به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی قزوین، مهدی جلوخانی روز پنجشنبه افزود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری مسری و حاد است که می تواند گونه های مختلف پرندگان را در هر زمان از سال درگیر خود کند.
وی اظهار داشت: ویروس های آنفلوانزای پرندگان به دو گروه بسیار بیماری زا و کمتر بیماری زا تقسیم می شوند که از سال 1990 تاکنون گزارش های زیادی مبنی بر درگیری گله های طیور با تحت تیپهای آنفلوانزا وجود داشته و در اثر آن خسارات اقتصادی زیادی به صنعت مرغداری وارد شده است.
وی اظهار داشت: همچنین گزارش هایی مبنی بر آلودگی انسان نیز با این ویروس وجود دارد که اهمیت این تحت تیپ را از نظر بهداشت عمومی بیشتر کرده که علاوه بر مخاطرات بهداشتی و خسارات اقتصادی منجر به بیکارشدن صدها تن از کارکنان شاغل در واحدهای مربوطه می شود و جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری یکی از اهداف اصلی دامپزشکی است.
این مسئول با بیان اینکه رعایت نکات بهداشتی تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دارد، افزود: با عنایت به این که درگیری واحدهای پرورش طیور به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محدود به فصل خاصی از سال نمی باشد ، رعایت نکات بهداشتی در نگهداری طیور صنعتی و طیور بومی روستایی و همچنین رعایت بهداشت فردی توسط صاحبان پرندگان زینتی مانند شستن دست ها و دفع بهداشتی فضولات پرندگان مذکور گامی موثر در پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و گسترش متعاقب آن به جمعیت انسانی محسوب می شود.
این مسئول با اشاره به این نکته که همکاری مناسب مدیران واحدهای پرورش طیور با دامپزشکی، نتایج موفقیت آمیزی را در پی داشته است، از مردم خواست توصیه های بهداشتی دامپزشکی که منتج به ارتقای سطح سلامت افراد جامعه می شود، را جدی بگیرند.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.