به گزارش ایرنا، کمتر از یک ماه دیگر به چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، زمان باقی مانده است.
سالگرد چهل سالگی انقلاب از آن جهت حایز اهمیت است که 40 سالگی معمولا جلوه ای از پختگی و استحکام است و علاوه بر آن معاندین و دشمنان نظام از مدت ها قبل در اظهارات مضحک خود گفته بودند که انقلاب اسلامی ایران چهل سالگی خود را نمی بیند!
چهل سالگی انقلاب، فرصت مغتنم و مناسبی برای تشریح و تبیین دستاوردهای کلی انقلاب اسلامی برای جامعه بویژه نسل نو است.
در همین ارتباط و با هدف تشریح دستاوردهای 40 ساله انقلاب میزگردی با حضور حضور حجت الاسلام و المسلمین علی قابل امام جمعه موقت و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین، حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی رئیس حوزه های علمیه استان قزوین، دکتر عبدالرزاق حسامی فر معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و صفت الله صالحی از فعالان سیاسی و اجتماعی قائم مقام حزب موتلفه اسلامی قزوین برگزار شد.

** قطع وابستگی سیاسی به نظام سلطه، مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی
حجت الاسلام و المسلمین علی قابل امام جمعه موقت قزوین و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این استان در این میزگرد با اشاره به گفته دشمنان مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران 40 سالگی خود را نخواهد دید، گفت: رسول گرامی اسلام (ص) فرمایشی داشته اند که امام راحل نیز به آن اشاره کردند با این مضمون که گاهی اوقات یک فرد فاسق و ضد دین سخنی بیان می کند که می توان از همان سخن برای رد اعتبار گفته او استفاده کرد.
وی با بیان اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی ما بر خلاف سایر انقلاب ها که خاستگاه و پایگاه مادی داشتند یک انقلاب برخواسته از ارزش های دینی و معنوی بود و ریشه در اهداف الهی داشت،گفت: انقلاب ما برای ملت های آزاده و مسلمان دنیا الهام بخش بوده است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قزوین گفت: چون انقلاب ما برخواسته از ارزش های الهی بود، امام راحل و سایر دست اندرکاران انقلاب و نظام برای اداره امور جامعه و کشور از دستورات و منابع دینی بهره مند شدند.
وی، تغییر ارزش های رایج در نظام های سیاسی دنیا را از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: در دهه پنجاه، 2 تفکر و نگاه سیاسی غالب در دنیا شامل دیدگاه کمونیستی و سرمایه داری وجود داشت که پیروزی انقلاب ما دیدگاه جدیدی را ایجاد کرد.
حجت الاسلام قابل با بیان اینکه انقلاب اسلامی باطل بودن این 2 دیدگاه در آن دوران که می گفتند دین افیون توده هاست را اثبات کرد، گفت: انقلاب اسلامی از هیچ کدام از این دیدگاه ها پیروی نکرد بلکه راه دیگر را که مسیر دین و خدا بود را انتخاب کرد.
وی اظهار داشت: باید توجه داشت که دیدگاه حاکم بر انقلاب اسلامی و امام راحل با اسلام آمریکایی و نگاه دینی منفعل به مسایل جامعه از جمله در حوزه های سیاسی و اجتماعی متفاوت بود و بر اسلام ناب محمدی و راستین تاکید داشت.
امام جمعه موقت قزوین گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه دین اسلام در کشور ما از یک مقوله فردی وارد مقوله اجتماع، فرهنگ و سیاست شد همان گونه که این مهم مورد نظر و تاکید پیامبر گرامی اسلام (ص) قرار داشت چرا که اسلام آمده بود تا در همه ابعاد زندگی ما برنامه و راهکار ارایه دهد و تنها یک مساله شخصی و فردی نبوده و نیست.
