش واحدهای تولید کننده است، اظهار داشت: در زمینه تولید ماهیان زینتی نیز سالیانه 25 میلیون قطعه ماهی در استان قزوین تولید می شود و مدرن ترین واحد تولید ماهیان زینتی نیز به زودی در یکی از شهرک های صنعتی قزوین آغاز به کار می کند که این موارد نیز باید به دستاوردهای حوزه شیلات پس از انقلاب افزود.

** رساندن ظرفیت ذخیره سازی غلات از صفر به 450 هزار تن
مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی قزوین نیز گفت: قبل از انقلاب قزوین دارای هیچ گونه سیلوی ذخیره سازی غلات نبود اما در حال حاضر این استان از سیلوهایی با ظرفیت ذخیره سازی نزدیک ب 450 هزار تن غلات برخودار هستند که از این رقم 382 هزار تن مربوط به سیلوهای بتنی و فلزی و همچنین 10 هزار تن سیلوی مکانیزه است.
ودود ایرانیان افزود: ساخت 17 سردخانه نگهداری و ذخیره سازی 69 هزار و 580 تن انواع محصولات کشاورزی از جمله مرکبات و مواد پروتئینی را نیز باید از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی در بخش کشاورزی در قزوین دانست، در کنار این مساله با توجه به رشد قابل توجه تولیدات کشاورزی کار ساخت 29 سردخانه با ظرفیت 395 هزار تن ظرفیت نیز این استان در دست پیگیری قرار دارد.

** ایجاد 112 واحد صنایع تبدیلی
مدیر صایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی 112 واحد صنایع تبدیلی کشاورزی در قزوین احداث شده و دارای پروانه بهره برداری هستند.
آبرادات مصلایی اظهار داشت: این واحدها با فعالیت خود ضمن رونق بخشی به فعالیت های مختلف باغی، زراعی، دام و طیور برای 2 هزار و 744 نفر اشتغالزایی کرده و سالانه قادر به تولید حدود یک میلیون تن انواع فرآورده های غذایی از محصولات کشاورزی هستند.

** رشد 118 درصدی ضریب مکانیزاسیون در اراضی کشاورزی
مدیر مکانیزاسیون جهاد کشاورزی قزوین نیز گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی را باید تقویت مکانیزاسیون در اراضی باغی و زراعی دانست که ارتقای بهره وری و رشد کمی و کیفی تولید را با خود بدنبال داشته است.
رفعت الله حمزه ای افزود: برهمین اساس ضریب مکانیزاسیون در کشاورزی قزوین از 0.62 در آخرین آمار جمع آوری شده اکنون به 1.35 درصد رسیده است که معادل 118 درصد رشد داشته است.
این مسئول گفت: ارایه تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان در جهت ترغیب آنان به توسعه مکانیزاسیون پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در رشد این شاخص تاثیر بسزایی داشته است.

**رشد 56 درصدی تراکتور و 100 درصدی کمباین در مزارع
مدیرمکانیزاسیون کشاورزی قزوین گفت: براساس آخرین آمار در حال حاضر 9 هزار و 924 دستگاه تراکتور در اراضی کشاورزی قزوین فعالیت می کنند که این رقم نسبت به آخرین آمار جمع آوری شده 56 درصد رشد یافته است.
84 دستگاه کمباین غلات و 56 دستگاه کمباین برنج نیز در مزارع استان قزوین به کار گرفته می شوند که از این حیث نیز نسبت به پیش از انقلاب شاهد رشد 100 درصدی بوده ایم.
وی اظهار داشت: در حوزه ادوات کشاورزی در اراضی قزوین نیز با 29 هزار و 960 مورد شاهد رشد 114 درصدی نسبت به پیش انقلاب هستیم.

**احداث بیش از 800 کیلومتر کانال آب کشاورزی
در کنار موارد یاد شده ایجاد بیش از 800 کیلومتر کانال آب کشاورزی، ایجاد 9 ایستگاه تحقیقات کشاورزی، راه اندازی سایت مدیریت هوشمند کشاورزی، داربستی کردن پنج هزار هکتار از باغات انگور، ایجاد صندوق کشمش، اصلاح نژاد بذور و به کارگیری از بذور اصلاح شده در اراضی کشاورزی، ایجاد بانک نشاء، اختراع و تولید ده ها دستگاه و ابزارآلات دانش بنیان کشاورزی، ایجاد مرکز کنترل کیفی بذر ، راه اندازی کلکسیون هرباریوم گیاهان خشک و حشرات لوله گذاری در پایاب چاههای دشت به طول بیش از یک هزار کیلومتر، مرمت 250 رشته قنات، تسهیلات بلاعوض برای اجرای طرح های آبیاری نوین و تسطیح 20 هزار هکتار اراضی، مبارزه با بیماری های دامی و واکسیناسیون گسترده جمعیت دامی، ایجاد 48 شرکت تعاونی روستایی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی قزوین باید نام برد.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.