مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی در پنجمین نشست کمیته اجتماعی و فرهنگی شهرستان آوج گفت: توجه به توسعه مناطق کمتر توسعه یافته ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، مریم بیدخام عصر یکشنبه در پنجمین نشست کمیته اجتماعی و فرهنگی شهرستان آوج در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان افزود: آوج به لحاظ موقعیت جغرافیایی و نزدیکی با استان های زنجان، همدان و مرکزی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: بیش از 70 درصد مردم این شهرستان روستایی هستند و حجم قابل توجه تولیدات کشاورزی و صنایع دستی می تواند نقش مهمی در توانمندی بانوان و سپس عمران و آبادانی این شهر داشته باشد.

بیدخام در تشریح سیاست‌های دولت برای شهرستان‌های دور از مرکز استان گفت: دولت تصمیم دارد در مناطق کمتر توسعه‌یافته به کنترل آسیب‌های اجتماعی بپردازد تا ضمن ارتقاء خدمات اجتماعی با رضایت‌مندی مردم روبرو شود.

وی درباره معضل حاشیه‌نشینی در شهرها تصریح کرد: توجه به مطالبات جوانان به‌ویژه اشتغال و فراهم کردن اوقات فراغت برای آنها از مهاجرت بی‌رویه به مراکز استان‌ها جلوگیری می‌کند و موجب کاهش حاشیه‌نشینی می‌شود.

بیدخام با تاکید به اینکه عدم پاسخگویی مناسب به مطالبات مردمی با نارضایتی آحاد جامعه همراه خواهد بود، اظهار داشت: یکی از مهمترین مطالبات مردم اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در راستای ایجاد نشاط اجتماعی است.

این مسئول با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و اقشار اجتماعی باید برای کنترل آسیب‌های اجتماعی تعامل داشته باشند، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) در راستای تحقق اهداف اجتماعی و فرهنگی بسیار موثر است که موتور محرک آن نیازمند عزم همگانی است.

بیدخام به بافت مذهبی و درستکاری مردم آوج بر طبق یک پایش علمی در کشور اشاره کرد و گفت: مردم این شهر همواره از همسر و فرزندان خود رضایت دارند و تنها دغدغه آنها ایجاد اشتغال برای فرزندان است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین به ضرورت‌های اجرایی در شهرستان آوج اشاره کرد و گفت: هم‌افزایی و تعامل دستگاه‌ها برای اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی و شناسایی افراد توانمند برای تاسیس سمن در روستاها باید با محویت فرمانداری پیگیری شود.

وی درباره اماکن بلااستفاده در این شهرستان اظهار داشت: در این ساختمان‌ها می‌توان به برگزاری طرح‌های توانمندسازی آموزشی و کارآفرینی اقدام کرد و همچنین با محوریت بهزیستی به توسعه مراکز مشاوره و سلامت در شهرستان مبادرت نمود.

بیدخام آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان در شرف ازدواج را مهم و ضروری ارزیابی کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم در کنترل آسیب های اجتماعی ترویج فرهنگ ازدواج و تمرکز بر گفتمان خانواده محوری است که باید همواره در سرلوحه امور قرار گیرد.

به گفته بیدخام راه‌اندازی و تجهیز مراکز اورژانس اجتماعی و توسعه مراکز خانه‌های بوم‌گردی تا حد بسیاری در راستای جذب توریسم و اشتغالزایی شهروندان موثر و مفید خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: وجود خانه‌های ورزش روستایی در کلنجین، رزک، قهوج، هرابین، نجف‌آباد، قره‌داش، حصار، اردلان، دانک، شهید آباد و استلج باعث افزایش نشاط و شادابی در روستاها شده و تا حدودی با پر کردن اوقات فراغت جوانان به کشف استعدادهای برتر منجر می‌شود.

دراین نشست اعتباراتی برای انجام طرح‌های اجتماعی در ای شهرستان تخصیص داده شد که از محل اعتبارات طرح تحول اجتماعی وزرات کشور تامین خواهد شد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.