به گزارش ایرنا، حذف یارانه سه دهک بالای جامعه با هدف اصلاح هدفمندی یارانه ها و از بین بردن فقر مطلق و اختصاص منابع حاصل از آن به بخش تولید و اشتغال، اخذ مالیات از بنگاه های اقتصادی در محل استقرار کارخانه با هدف توسعه مناطق و تمرکز زدایی از پایتخت، نظارت برهزینه کرد اعتبارات دهیاری ها و شهرداری ها با هدف صرف بودجه در مکان های اولویت دار و مهار تورم و خروج از رکود از جمله ویژگی های بودجه 98 به شمار می رود.
توجه به این موارد ذکر شده در کنار برخی مفاد موجود در لایحه بودجه 98 به هزینه کرد بهتر اعتبارات دولت کمک کرده و مصرف بهینه اعتبارات که محدود هستند را به دنبال دارد.
برخی مسئولان استان قزوین در گفت و گو با ایرنا به ویژگی های قابل توجه لایحه 98 اشاره کردند.

** هزینه کرد اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده تحت نظارت شورای برنامه ریزی
معاون هماهنگی و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین در خصوص برخی مشخصات و ویژگی های لایحه بودجه 98 که در ماه جاری برای تصویب تقدیم مجلس شد، گفت: در بودجه سال 98 اعتبار شرکت های دولتی و بانک ها با افزایش 51 درصدی همراه است.
علی رحمانی به تبصره ای از لایحه بودجه 98 مبنی بر اخذ مالیات و ارزش افزوده برای واحدهای تولیدی در محل استقرار آنها اشاره کرد و گفت: تاکنون دفاتر مرکزی واحدهای تولیدی در هر شهری که بودند، مالیات خودشان را در آن شهر پرداخت می کردند و اکنون در لایحه جدید همه واحدهای تولیدی ملزم هستند در همان مکانی که کارخانه مستقر است، مالیات پرداخت کنند و تمکین نکردن از این قانون جریمه درپی خواهد داشت.
وی، در خصوص تخصیص اعتبار از محل درآمد ارزش افزوده کشور به دهیاری ها و شهرداری ها نیز گفت: اکنون تخصیص این رقم در لایحه جدید تحت نظارت شورای برنامه ریزی استان ها صورت می گیرد و نیازمند حمایت نمایندگان برای رای آوری در این خصوص هستیم.
این مسئول در تشریح اعتبارات دانشگاهی و پژوهشی بودجه 98 نیز گفت: یک درصد اعتبارات به شورای برنامه ریزی استان ها واگذار می شود تا به صورت شناور مورد استفاده قرار گیرد.

**تفویض اختیار حذف یارانه نقدی به استانداران
معاون هماهنگی و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین در مورد حذف یارانه سه دهک بالای جامعه که در لایحه بودجه 98 پیش بینی شده است،گفت: استانداران مجاز هستند با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به حذف یارانه سه دهک بالای جامعه اقدام کنند.
رحمانی ادامه داد: منابع حاصل از حذف یارانه نقدی خانوار (یارانه قزوین سالانه 680 میلیاردتومان است) با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان صرف حذف تدریجی فقر مطلق و همچنین تکمیل پروژه های نیمه تمام و اشتغالزایی می شود.

