به گزارش ایرنا، راحله جاتن روز پنجشنبه در دوره آموزشی ضوابط طراحی و مناسب سازی ساختمان های مسکونی که با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای کارشناسان شهرداری ها و اعضای نظام مهندسی ساختمان برگزار شد، افزود: در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که سال گذشته تصویب شد، مناسب سازی اماکن و معابر را برای این گروه از افراد جامعه الزامی کرد و شهرداری ها را موظف نمود در اجرای تمام طرح های عمرانی خود این موضوع را در دستور کار قرار دهند.
وی اضافه کرد: مناسب سازی معابر و اماکن در کشور دوران جوانی خود را طی می کند و ما دورانی داشتیم که حتی تعریف استانداردی از مناسب سازی وجود نداشت اما امروزه علاوه بر تعریف آن، الزامات و قوانین نیز مشخص شده است که همین یک پیشرفت به شمار می رود اما اصلا کافی نیست.
جاتن ادامه داد: باید اذعان کرد تا زمانی که فرهنگ مناسب سازی معابر و ساختمان ها نهادینه نشود، قوانین و بخشنامه ها چندان موثر واقع نمی شوند.
این مسئول با تاکید بر نقش رسانه ها خصوصا صدا و سیما در ترویج این فرهنگ، گفت: با وجود این اهمیت، در ستاد مناسب سازی که در سطوح استانی، شهرستان و بخش فعال شده است حتی نماینده صدا و سیما در جلسات حضور ندارد.
جاتن خاطرنشان کرد: در تعریف سازمان بهداشت جهانی از توانبخشی ، این موضوع در سه بعد پزشکی، حرفه ای و اجتماعی طبقه بندی شده است که هر چقدر هم در 2 بعد نخست موفق باشیم اما تا بعد اجتماعی تحقق نیابد توانبخشی کامل انجام نمی شود.
وی افزود: یک معلول یا سالمند زمانی به توانمندی کامل می رسد که حضور فعال در اجتماع داشته و نیازهای خود را به طور مستقل تامین کند.
جاتن با اشاره به اقدامات دولت در خصوص مناسب سازی، افزود: به منظور ایجاد انگیزه در دستگاه ها، در جشنواره شهید رجایی که مختص ارزیابی سازمان مدیریت و برنامه ریزی از عملکرد دستگاه های اجرایی است، مناسب سازی ساختمان ادارات نیز یکی از شاخص های ارزشیابی و رتبه بندی به شمار می رود.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.