به گزارش ایرنا آیت الله عبدالکریم عابدینی روز دوشنبه در دیدار با اعضای بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین افزود: حجاب چیزی نیست که صرفا پس از اسلام به ایران آمده باشد و پیش از ورود اسلام به ایران نیز لباس‌های سنتی مردم و اقوام مختلف این سرزمین بهترین نوع پوشش بود.
وی با بیان اینکه رضاخان مرعوب غرب و افکار ضد دین بود اضافه کرد: پیش از انقلاب اسلامی علاوه بر مبارزات علیه حجاب و چادر ، علیه عمامه و عبا نیز به عنوان یک نماد مهم دینی اعتراضاتی وجود داشت و این خفقانی بود که رضا خان به وجود آورده بود.
آیت الله عابدینی ادامه داد: رضاخان پس از حضور در ترکیه و دیدار با آتاتورک بود که قانون کشف حجاب و ممنوع اعلام کردن حجاب اسلامی را مطرح کرد و عده‌ای نیز معتقد بودند که ما باید از فرق سر تا نوک پا غربی بشویم اما امروز این حرف‌ها دیگر جایگاهی در بین مردم ندارد.
وی گفت: مشاوران رضاخان با قیاس انسان با حیوانات و نباتات، می‌گفتند حجاب نه تنها بر خلاف تمدن است، بلکه بر خلاف قانون طبیعت است در حالی که جایگاه انسان جایگاه کرامت است.
آیت الله عابدینی اظهار داشت: این افراد حجاب را عامل عقب ماندگی جامعه دانسته و معتقد بودند حجاب و پوشش زنان آنان را از فعالیت های اجتماعی بازداشته و جامعه را از نیمی از جمعیت فعال محروم می کند.
امام جمعه قزوین با اشاره به خاطرات امام راحل در این خصوص اضافه کرد: امام خمینی (ره) درباره خفقان آن دوران فرموده‌اند با توجه به فراهم نبودن امکان فعالیت روحانیون، ما برای درس و بحث مجبور بودیم از شهر خارج شده و در باغ‌های اطراف شهر درس بخوانیم.
وی در ادامه با بیان اینکه حجاب و چادر نماد حضور و فعالیت‌های اجتماعی در جامعه محسوب می‌شود، تاکید کرد: در تاریخ نیز شاهدیم همسر حضرت ابراهیم، مادر و همسر حضرت موسی، مادر حضرت عیسی، حضرت زهرا(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت زینب(س) نمونه‌ای از زنان مؤمنی بودند که با حجاب در فعالیت‌های اجتماعی حضور فعال داشتند.
آیت الله عابدینی افزود: چادر نماد حضور و فعالیت‌های اجتماعی در جامعه محسوب می‌شود و فلسفه وجودی آن نیز در همین فراهم کردن امکان حضور زن در عرصه اجتماع است.
در پایان این نشست از فعالان حوزه عفاف و حجاب نیز تجلیل شد.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.