حجت الاسلام قابل با بیان اینکه انقلاب اسلامی بسیاری از ارزش های کشور که در دوران طاغوت موجود بود را دگرگون ساخت، افزود: یکی از این ارزش ها در نقش مردم در عرصه های مختلف سیاسی همچون حضور در پای صندوق های رای و انتخابات تبلور یافت.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی مردم همواره مسئولان و کارگزارانشان را به شکل مستقیم یا غیرمستقیم انتخاب می کنند و در قانون گذاری و تصمیم گیری های کشور اعمال نظر کرده و مشارکت دارند، اظهار داشت: در دوران طاغوت خبری از این مسایل نبود و اگر بحث انتخابات نیز مطرح بود همگی به شکل نمایشی و فرمایشی بود.
حجت الاسلام قابل با بیان اینکه اساس انقلاب ما با تکیه بر مردم و دین (جمهوریت و اسلامیت) شکل گرفت، یادآور شد: در همان روزها و ماه های قبل سه انتخابات با موضوع اصل نظام، خبرگان رهبری و قانون اساسی در کشور برگزار شد که نشان از مردمی بودن انقلاب ما و دیدگاه امام راحل نسبت به نقش مردم در پیشبرد امور کشور بود.
وی از استقلال و قطع وابستگی به بیگانگان به عنوان یکی از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: این دستاورد مهم در کنار حاکمیت دین موجب تحول و دگرگونی اساسی در کشور ما شد.
امام جمعه موقت قزوین با بیان اینکه در زمان حاکمیت رژیم طاغوت کشور دارای 36 میلیون نفر جمعیت بود و روزانه 6 میلیون بشکه نفت از ایران به خارج صادر می شد، اظهار داشت: با این وضعیت بیشنر مردم میهن ما در آن زمان فقیر و حتی از داشتن امکانات ابتدایی نیز محروم بودند.
وی، قطع وابستگی سیاسی به نظام سلطه و استکبار جهانی را از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها کشور از غلام حلقه به گوش بودن آمریکا خارج شد، بلکه به دستاوردهای عظیمی نیز در حوزه های مختلف علمی، صنعتی، کشاورزی و سیاسی و دفاعی دست یافت که بیان و ذکر آنها ساعت ها زمان می خواهد.
حجت الاسلام قابل، برخورداری ملت ایران از روحیه خودباوری را از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دانست و گفت: این خودباوری به گونه ای بود که دشمن در اواسط جنگ تحمیلی دیدگاه و رویکرد نظامی خود را نسبت به ما تغییر داد و تلاش کرد تا از طریق راه های دیگر برای آسیب رساندن به انقلاب و نظام دست به کار شود.

** حاکمیت دین، از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلام
حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی مدیر حوزه های علمیه قزوین نیز در این میزگرد گفت: برای تشریح و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی باید ابتدا حوادث و چالش های پیش روی انقلاب را مورد بررسی قرار دهیم.
وی اظهار داشت: جریان 2 قطبی دنیا در آن زمان برای انقلاب ما یک چالش بود و در آن زمان تصور نمی شد یک انقلاب بدون اتکا به غرب و یا شرق بتواند سرپا بایستد اما با هدایت های داهیانه امام خمینی (ره) و با عنصر ایمان و بصیرت مردم ایران این اتفاق رقم خورد.
مدیر حوزه های علمیه قزوین از جنگ تحمیلی هشت ساله به عنوان یکی دیگر از چالش های انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: این جنگ هزینه های مادی و معنوی زیادی را برای کشور و انقلاب نوپای ما ایجاد کرد و خسارات عظیمی به شهرها و تاسیسات ما وارد ساخت و بهترین جوانان این مرز و بوم برای دفاع از میهن و ارزش ها راهی جبهه ها شده و به فیض شهادت رسیدند اما روحیه مقاومت و سلاح ایمان، ما را در این نبرد حق علیه باطل پیروز ساخت و انقلاب ما را در برابر این هجمه بین المللی مصون نگه داشت که برای جهانیان کمتر قابل پیش بینی، درک و تصور بود.