**ضرورت واگذاری طرح های نیمه تمام و اشاره آن در بودجه 98
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین نیز به تشریح و تبیین اهداف دولت در تخصیص بودجه به دهیاری ها و شهرداری ها در قالب اعتبارات ارزش افزوده توسط شورای توسعه و برنامه ریزی استان ها پرداخت و اظهار داشت: بحث نظارت بر هزینه کرد توسط شوراهای برنامه ریزی از لایحه سال گذشته تصویب نشد و از نمایندگان تقاضا داریم برای مصوب کردن و رای آوردن آن اقدام کنند.
ابوالفضل یاری در خصوص اعتبارات پژوهشی در بودجه سال 98 نیز گفت: استان قزوین در حوزه پژوهشی برای سال 97 بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشت و ضمن توزیع مناسب اعتبارات توانست با همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه ها به مهم ترین برنامه های توسعه ای استان بپردازد.
وی در ادامه با بیان اینکه هزینه حذف یارانه می تواند 20 واحد صنعتی و کشاورزی را راه اندازی کند، اظهار داشت: حذف یارانه برای سه دهک بالای جامعه در سال 92 و 93 در قالب طرحی به پیشنهاد شد که قزوین به صورت پایلوت این طرح را انجام دهد و اکنون در لایحه بودجه 98 با تصویب این طرح، نیازمندان از مواهب آن بهره مند می شوند.
یاری در ادامه به تشریح نحوه اجرایی شدن حذف یارانه برای سه دهک بالای جامعه پرداخت و اظهار داشت: به طور حتم برای اجرایی شدن این طرح در جامعه با چالش بزرگ و دشواری همراه هستیم که از تامین اجتماعی، کمیته امداد و بهزیستی خواهشمندیم با داشتن اطلاعات بیشتر ما را در اجرای بهتر این بند از لایحه بودجه 98 همراهی کنند.
این مسئول در ادامه به اعتبارات مختص نمایندگان مجلس در قالب بودجه 98 اشاره کرد و افزود: سال گذشته به ازای هر نماینده 15 میلیارد تومان به بودجه اضافه شد تا نمایندگان براساس ضرورت پروژه های عمرانی در شهرستان ها و حوزه های انتخابیه خود را پیگیری کنند.
یاری ادامه داد: برخی از این مبالغ توسط نمایندگان صرف پروژه های ملی در شهرستان ها شد و به عنوان اعتبارات شاخص توسعه نام گرفت که امسال این رقم برای کسانی که خوب کار کردند حذف شده است و در عوض برای افرادی که که از این رقم استفاده نکردند با افزایش اعتبار همراه بوده و لازم است که اصلاح این موضوع مورد توجه نمایندگان قرار گیرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین در ادامه گفت: در حال حاضر با همکاری و تعاملی که با بخش خصوص در استان وجود دارد لازم است که در خصوص 600 پروژه نیمه تمام تعیین تکلیف شود، چراکه برآورد شده با این اعداد و ارقام مندرج در بودجه 98هر پروژه برای تکمیل به 10 سال زمان نیازمند باشد.
وی اظهار داشت: در بودجه 98 بر واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی برای تکمیل و راه اندازی سریع تر اشاره شده و دستگاه های اجرایی باید از این ظرفیت قانونی استفاده کنند.

** بودجه 98 به دنبال مهار تورم و خروج بازار از رکود
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی به تورم و رکود حاکم در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: دولت برای کاهش تورم در جامعه به تحرک در بازار اقتصادی تاکید داشته و با افزایش بودجه عمرانی در تلاش است تا رکود را از بین ببرد.
سیده حمیده زرآبادی با بیان اینکه درآمدهای دولت از فروش نفت در بودجه 98 کاهش داشته است، اضافه کرد: با این وجود مهار تورم از مهم ترین موضوعاتی است که در لایحه بودجه 98 به آن تاکید شده و دارای 2 بخش خانوار و بنگاه ها است.
زرآبادی در مورد مهار تورم در خانوارها تصریح کرد: اختصاص 25 قلم کالای اساسی با ارز چهار هزار و 200 تومان می تواند بخش زیادی از مشکلات تورمی در بین مردم بویژه اقشار کم درآمد را کاهش دهد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به لزوم مهار تورم در بنگاه های اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: ارائه تسهیلات کم بهره برای واحدهای تولیدی از موضوعاتی است که باید قبل از بسته شدن بودجه و طرح آن در صحن علنی مجلس مورد بررسی دقیق قرار داد.
وی با اشاره به اینکه در سال آینده با کسری بودجه همراه خواهیم بود،ادامه داد: برای رفع این مشکل تدابیری اندیشیده شده تا از ظرفیت صندوق توسعه ملی استفاده شود.
زرآبادی به وضع بودجه دستگاه های فعال اشاره کرد و افزود: دستگاه هایی که فعال تر هستند باید نگاه ویژه ای در بودجه برای آنها لحاظ شود که این مهم را در مجلس پیگیری می کنیم.
زرآبادی خاطرنشان کرد: حذف یارانه از سه دهک بالای جامعه و در اختیار گذاشتن منابع مالی به شورای برنامه ریزی استان ها می تواند ما را به هدفمندی واقعی یارانه ها سوق دهد.
9925*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.