مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین از شکار یک‌قلاده پلنگ توسط دوربین‌ تله‌ای این اداره کل در طارم‌سفلی خبر داد.

حسن پسندیده عصر امروز در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: استان قزوین دارای ارزش‌های تنوع زیستی بی‌نظیری در مناطق حفاظت شده الموت، طارم و باشکل است.

وی افزود: در مناطق حفاظت شده استان قزوین گونه‌های بی‌نظیری از نظر ارزش تنوع زیستی گیاهی و جانوری وجود دارد که می‌توان به انواع پرندگان، پستانداران و حتی آبزیان اشاره کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: منطقه حفاظت شده طارم سفلی علاوه بر داشتن جذابیت‌ها و مناظر زیبا و منحصر به فرد دارای تنوع زیستی قابل توجه و ملاحظه است که غالب گونه‌های این منطقه پلنگ، انواع گربه‌های وحشی، گونه‌های گزار و کل و بز وحشی است.

پسندیده به پلنگ گونه شاخص طارم‌سفلی ذکر و خاطرنشان کرد: این حیوان به‌دلیل گوشت‌خوار بودن در رأس هرم غذایی قرار دارد و کنترل جمعیت سایر گونه‌های منطقه حفاظت شده طارم‌سفلی را با توجه به توان زیستگاهی و اکولوژیکی منطقه بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: وجود پلنگ در زیستگاه‌هایی همچون طارم‌‌سفلی با توجه به شرایط مناسب زیستگاهی و توزان زیستگاهی و سازگاری گونه‌ها حائز اهمیت است.

پلنگ به ندرت در مسیرهای انسانی خود را نشان می‌دهد

این مسؤول تصریح کرد: به تازگی دوربین‌های تله‌ای کار گذاشته شده در منطقه حفاظت شده طارم‌‍‌سفلی و مسیرهای عبور این حیوان، موفق به ثبت و ضبط تصاویری بسیار زیبایی از یک قلاده پلنگ در این منطقه شده‌ است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: در نوع رفتارشناسی پلنگ باید گفت که پلنگ به‌راحتی در معرض چشمان انسان قرار نمی‌گیرد و در مسیرهایی که انسان زندگی می‌کند، به ندرت خود را نشان می‌دهد.

پسندیده ادامه داد: یکی از مأموریت‌هایی که بر عهده حفاظت محیط زیست قرار دارد، استقرار شبانه‌روزی محیط‌بانان و گشت و کنترل آنها در مناطق حفاظت شده است.

وی اضافه کرد: در مناطق حفاظت‌شده استان قزوین، واحدهای محیط‌بانی و پاسگاه‌های محیط‌بانی مستقر هستند؛ محیط‌بانان مجهز به تجهیزات حفاظتی و صحرایی گشت و کنترل و همچنین ماشین‌های کمک‌دار هستند.

این مسؤول تصریح کرد: در حفاظت از مناطق حفاظت شده استان قزوین، مشارکت مردم و فعالان و علاقه‌مندان محیط زیست نقش به‌سزایی ایفا می‌کند و در صورت مشاهده و گزارش ورود هر گونه شکارچی غیرمجاز به مناطق حفاظت شده، محیط‌بانان وارد عمل شده و با متخلفان برخورد می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.