وی وقایعی همچون هفت تیر و ترور شخصیت های برجسته انقلاب توسط منافقین و دیگر گروهک های تروریستی و خیانت بنی صدر در کنار نبود تجربه حکومت دینی از گذشته را از دیگر چالش های مهم پیش روی انقلاب در اوایل پیروزی نهضت خواند و گفت: در دوران پیامبر(ع) و امیر المومنین (ع) تجربه حکومت اسلامی وجود داشت اما این موضوع مربوط به یک هزار و 400 سال پیش بود و حکومت اسلامی دیگر در زمان معاصر و با سازوکارهای زمانه فعلی را تجربه نکرده بودیم که نبود این تجربه خود یک چالش بزرگ بود.
حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه تحریم ها و فشارهای اقتصادی دشمن از ابتدا تاکنون را نیز باید به عنوان چالش های مهم انقلاب اسلامی یاد کرد، اظهار داشت: باید توجه کرد که انقلاب ما با پشت سر گذاشتن این چالش ها و بحران ها به چهلمین سال حیات خود دست یافته است.
مدیرحوزه های علمیه قزوین با بیان اینکه تحولات فرهنگی را باید از دستاوردهای بزرگ و ارزشمند انقلاب اسلامی بدانیم، اظهار داشت: ترویج معارف قرانی، برپایی نمازهای جمعه در همه شهرهای کشور، بسط و گسترش حوزه های علمیه در کنار توسعه کمی و کیفی دانشگاه ها را باید از جمله این دستاوردها برشمرد.
وی، حاکمیت دین اسلام بر امور جامعه را از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: ترویج معارف دینی و قرانی پس از انقلاب در حالی صورت گرفت که در زمان طاغوت اگر یک فرد می خواست در اداره نماز بخواند، مورد تمسخر قرار می گرفت.
حجت الاسلام عباسی خاطرنشان کرد: نوآوری های مربوط به دانشگاه، ساخت تجهیزات دفاعی و نظامی مدرن از جمله انواع موشک ها و پهپادها و خودروهای زرهی، نوآوری و ابداعات پزشکی، علمی و صنعتی و گسترش نشریات و خبرگزاری ها در راستای تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی به مردم را نیز باید جزو دستاوردهای قابل توجه انقلاب اسلامی بدانیم.
وی، ایجاد نهادهای حمایتی برای پشتیبانی از اقشار محروم و نیازمند همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) و نهضت سوادآموزی در جهت یادگیری دانش و سواد به افراد جامعه را نیز جزو این دستاوردها خواند و گفت: بیداری اسلامی در خاورمیانه و تاثیرات فرهنگی که انقلاب ما بر کشورهای همسایه همچون عراق و لبنان و فلسطین و یمن داشت را نیز نباید از یاد برد و آنها را نیز باید جزو دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران دانست.

** الهام بخشی به جریان های مبارز علیه نظام سلطه از دستاوردهای انقلاب
صفت الله صالحی از فعالان سیاسی و اجتماعی قائم مقام حزب موتلفه اسلامی نیز در این میزگرد گفت: انقلاب های زیادی در نقاط مختلف دنیا بوقوع پیوسته اما خیلی از آنها در همان سال های اولیه از بین رفته و یا ماهیت آنها دچار دگوگونی و تحول اساسی شده است.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران پس از گذشت 40 سال از ارزش های خود عدول نکرده است بلکه جریان های انقلابی در سایر نقاط دنیا که بر ضد استکبار و ظلم به پاخواسته اند، از انقلاب ما الهام می گیرند که این مهم را باید یک دستاورد بزرگ دانست.
این فعال سیاسی همچنین گفت: یکی از رهبران جنبش جلیقه زردها در فرانسه چندی پیش اعلام کرد که حرکت خود را از انقلاب 1979 ایران الگو گرفته ایم که نشان می دهد انقلاب اسلامی ما حتی در بلاد غربی نیز الهام بخش بوده است.
وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات های مختلف و رجوع به آرای مردم و تطبیق آنها با دین از سوی شورای نگهبان یک سازوکار منطقی و مناسب است که باید آنرا از دستاوردهای انقلاب اسلامی بدانیم، اظهار داشت: با این وجود در حوزه تشکل های سیاسی جای کار زیادی در جامعه ما وجود دارد که در سال های آتی باید به عنوان جزئی از برنامه ها و چشم انداز سیاسی انقلاب در نظر گرفته شود.
