به گزارش ایرنا سخن از آرزوهای کودکان کار است ، همان ها که با لباس هایی رنگ و رو رفته هر روز در گذر از خیابان ها و چهار راه های شهر در مقابلت صف می کشند و با سماجت خواهان خرید بسته های آدامس ، کیسه فریزر، جوراب ، فال حافظ و ...می شوند و تو با قرار گرفتن در بین عقل و عاطفه نمی دانی تا چه زمانی باید این وضعیت را بیینی و بی توجه از کنار آن رد شوی.
این کودکان قد و نیم قد که کارشان نه فصل و ساعت مشخص و نه درآمد چندان دارد معمولا در خانواده هایی زندگی می کنند که با انواع آسیب های اجتماعی مواجه هستند و همین کار نیز خود به نوعی بازتولید آسیب های اجتماعی دیگر، هم برای خانواده های خود و هم جامعه خواهند کرد.
نبود آموزش و مهارت لازم به خصوص به خاطر سن پایین، عدم بهره مندی از اوقات فراغت، فرصت کودکی کردن را نیز از آنها گرفته است.
متاسفانه بسیاری از این کودکان به دلیل گذراندن ساعات زیادی از زندگی خود در خیابان های شهر، در برقراری ارتباط نیز ممکن است گاهی با پرخاشگری عمل کنند.
هم اکنون دستگاه های مختلفی چون بهزیستی، شهرداری، کمیته امداد، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، صدا و سیما و سایر دستگاه ها در ساماندهی و حمایت از این کودکان مداخله دارند.
با وجود برنامه ریزی های انجام شده در دستگاه های دولتی و برگزاری نشست های مستمر در خصوص ساماندهی این کودکان، بعد از مدتی شاهد برگشت بسیاری از آنها به چرخه کار در خیابان هستیم.
در همین رابطه در نشست اخیر دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری قزوین که به منظور بحث و بررسی در خصوص اقدامات فوق العاده در شناسایی، جمع آوری و ساماندهی متکدیان و کودکان کار خیابانی برگزار شد طرح ضربتی جمع آوری کودکان کار و متکدیان مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با بیان اینکه طرح ساماندهی کودکان خیابانی می تواند به برطرف شدن آسیب اجتماعی کمک کند ، گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما طرح ساماندهی کودکان کار باید هرچه سریعتر اجرایی شود.
مریم بیدخام با یادآوری قوانین بالا دستی و آیین نامه کودکان کار خیابانی افزود: دستگاه های متولی ملزم هستند در بحث ساماندهی کودکان خیابانی بر اساس آن چه قانون برای آنان پیش بینی کرده است، فعالیت کنند
این مسئول اظهار داشت: بهزیستی، کمیته امداد، شهرداری و اداره کل کار و امور اجتماعی از جمله دستگاه هایی هستند که طبق این آیین نامه مکلف به انجام خدمات برای قشر آسیب دیده هستند.
بیدخام با تاکید بر لزوم همکاری همه دستگاههای مجری برای ساماندهی این کودکان،اظهار داشت: در این رابطه الزام و تکلیفی که قانون گذار برای دستگاهها در نظر گرفته است می تواند در کنترل و کاهش این آسیب تاثیر گذار باشد.
وی با بیان اینکه اولویت باید جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و افراد بی خانمان باشد و در این راستا سازمان‌های مردم‌نهاد ظرفیت مناسبی دارند،افزود: واقعیت آن است که برای حمایت و مبارزه با چنین پدیده های اجتماعی، نیازمند همکاری تمامی دستگاه های ذیربط و تشکل های مردم نهاد هستیم تا با نظارت های دقیق شاهد کاهش این آسیب باشیم.

***142 کودک کار در مراکز حمایتی و آموزشی بهزیستی قزوین پذیرش شدند
مدیرکل بهزیستی قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در هشت ماهه سال جاری 142 کودک کار و خیابان در مراکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده این اداره کل پذیرش و از انواع خدمات مددکاری، روانشناسی، بهداشتی درمانی، حقوقی، تیمی، آموزشی و تلفنی بهره مند شدند.
