به گزارش ایرنا، حسن آصفی روز چهارشنبه در نشست کارگروه تخصصی امداد و نجات و آموزش های همگانی، تصریح کرد: برای رسیدن به یک کار علمی و تخصصی در حوزه امداد و نجات ابتدا باید بحران ها شناسایی و احصا شوند.
وی، لازمه یک کار علمی را پشتوانه اطلاعاتی آن دانست و یادآور شد: در این راستا پس از شناسایی بحران، هر دستگاهی باید برای خود یک مانور پشت میزی برگزار کند تا نیازها، کمبودها و ظرفیت های موجود مشخص و سپس اقدام به برگزاری مانور عملیاتی کند.
آصفی ادامه داد: مانورهای پشت میزی به مراتب کم هزینه و اثرگذارتر از مانورهای عملیاتی هستند و بدون هیچ گونه نیازسنجی مشخص از قبل، بیشتر شبیه نمایش بوده تا اینکه یک مانور در معنای واقعی کلمه باشند.
به گفته وی، پس از برگزاری مانورهای پشت میزی در هر یک از دستگاه ها، گام بعدی برگزاری مانورهای پشت میزی در کارگروه امداد و نجات است تا همه دستگاه ها نسبت به ضعف و نیازهای خود آشنایی پیدا کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین افزود: هنگام وقوع حادثه یا بحران، بارها مشاهده شده که نبود چنین بررسی و نیازسنجی هایی، دستگاه های امدادرسان را دچار بلاتکلیفی کرده است.
وی تصریح کرد: پس از انجام مانورهای پشت میزی است که می توان برای اجرای مانورهای عملیاتی واقعی هزینه کرد و به معنای واقعی به تمرین درست امدادرسانی پرداخت.
آصفی یادآور شد: البته پشنهاد می شود این مانورها تنها در یک رسته مثلا زلزله نباشد و با توجه به قرار گرفتن قزوین در موقعیت خاص و حادثه خیز برای سایر رسته ها نیز اقدام شود.
این مسئول در خصوص اطلاع رسانی در زمان وقوع بحران نیز تاکید کرد: دسترسی به اطلاعات، ماهیت ذاتی خبرنگار و رسانه ها است که کارگروه های امداد و نجات باید منبع واحد و مورد اعتماد جهت انعکاس اخبار حوادث را مشخص کنند تا هم مردم، هم رسانه ها و هم دستگاه ها بدانند اطلاعات از چه طریقی باید عرضه شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر قزوین در پایان اضافه کرد: ظرفیت کمیته رسانه این جمعیت نیز می تواند با اتصال به کارگروه امداد و نجات در همین راستا مورد استفاده قرار گیرد.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.