مهدی شاپورزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر فرونشست های صورت گرفته در دشت قزوین متعلق به منطقه فتح آباد از توابع شهرستان بویین زهرا به مساحتی در حدود 450 هکتار است.
این مسئول عامل اصلی فرونشست در دشت قزوین را استفاده نامناسب از منابع آبی زیرزمینی دانست و تاکید کرد: شواهد سطحی بیانگر آن است که تاکنون در این منطقه برداشت های نادرست و غلطی از منابع آبی صورت گرفته است.
به گفته وی، عمق فرونشست ها در این منطقه از 10 تا 25 متر متغیر بوده و حتی در بیشتر موارد با پدیده فروچاله نیز روبرو هستیم.
شاپورزاده در ادامه، دغدغه اصلی از شکاف و فرونشست‌ها را حرکت آنها به سمت مسیر و جاده های اصلی اعلام کرد و یادآور شد: این نوع حرکت ها به سمت مسیرهای تردد می تواند زیان های متعددی در آینده را شامل شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین با بیان اینکه در جنگل کاری دشت فتح آباد، به علت وجود ریشه درختان در بعضی مناطق شاهد پایداری نسبی خاک هستیم، ادامه داد: در بخش هایی که خاک از مبنای سسستی برخوردار است، پدیده فرونشست افزایش یافته و درختان و محیط زیست نقش به سزایی در جلوگیری از این پدیده را ایفا می کنند.
شاپورزاده در پایان تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای و وزارت نیرو می تواند با مدیریت صحیح و نظارت همه جانبه از برداشت آب های زیرزمینی در این مناطق جلوگیری کرده تا شاهد کاهش فرونشست های بیشتر و متعدد در این مناطق باشیم.
9925/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.