به گزارش ایرنا، فاطمه خمسه بعدازظهر سه شنبه در نشست خبری مدیران اقتصادی استان قزوین که با هدف تبیین دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی برگزار شد،: امروز شاهد تولید 350 هزار تنی گندم در استان هستیم که 250 هزار تن آن همه ساله تحویل دولت داده می شود و مابقی نیز در استان به مصرف می رسد.
وی اضافه کرد: با توجه به تاکید امام راحل در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی کشاورزی را محور توسعه برشمردند، تمامی هم و غم مدیران دستگاه های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی بر خودکفایی محصولات استراتژیک بنا شده تا جایی که امروز در حوزه گندم بی نیاز به خارج شده ایم.
این مسئول با اشاره به توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی قزوین پس از انقلاب اسلامی، ادامه داد: استان قزوین تا پیش از انقلاب اسلامی فاقد انبارهای ذخیره و سیلو بود اما امروز ظرفیت ذخیره و نگهداری از 420 هزار تن گندم در آن فراهم شده است.
به گفته وی، تولید گوشت این استان از 11 هزار تن در دوره آغاز انقلاب اسلامی به 65 هزار تن رسیده و در بخش تولید تخم مرغ نیز از 30 هزار تن به 70 هزار تن افزایش یافته است.
وی ادامه داد: قزوین امروزدر بخش مرغ تخم گذار به صورت انحصاری دارای هشت میلیون و 800 هزار قطعه مرغ اجدادی است.
خمسه با بیان اینکه تولید شیر در قزوین از 72 هزار تن در پیش از انقلاب اسلامی به 530 هزار تن افزایش یافته است،افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ طرحی در استفاده از مصرف بهینه آب کشاورزی نداشتیم اما طی 10 سال گذشته 46 هزار هکتار از اراضی استان آبیاری قطره ای شده است.

**تولید 15 درصد روغن کشور در قزوین
خمسه در ادامه تاکید کرد: پس از انقلاب اسلامی در حوزه غلات و همچنین شکر و روغن فعالیت گسترده ای در استان قزوین انجام شده است تا جایی که 15 درصد تولید روغن کشور را در اختیار داشته و در تولید دانه های روعنی نیز جایگاه هفتم کشور را دارا هستیم.
وی به 80 هزار بهره بردار کشاورزی در قزوین اشاره کرد و گفت: 70 هزار هکتار از اراضی استان تا پیش از انقلاب زیر کشت غلات بود که این میزان در حال حاضر به 180 هزار هکتار افزایش یافته و پنج هزار هکتار از باغات دیم استان نیز در اراضی شیب دار ایجاد شده اند.
8054*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.