به گزارش ایرنا، با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، تغییرات بنیادی و اساسی در حوزه های مختلف زیرساختی و عمرانی کشور از جمله در سطح روستاها را شاهد بوده ایم به طوری که دگرگونی چهره روستاها نسبت به قبل از انقلاب بسیار ملموس بوده است.
انقلاب اسلامی ایران از سال 57 تاکنون دستخوش تغییرات و تحولات مختلف و شگرفی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و به خصوص اقتصادی بود و اتفاق های مختلف از جمله جنگ تحمیلی و تحریم های اعمال شده از سوی ابرقدرت ها نتوانست مانع از پیشرفت و عمران و سازندگی در بخش های مختلف کشور شود.
این در حالی است که با وجود اعمال تحریم ها از همان روزهای آغازین انقلاب و در ادامه نیز جنگ تحمیلی عراق بر علیه کشورمان، انقلاب توانست در حوزه های عمرانی به خصوص احداث پل، آزادراه و بزرگراه ها، خطوط ریلی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین توسعه خدمات زیربنایی به روستاها به پیشرفت های قابل توجهی دست یابد.
در این بین، یکی از خدمات قابل ملاحظه انقلاب در حوزه راه ها و معابر روستایی کشور بود که براساس آمارهای موجود رسمی و غیررسمی موجود بسیاری از روستاهای مناطق مختلف کشور مانند قزوین تا پیش از انقلاب حتی فاقد راه آسفالته بودند اما امروز با گذشت 40 سال از انقلاب نیمی از این راه ها که با گسترش فراوانی نیز روبرو بوده اند، آسفالت شده است.

**2 هزار و 660 کیلومتر راه آسفالت روستایی در قزوین
رئیس نظارت بر راه های اصلی و فرعی اداره کل راه و شهرسازی قزوین گفت: از مجموع پنج هزار و 331 کیلومتر راه روستایی استان، 2 هزار و 660 کیلومتر آن پس از انقلاب شکوهمند اسلامی آسفالت شده است.
محمدمهدی اولیایی با اشاره به اینکه آماری از میزان آسفالت راه های روستایی استان تا پیش از انقلاب در دسترس نیست،افزود: اگرچه براساس آمارهای غیررسمی تقریبا هیچ راه آسفالت روستایی در منطقه وجود نداشته اما بدون شک، آسفالت راه های موجود به هیچ عنوان قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیست.
وی ادامه داد: تا پایان سال 83 بیش از یک هزار و 380 کیلومتر و تا پایان سال 89 به میزان 2 هزار و 425 کیلومتر از راه های روستایی قزوین آسفالت شده بود و در حال حاضر نیز به جز معدودی از روستاها، اکثر راه های روستاهایی بالای 50 خانوار استان آسفالت شده است.
اولیایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آسفالت هر کیلومتر راه روستایی با توجه به شرایط اقلیمی منطقه از یک میلیارد و 500 تا 2 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه در بردارد،گفت: متاسفانه با تغییرات قیمتی که طی ماه های گذشته در حوزه قیر و خدمات راه داشته ایم، روند عملیات آسفالت در راه های روستایی استان با کندی روبرو شده اما همچنان ادامه دارد.
این مسئول حوزه راه با تاکید بر اینکه سالانه 2 تا 3 درصد ارزش جاده ها برای نگهداری از آنها باید هزینه شود، خاطرنشان کرد: برای نگهداری از راه های آسفالته استان هر سال به یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که اعتبار ما سال گذشته در این حوزه 317 میلیارد ریال بود که 210 میلیارد ریال آن تخصیص یافت.

**طراحی و عمر راه های روستایی برای 8 تا 10 سال است
اولیایی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در فرآیند راه های آسفالته عمری را برای آن در نظر می گیرند که این مساله با توجه به میزان ترافیک، و نوع وسایل نقلیه مورد تردد مورد توجه است در حالی که گاهی اوقات متاسفانه بهره برداری های نابجا در برخی از نقاط باعث کاهش عمر شدید این نوع راه ها می شود.
وی، ترافیک سنگین با بار غیرمجاز توسط معادن را یکی از علت های آسیب دیدگی آسفالت راه های روستایی دانست و افزود: باید دقت داشت که طراحی راه های روستایی برای ترافیک های سبک صورت گرفته که در غیر این صورت صدمات و آسیب های فراوانی با توجه به هزینه های سرسام آور نگهداری از آنها، برجای می گذارد.

