به گزارش ایرنا علی اکبر پور فتح الله روز چهارشنبه در حاشیه همایش مدیریت مصرف خون بیمار در جمع خبرنگاران، افزود: در حال حاضر امکان اهدای مستقیم پلاکت در تمام مراکز انتقال خون استان ها فراهم شده است و اهداکننده می تواند به طور مستقیم یک دز درمانی را فراهم کند.
وی با بیان اینکه میزان خون اهدایی با مصرف آن برابری داشته و به طور 100 درصد تامین می شود اضافه کرد: هم اکنون میزان اهدای خون ایران 2 میلیون و 100 هزار واحد بوده و به همین تعداد نیز گلبول قرمز مصرف می شود.
پور فتح الله در خصوص تاثیر تحریم ها بر این سازمان نیز گفت: تاکنون این فشارها تاثیری بر روند کار سازمان نداشته است و خوشبختانه قبل از شروع تحریم ها ملزومات و تجهیزات مورد نیاز را برای یک سال آینده تامین کردیم که البته همین خرید متمرکز ، تنگناهایی را برای سازمان ایجاد کرد.
وی گفت: خون تامین شده در ایران نه تنها آلودگی ندارد بلکه با توجه به عضویت ایران در نظام پالایشگری قراردادی اتحادیه اروپا با این کشورها همسطح است.
پور فتح الله یادآور شد: هم اکنون از 2 میلیون و 100 هزار پلاسمای تولیدی در ایران 700 هزار واحد به مصرف بیمارستان ها می رسد و مازاد آن برای تولید داروهای مشتق مانند آلبومین و فاکتور هشت به اروپا ارسال می شود.
وی با بیان اینکه بر اساس قوانین اتحادیه اروپا نظام انتقال خون باید استانداردهای لازم را برای تولید داروهای مشتق از پلاسما، رعایت کند، افزود: به همین دلیل تمام مراکز انتقال خون ایران مورد ممیزی قرار دارند و تا پایان سال جاری 31 مرکز انتقال خون کشور مورد تایید بازرسان اتحادیه اروپا قرار خواهند گرفت.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: همین ممیزی ها و ارزیابی ها نشان می دهد که سطح استانداردهای نظام انتقال خون ایران مطابق با استانداردهای اروپایی بوده و حتی از نظر عفونت های قابل انتقال از طریق خون از آمریکا بالاتر است چون در این کشور نظام اهدای خون به ازای دریافت هزینه نیز رایج است.
پور فتح الله، متمرکز سازی فعالیت ها، آزمایش ها و تولید فراورده ها را یکی از اولویت های مهم سازمان انتقال خون عنوان کرد و افزود: صنعت تولید خون در دنیا به سمت ارایه محصول منطبق بر استانداردهای بین المللی پیش رفته و انتقال خون ایران نیز فعالیت ها را حداکثر در 9 منطقه کشور متمرکز خواهد کرد هرچند که کار جمع آوری خون با اعزام پایگاه ها به مناطق مختلف انجام خواهد شد.
90 مرکز انتقال خون در کشور فعالیت می کنند.
7388* 6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.