علیرضا وارثی افزود: این مراکز با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از حضور و کار کودکان در خیابان بر کودک ، خانواده و جامعه با تاکید بر رویکرد توانمندسازی ، ارتقای کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی کودکان خیابانی تاسیس شده است.
وی اضافه کرد: همچنین پیشگیری و کاهش مخاطرات ناشی از حضور و کار کودک در خیابان بر کودک، خانواده و جامعه، توانمندسازی کودکان خیابانی و خانواده های آنان از جمله افزایش توانایی تحصیلی و حرفه ای کودک، افزایش توانایی های شغلی، مالی و بازتوانی، حمایت از حقوق کودکان خیابانی از دیگر اهداف تاسیس این مراکز است.
وارثی با اشاره به همکارهای بهزیستی با نهادها و دستگاه های مربوط در خصوص ساماندهی کودکان کار ادامه داد: یکی از این دستگاه ها دانشگاه علوم پزشکی است که با توجه به تفاهم نامه با مرکز بهداشت قزوین در بخش سلامت، در خصوص آموزش های مرتبط با پیشگیری از ایدز و انجام آزمایش های تخصصی در سال جاری خدماتی چون غربالگری کودکان در زمینه سلامت روان، بیماری های واگیر و غیرواگیر، واکسیناسیون کودکان کار و خیابان و خانواده های آنان، اجرای اردوی سلامتی درمانی و واکسینه شدن این کودکان در برابر بیماری هپاتیت اقدام شد.
وی، برگزاری چهار دوره آموزشی پیشگیری از بیماری ایدز و هپاتیت توسط کارشناسان بهداشت برای خدمت گیرندگان مراکز کودکان کار و خیابان، انجام 37 آزمایش تخصصی ایدز و هپاتیت از کودکان کار و خیابان در نیمه نخست سال جاری و ارایه آموزش های مستمر توسط مددکاران و مربیان مراکز به کودکان کار و خیابان را نیز از دیگر خدمات ارایه شده عنوان کرد.
مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: در حال حاضر در استان 2 مرکز شامل نگهداری و ساماندهی کودکان کار خیابانی و مرکز روزانه حمایتی آموزشی کودک و خانواده با حضور 6 کارشناس خدمات تخصصی را به این کودکان ارایه و در جهت توانمندسازی آنان اقدام می کنند.
به گفته وارثی بررسی عملکرد برنامه ساماندهی کودکان کار خیابانی در مراکز نشان دهنده این است که درصد بالایی از این افراد را کودکانی تشکیل می دهند که با وجود سرپرست خانواده متاسفانه به دلیل فقر شدید اقتصادی و فرهنگی و صرفا جهت کسب درآمد در خیابان حضور یافته اند.
وی افزود: بنابراین نگهداری این کودکان در مراکز نه تنها به دلیل وجود سرپرست قانونی مقدور نیست بلکه خود کودک نیز با این امر موافق نبوده و خواستار بازگشت نزد خانواده خود می باشد.
مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: از طرفی نیز پذیرش و ترخیص چندین باره کودکان در مراکز کودکان خیابانی فعلی منجر به ایجاد چرخه های ناقص حمایت ها و هدر رفت منابع و امکانات سازمان شده است.

***بازتوانی کودکان خیابانی از رویکردهای مورد تایید سازمان بهزیستی است
مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: یکی از مهم ترین رویکردهای مورد تایید جهت بازتوانی کودکان خیابانی، رویکردهای خانواده محور و مبتنی بر حمایت و توانمندسازی خانواده و تاکید بر تحصیل و آموزش کودک به منظور ایجاد فرصت های برابر و امکان بازگشت به زندگی سالم و بالنده در آینده است.
