علیرضا وارثی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح در پی تحقق حقوق و فرصتهای برابر برای معلولان روستائی بوده و توانمند سازی، ارتقای کیفیت زندگی و ایجاد اشتغال فرد معلول از اهداف مهم آن هستند.
وی اضافه کرد: توانبخشی مبتنی بر جامعه (C.B.R)، یک استراتژی برای دسترسی بهتر معلولان به خدمات توانبخشی بوده که از سال 87 اجرایی شده است.
وارثی گفت: مهمترین ماموریت C.B.R توانمند سازی افراد معلول،خانواده های آنان و جامعه محلی از طریق افزایش آگاهی، ارتقای مشارکت، کاهش فقر و فراهم کردن نیازهای اساسی برای دسترسی به بهداشت، آموزش و فرصت های معیشتی مددجویان است.
وی ادامه داد : فعالیتهای C.B.R در چهارچوب هایی با عناوین سلامت، آموزش، معاش اجتماعی، توانمند سازی در زمینه سلامت، ارتقای سطح سلامت فردی، پیشگیری، مراقبتهای پزشکی و توانبخشی فرد مطرح است.
وارثی از دیگر فعالیتهای این طرح را آموزش معلول، اعضای خانواده و جامعه محلی، توسعه مهارتهای فردی، خوداشتغالی، خدمات مالی و حمایت های مددکاری عنوان کرد و گفت: در بخش معاش می توان به توسعه مهارتهای فردی، خوداشتغالی، اشتغال و دستمزد برای خدمات مالی و حمایت های مددکاری و در مولفه اجتماعی به روابط ازدواج و خانواده، سرگرمی، اوقات فراغت، ورزش و موضوع عدالت اجتماعی اشاره کرد.
وارثی، ایجاد اشتغال پایدار برای معلولان را از مهمترین اهداف این طرح برشمرد و یادآور شد: در صورت آموزش به خانواده‌ها و مناسب‌سازی محیط می‌توان شرایط بهتری را برای زندگی افراد معلول و توانمندسازی آنها فراهم کرد که در صورت ارایه آموزش‌های مهارتی اشتغال پایداری را برای فرد معلول فراهم می کند.
مدیر کل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه 23 تن از تسهیل گران و چهار گروه خود یار تحت نظارت بهزیستی در برنامه های توانبخشی مبتنی بر جامعه حضور دارند، اظهار داشت: این گروه در پی آن هستند تا با ارایه آموزش به خانواده‌ها و مناسب‌سازی محیط بتوانند شرایط بهتری را برای زندگی افراد معلول و توانمندسازی آنها فراهم کنند.
وی با بیان اینکه ارائه وسایل کمک توانبخشی، ایجاد اشتغال و توانمندسازی معلولان از جمله رویکرد طرح CBR است، اظهار داشت: در این راستا ارائه تمامی هزینه‌ها توسط این نهاد حمایتی برای معلولان در نظر گرفته می شود.
وارثی افزود: توانبخشی مبتنی بر جامعه به دنبال تغییر نگرش منفی نسبت به معلولان و ورود آنها به صحنه اجتماعی از طریق تقویت توانمندیها است.
7388* 6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.