به گزارش ایرنا، دکتر علی اکبر پور فتح الله روز چهارشنبه در سمینار مدیریت مصرف خون در قزوین افزود: بر اساس گزارش های اتحادیه اروپا سالمندان بالای 50 سال، دو سوم مصرف کنندگان خون هستند و از سوی دیگر در سنین بالای 60 سال دیگر امکان اهدای خون وجود ندارد.
وی اضافه کرد: به همین منظور در دنیای امروز که در حال حرکت به سمت سالمندی است یک راه بیشتر برای تامین خون ندارد و آن اینکه به سمت اقتصادی شدن حرکت کند.
پور فتح الله، هزینه های تامین و مصرف خون را هنگفت و قابل توجه دانست و افزود: سه گانه انتقال خون، کم خونی و خون ریزی به شدت بر روی یکدیگر اثر دارند و باید به درستی مدیریت شوند.
وی اظهار داشت: بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی، 39 درصد بیماران جراحی شده، کم خونی (آنمی) داشته اند که این نیاز به خون و سایر فراورده های خونی را افزایش داده است.
پورفتح الله خاطرنشان کرد: خونریزی نیز دومین موضوعی است که باید در جامعه پزشکی به آن پرداخت و آنرا مدیریت کرد.
وی ادامه داد: در صورت مدیریت این موضوع، اگر بیماری در حین جراحی خون ریزی کمتری داشته باشد بسیاری از مشکلات از جمله عفونت بیمارستانی و تضعیف سیستم ایمنی را نخواهیم داشت.
به گفته پور فتح الله، اگر درمان و مداخلات پزشکی برای کم خونی قبل از جراحی انجام نشود، انتقال خون ضمن هزینه های مستقیم باید هزینه های غیر مستقیم را هم به نظام سلامت وارد کند.
وی با بیان اینکه امروزه هزینه های تزریق خون بسیار بیشتر از هزینه ها و خطر اچ آی وی است، گفت: اگر تزریق ها، به جا و منطقی باشد سهم بزرگی در بهبود اقتصاد سلامت خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان انتقال خون در ادامه به یک معضل دیگر در مصرف خون بیمار اشاره کرد و گفت: درخواست مضاعف خون یکی از چالش های ما در بیمارستان ها است در حالی که پزشکان باید واحدهای خونی را تک تک تجویز کرده و پس از ارزیابی اثر بخشی، واحد دوم خون را درخواست کنند.
پورفتح الله یادآور شد: در بیمارستان ها نباید هر کسی حق تجویز خون داشته باشد بلکه باید پزشک صلاحیت دار بیمارستان این کار را انجام دهد.
وی با تاکید بر در نظر داشتن مدیریت خون بیمار در کمیته های بیمارستانی، افزود: هم اکنون در کشورهای دیگر آموزش مدیریت خون بیمار در بین پزشکان و بیماران دریافت کننده خون در حال انجام است و در ایران نیز این برنامه با جدیت پیگیری خواهد شد.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.