**صرف 830 میلیارد ریال برای طرح های هادی روستایی قزوین
علاوه بر راه های روستایی، به برکت انقلاب اسلامی شاهد خدمات عمرانی قابل توجهی نیز در قالب اجرای طرح های هادی بوده ایم.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین نیز در این رابطه گفت: به طور قطع می توان گفت که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ عملیات اجرایی سازمان یافته ای در روستاهای استان شکل نگرفته بود اما با پیروزی انقلاب، بنیاد مسکن به عنوان متولی کار، به این مساله ورود جدی پیدا کرد.
اصغر گونجی با بیان اینکه امروز می توان با قاطعیت گفت که در تمامی 823 روستای استان کارهای اجرایی سازمان یافته ای در امور مختلف از جمله معابر صورت گرفته است، ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح های هادی تاکنون 830 میلیارد ریال در 361 روستای استان هزینه شده که طرح مورد نظر در 65 روستا خاتمه یافته و در 296 روستای دیگر در حال پیگیری قرار دارد.
این مسئول امور روستایی اضافه کرد: طی سال های اخیر نیز با تخصیص سهمیه قیر رایگان و مشارکت روستاییان در این حوزه اقدامات قابل توجهی صورت گرفته تا جایی که 780 هزار متر مربع از معابر روستایی استان طی سه سال گذشته آسفالت شده است.
وی به تهیه طرح هادی در 654 روستای قزوین اشاره کرد و یادآور شد: هم اکنون طرح 330 روستای استان نیازمند بازنگری است که تا پایان امسال 107 مورد آن پایان می یابد.
گونجی با اشاره به اینکه طرح هادی برای روستاهای بالای 20 خانوار تهیه و اجرا می شود،تاکید کرد: با توجه به سرشماری سال 95 که 55روستای استان با افزایش جمعیت روبرو شده، این تعداد نیز در ردیف اجرای این طرح قرار گرفته است.
این مسئول خاطرنشان کرد: تا 2 سال گذشته میزان مشارکت ها و تا حدودی نیز اعتبارات بخش قابل توجهی از نیازها را در زمینه طرح های عمرانی روستاها، به خصوص معابر را برطرف می کرد اما این مساله تا حدودی کم رنگ شده تا جایی که در حوزه قیر رایگان تنها 68 میلیارد ریال سهمیه برای استان امسال تخصیص یافته است.

**641 روستای قزوین تحت پوشش تلفن های همراه
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری قزوین نیز گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران به واقع انقلابی را در حوزه راه های روستایی کشور پدید آورد که به طور قاطع می توان گفت یکی از بی نظیرترین اقدامات صورت گرفته در مناطق محروم بوده است.
اکرم نجفی تاکید کرد: آسفالت شدن راه نیمی از روستاهای استان موید این مساله است که امروزه بسیاری از روستاهای ما با وجود احداث راه حتی از نعمت وسایل ارتباطی مدرن نظیر اینترنت های پرسرعت نیز بهره مند شده اند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 641 روستای استان قزوین تحت پوشش تلفن های همراه است، تصریح کرد: با وجود گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، هیچ روستایی را در استان نمی توان یافت که حداقل از یک وسیله ارتباطی بهره مند نباشد.
نجفی ادامه داد: براساس سرشماری سال 95 نفوس و مسکن، از 823 روستای دارای سکنه استان، 630 روستا دارای دهیاری بوده که از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده سال گذشته 810 میلیارد ریال و در 6 ماهه نخست امسال نیز 400 میلیارد ریال به آنها تخصیص یافته است.
وی اضافه کرد: در هفته دولت امسال نیز 354 طرح عمران دهیاری های استان قزوین در زمینه زیرسازی و بهسازی معابر و خدمات روستایی با 300 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید و در دهه مبارک فجر نیز 401 طرح عمران روستایی با 340 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری می رسد.
نجفی در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه بخش زیادی از راه های آسفالته روستایی قزوین در مسیر تردد ماشین آلات سنگین معادن قرار دارند بیشترین آسیب را نیز این وسایل نقلیه که به طور عادی نیز حتی بیش از ظرفیت خود اقدام به حمل بار می کنند، به جاده های روستایی وارد آورده اند که باید اقدامات جدی تری برای پیشگیری از این موضوع انجام شود.
به گفته وی، با توجه به عمر مفید راه های روستایی، بسیاری از آنها امروز نیازمند بهسازی از جمله روکش آسفالت هستند.
مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین ادامه داد: البته در این ارتباط تخصیص یک درصد از عوارض بهره برداری از معادن به راه های روستایی هم که برای مرمت و بهسازی آنها در نظر گرفته شده در دست پیگیری است.
8054*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.