به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین بهمن عشایری روز دوشنبه در نشست صمیمی با دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه های استان قزوین، افزود: دانشجویان تبعه افغانستان در آزمون سراسری کارشناسی ارشد دانشگاه ‌های ایران در سه رشته رتبه نخست، در دو رشته دیگر رتبه های چهارم و هفتم و بیش از 100 رتبه دو رقمی را به دست آورده اند که بدون شک خوشنودی و احساس شعف اولین بازخورد طبیعی این موفقیت فرزندان ملت رنج دیده افغانستان است.
وی افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل بابت این موفقیت به خانواده های دانشجویان، ملت و دولت افغانستان پیام تبریک صادر کرد که بیانگر شادی حقیقی کشور ایران برای موفقیت ملت برادر است.
عشایری با بیان اینکه خرسندیم که امکان علم‌آموزی تبعه های افغان را در ایران فراهم کرده ایم، افزود: دانشجویان افغان باید تلاش کنند پس از فراغت از تحصیل با کوله ‌باری از تجربه و دانش به کشور خود بازگردند تا هنگام پذیرش مسئولیت ها، بتوانند کشور خود را به پیشرفت علمی برسانند.
وی ادامه داد: 19 هزار دانشجو و 25 هزار فارغ التحصیل اتباع افغانستانی در ایران حضور دارد که اگر به افغانستان بازگردند قطعا می ‌توانند در مدیریت و آبادانی آن کشور نقش موثری ایفا کنند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین با بیان اینکه تنها راه مقابله با تکفیری‌ها ساز و کار امنیتی و نظامی نیست، افزود: نخبه پروری و تربیت نیروی علمی و فرهنگی به ویژه نخبگان فکری در تحقق این هدف نقش مهمی دارد.
عشایری بر نیاز افغانستان به بازگشت نیروهای جوان، متخصص و تحصیل کرده اشاره کرد و افزود: هیچ کجای دنیا وطن تبعه های افغانستان نخواهد شد و باید با بازگشت به کشور خودشان برای آبادی و پیشرفت آن تلاش کنند.
وی تاکید کرد: پاسداشت کرامت جامعه مهاجران برای نظام جمهوری اسلامی یک اصل است و در همین راستا مسئولان تلاش کرده اند که هیچ مهاجری از تحصیل باز نماند.
عشایری با اشاره به نقش محصلان افغان به عنوان سرمایه بزرگ علمی در ایران خاطر نشان ساخت: افغانستان توانمند بدون شک یک بازوی قدرتمند برای کشور برادر، همسایه، هم فرهنگ و هم کیش خود یعنی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قزوین با بیان اینکه در حال حاضر 19 هزار نفر از 24 هزار دانشجوی خارجی در حال تحصیل در کشور افغانستانی هستند، افزود: هیچ محدودیتی برای ادامه تحصیل پناهندگان و مهاجران در رشته های تحصیلی دانشگاه های ایران وجود ندارد و تلاش داریم دانشجویان ممتاز و نخبه را تحت حمایت‌های ویژه قرار دهیم.
وی گفت: همچنین وزارت علوم 500 بورسیه را در اختیار دولت افغانستان قرار داده است تا دانشجویان این کشور بتوانند از تحصیلات عالیه در ایران برخوردار شوند.
عشایری بر پی‌گیری مسائل، مشکلات و پیشنهادهای دانشجویان افغال، تاکید کرد و افزود: هم اکنون بیش از 55 درصد پناهندگان و بیش از 48 درصد دختران پناهنده در ایران باسواد شده‌اند که این نشان دهنده ارایه خدمات آموزشی به پناهندگان است.
وی در ادامه با اشاره به آمار بالای دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در قزوین، گفت: هدف جمهوری اسلامی ایران، تربیت نسلی متخصص و کارآمد برای توسعه و پیشرفت کشورشان است.
عشایری با اشاره به حضور چند میلیونی مهاجران افغان و مشکلات اقتصادی که جمهوری اسلامی با آنها دست به گریبان است، افزود: به طور قطع کمبودها و نابسامانی هایی در این زمینه بروز می کند که کتمان پذیر نیستند و باید با تدبیر و اصلاح برای رفع آنها اقدام کرد.
در ادامه این نشست دانشجویان مشکلات و پیشنهادهای خود از قبیل موانع و محدودیت های شرکت دانش آموزان افغان در المپیادها، حمایت نکردن بنیاد نخبگان ایران از دانشجویان نخبه افغان، مشکلات موجود در وزارت علوم و دانشگاه ها در رابطه با ویزای دانشجویان، رسمیت بخشیدن به تشکل های دانشجویی، حمایت از ایده ها و طرح های دانشجویان افغان و توجه به بحث سرمایه گذاری فرهنگی را مطرح کردند.
6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.