صالحی با اشاره به تشکیل حزب جمهوری اسلامی به عنوان حزبی فراگیر در ابتدای انقلاب اسلامی، گفت: بیشتر نیروهای نظام در داخل این حزب عضو شدند و مسئولیت گرفتند و تلاش کردند تا در راه آرمان های انقلاب و امام خمینی (ره) حرکت کنند که البته برخی نیز از این مسیر عدول کردند و از این جریان خارج شدند.
وی همچنین گفت: آزادی احزاب سیاسی و انجمن های اسلامی صنفی مبنی بر اینکه مخل نظم و امنیت عمومی و مخالف با موازین شرعی و اسلامی نباشد یکی از دستاوردهای قابل توجه انقلاب در حوزه سیاسی است.
این فعال سیاسی با اشاره به تعدد احزاب پس از انقلاب در کشور، اظهار داشت: این تعدد باید اثربخشی بیشتری از خود به جا بگذارد تا جایی که هر حزب و جریان سیاسی پاسخگوی عملکرد دولت و جریان اجرایی که با حمایت آن بر روی کار و صحنه آمده است، باشد.

** تعیین مقدرات کشور در داخل، دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی
دکتر عبدالرزاق حسامی فر معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز در این میزگرد گفت: انقلاب اسلامی ما فارغ از 2 دیدگاه سیاسی حاکم در دهه 50 شامل تفکرات مارکس که جریان های کمونیستی از دل آن بیرون آمدند و همچنین تفکرات اصلاحی در غرب که منجر به دیدگاه تفکیک قوا شد، به پیروزی رسید.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی برخلاف انقلاب های بزرگ دنیا دارای ریشه و اساس دینی بود، اظهار داشت: رژیم گذشته به این که جامعه ایران دارای یک ریشه دینی هستند، بی توجه بود و این مهم را نادیده می گرفت.
حسامی فر با بیان اینکه امام خمینی (ره) را باید یک ابرمرد دانست، اظهار داشت: ایشان ویژگی هایی را داشتند که کمتر فقیهی از آن برخوردار بود و باید امام راحل را فقیه، عارف و یک سیاست مدار برجسته دانست که مردم به ندای حق ایشان لبیک گفتند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با بیان اینکه در دوره طاغوت حاکمان کشور کاملا به بیگانگان وابسته بودند و از خود اختیار چندانی نداشتند، اظهار داشت: یکی از دستاوردهای بزرگ و چشم گیر انقلاب اسلامی را باید در این دانست که مقدرات کشور در داخل و بدون اعمال نظر بیگانگان تعیین می شود.
وی، استقلال سیاسی را مهم ترین دستاورد 40 ساله انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: انقلاب به ملت ما روحیه امید و خودباوری بخشید که اساس رشد و حرکت یک جامعه به سمت تعالی به شمار می رود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی فضای بی دینی از محافل علمی ما خارج شده است، اظهار داشت: امروز دانشجویان در کنار آشنایی با جنبه ها و نظریات مختلف علمی در رشته های مختلف با آموزش ها و نکات دینی و اخلاقی نیز آشنا می شوند که این مهم به برکت انقلاب حاصل شده است.
حسامی فر با بیان اینکه دستاوردهای علمی قابل توجهی به برکت انقلاب برای کشور بدست آمده که شاهد گسترش روزافزون آنها هستیم، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی یک هدیه الهی به ملت ایران بود که باید از آن صیانت و حفاظت کنیم و قدرش را بدانیم.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است، اظهار داشت: انقلاب به سلامت از همه گردنه ها عبور کرده است و لازم است برای تداوم حیات و تقویت آن اتحاد و انسجام ملی را حفظ کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با بیان اینکه باید فضای نقد سالم و دلسوزانه در جامعه توسعه یابد، اظهار داشت: نقد را نباید به معنای تخریب دانست و نکته دیگر که باید به آن توجه داشته باشیم این است که نقادان و صاحبان تریبون باید دقت داشته و در سخنرانی های خود به گونه ای صحبت نکنند که کل جریان انقلاب و نظام زیرسوال برود.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.