وارثی افزود: همچنین بهره گیری از توان و مشارکت بخش غیردولتی و وجود روحیه حمایت خیرین از کودکان نیازمند و در معرض خطر شرایط مناسبی را برای اجرای این فعالیت در قالب مراکز غیر دولتی و خیریه ای فراهم خواهد کرد.
وی افزود: در حال حاضر بهزیستی استان قزوین کودکان کار خیابانی را در مرکز دولتی و غیردولتی تحت نظارت سازمان با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از حضور و کار کودکان در خیابان بر کودک، خانواده و جامعه مورد پذیرش و حمایت قرار داده است.

*** چرخه ساماندهی کودکان کار معیوب است
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این زمینه گفت: اگرچه دستگاه های مختلف زیادی در خصوص جمع آوری وساماندهی کودکان کار و خیابان عمل می کنند اما متاسفانه این امر روند ناقصی را طی می کند که نتیجه آن بازگشت کودکان به فرایند کار در خیابان است.
مهدیه سادات قافله باشی، نقش سمن ها و تشکل ها را در توانمندسازی این کودکان موثر دانست و افزود: بدون تردید، پیشگیری از پدیده کار کودک بسیار آسان‌تر از جمع آوری و کنترل آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن است، بنابراین باید با اقدامات و برنامه های اجرایی دقیق ابتدا زمینه پیشگیری از این معضل اجتماعی را فراهم کرد.
وی اضافه کرد: با توجه به روحیه و عطوفت انسانی شهروند ایرانی که نمی تواند نسبت به کار کودکان بی توجه باشد باید در این راستا نیز فرهنگسازی درستی در جامعه برای جلوگیری از ادامه این روند اتفاق بیفتد.
قافله باشی، نقش سمن ها را در این خصوص چه در حوزه فرهنگسازی و چه در جهت برنامه ریزی برای پیشگیری از پدیده کار کودکان بسیار موثر دانست و خواستار تقویت نقش سمن های مرتبط با این موضوع شد.

***طرح توانمندسازی خانواد کودکان کار در راه شورای شهر
رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قزوین نیز از تدوین طرحی به منظور ساماندهی و توانمندسازی خانواده های کودکان کار در شهر قزوین خبر داد و گفت: این طرح یک بار به صورت کلی در کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین معرفی شده و برای اجرای آن پیگیری لازم انجام می شود.
وحید مقدم سلیمی افزود: با توجه به تاکید سازمان ملل بر محو کار کودک و ایجاد فرصت کودکی برای این کودکان دولت ها موظف هستند با برنامه ریزی لازم زمینه کاهش و جلوگیری از کار کودکان را فراهم کنند.
وی اضافه کرد: از یک سو فقر و نیاز مادی مهم ترین دلیل کار کودکان است و از سوی دیگر این کودکان از توان جسمی بالایی برای اشتغال برخوردار نیستند ، از این رو سازمان ساماندهی مشاغل با تدوین و تهیه طرح توانمد سازی خانواده های کودکان کار به دنبال تحقق این هدف است.
سلیمی مقدم ادامه داد: در این راستا با همکاری سازمان های مختلفی چون استانداری، کمیته امداد، آموزش و پرورش، فنی و حرفه ای و اتاق اصناف ابتدا در جهت عارضه یابی از این موضوع، کودکان کار و سپس خانواده های آنها شناسایی می شوند.
وی گفت: پس از شناسایی کودکان کار و خانواده های آنان، با توان یابی و مهارت سنجی آنها، به تناسب استعدادی که دارند کارگاه های مهارتی و آموزشی برای آنان تشکیل و پس از طی مدت مهارت آموزشی زمینه معرفی به اصناف فراهم می شود تا با اشتغال به کار، بتوانند برای خانواده درآمد زایی کنند.
مقدم افزود: در صورت تصویب این طرح در شورای اسلامی شهر قزوین در سال اول اجرا ، 50 خانواده کودک کار توانمندسازی می شوند.
6012/7388
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.