به گزارش ایرنا، اگرچه عکاسان خبری همواره به خلق تصاویر و شکار لحظه ها مشغول هستند اما معمولا خود کمتر در معرض دیده شدن قرار می گیرند.
عکاسی خبری به عنوان یک بخش جداناپذیر از عرصه رسانه محسوب می شود بویژه که امروزه با رشد فناوری اهمیت عکس و تصویر در انتقال پیام از اهمیتی دوچندان برخوردار شده است.
فعالان این حوزه مطالباتی دارند که معتقدند با توجه بیشتر مسئولان می توان به آنها پاسخ داد.
نبود پوشش بیمه، دستمزد پایین، نداشتن تشکیلات صنفی قدرتمند، و بالا بودن هزینه تعمیرات دوربین عکاسی و اعمال محدودیت برای فعالیت در برخی برنامه های خبری از مهم ترین مشکلات عکاسان خبری است که در میزگرد ایرنا قزوین با حضور جمعی از فعالان این حوزه به آنها اشاره شد.

**ضرورت تشکیل انجمن عکاسان خبری
عکاس پیشکسوت قزوینی در این میزگرد گفت: یکی از مشکلات مهمی که امروزه عکاسان حوزه خبری با آن دست و پنجه نرم می کنند، بازپرسی شدن توسط افراد مختلف در مراسمات و همایش‌ها است و هر کس که می خواهد به نحوی در روند کار عکاس اعمال نظر می کند.
مجید نورالله پور افزود: یکی از راه هایی که می تواند در ارتقای جایگاه عکاسان موثر باشد و به تنش های بین دست اندرکاران برگزاری مراسم های اداری و عکاسان پایان دهد، تولید جلیقه های مخصوص با آرم خانه مطبوعات استان برای عکاسان است.
وی از نداشتن بیمه به عنوان یکی از مشکلات اصلی عکاسان خبری نام برد و با بیان اینکه عکاسان تحت پوشش بیمه نیستند و بیمه های موجود نیز کارایی لازم ندارند، تصریح کرد: در بیمه هنرمندان با اینکه از فرد بیمه شده حق فرانشیز دریافت می شود، اما متاسفانه خیلی از همکاران ما از داشتن همین بیمه محروم هستند.
نورالله پور تاکید کرد: صاحب امتیازها و سردبیران چندان پیگیر بیمه عکاسان خبری نیستند و الزامی برای این موضوع وجود ندارد.
این عکاس خبری در ادامه به ضرورت تفکیک عکاسان حرفه ای از مبتدی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر نهادی وجود داشته باشد که تحصیلات آکادمیک و تجربی عکاسان را از یکدیگر تفکیک کند می توان در نوع فعالیت و مطالبات این صنف گام های مثبتی برداشت.
نورالله پور در ادامه عنوان کرد: در استان قزوین انجمنی تحت عنوان عکاسی وجود ندارد و این درحالی است که همه استان ها چندین انجمن عکاسی دارند و موضوعات و آموزش های فنی حوزه عکس را از طریق این انجمن ها پیگیری می کنند.

**دستمزد پائین از مشکلات عکاسان خبری
عکاس روزنامه همشهری نیز در این میزگرد از دستمزد پائین نسبت به حجم فعالیت ها به عنوان یکی از مشکلات عکاسان خبری نام برد و گفت: درکنار مشکلات مادی و معیشتی برای این قشر، شاید مهمترین مسئله برای فعالان این عرصه برخوردهای نامناسب با خانم های عکاس باشد.
حنا خلج افزود: زنان عکاس در بیشتر مراسمات یا درحال بحث با مسئولان حاضر در صحنه هستند و یا دستورات متولیان مراسم را اجرا می کنند که چون ما خانم هستیم باید در فلان زاویه بایستیم و جلو نیاییم.
وی با بیان اینکه در مراسمات و همایش ها تصمیم گیرنده مشخصی برای عکاسان وجود ندارد، تصریح کرد: هر زمان که وزیر یا میهمان خارجی به استان مراجعه می کند، با وجود اینکه کارت خبرنگاری و مجوز حضور در مراسم توسط روابط عمومی ها اخذ شده اما همه سعی دارند در صحنه احساس مسئولیت کنند وبعد از مدت کوتاهی برای عکاسان محدودیت اعمال می کنند.
خلج، مشکلات موجود در مراسم های استانی را بیشتر از برنامه های ملی دانست و اظهار داشت: در سفر رییس جمهوری به قزوین، ما شاهد برخوردهای خوبی از سوی محفاظان شخصی بودیم و حتی از محافظان ایشان نهایت همکاری دوستانه و صمیمانه را شاهد بودیم اما در برخی مراسمات که توسط مسئولان قزوین برگزار می شود، برخوردها واقعا تعجب برانگیز است و گویا به نظر می رسد حضور ما در جمع اضافی است.

**عکاسان خبری حتی در خانه مطبوعات جایگاه ندارند
عکاس خبرگزاری ایسنا نیز در این میزگرد گفت: تاکنون جلسات مختلفی با موضوع رفع مشکلات حوزه عکاسی خبری تشکیل شده است، اما هیچ گونه اقدام مثبتی را شاهد نیستیم و حتی در خانه مطبوعات نیز بخشی برای عکاسان وجود ندارد تا این مشکلات پیگیری شود.
اعظم داداشی به مشکلات موجود برای این قشر برای پوشش تصویری همایش ها و برنامه های خبری اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برخی مراسمات به عکاس ها گفته می شود که تنها حق دارند از یک زاویه عکس بگیرند! درحالی که چنین موضوعی برای عکاس غیرممکن است و هرگز نمی تواند با چنین محدودیتی گزارش تصویری تهیه کند.
وی با اشاره به مخاطرات کار عکاسان خبری،گفت: در برخی مراسم ih به علت ازدحام و نبود جایگاه ویژه برای عکاسان، ممکن است به دوربین عکاسی صدمه وارد شود و چون قیمت دوربین ها حداقل بیش از 200 میلیون ریال است، بنابراین صدمات احتمالی می تواند بسیار پرهزینه و حتی برای برخی به قیمت تعطیلی شغل عکاس باشد.
داداشی تاکید کرد: گاهی پیش می آید برخوردهای نامناسب با عکاسان باعث شده تا از مراسم خارج شویم چرا که بحث کردن بیشتر با مسئولان راه به جایی نمی برد.
این عکاس خبری یادآور شد: نرخ دستمزدهایی که برای عکاسان وجود دارد، مشخص و برپایه تعرفه نیست چرا که عده ای مستقیم از طرف خبرگزاری و نشریات مستقر در تهران دستمزد دریافت می کنند و عده ای نیز با مدیرمسئول و سردبیر به توافق می رسند در حالی که این موضوع باید ساماندهی شود.

**عکاسی خبری، حرفه ای پراستهلاک
عکاس خبرگزاری ایرنا در این میزگرد گفت: مشکلات حوزه عکاسان خبری به قدری زیاد است که ممکن است تا چندسال آینده حرفه عکاسی خبری به فراموشی سپرده شود و تابی برای ادامه این شغل وجود نداشته باشد.
سید محی الدین خضری با اشاره به ضرورت وجود یک نهاد صنفی قدرتمند در راستای حل مشکلات عکاسان خبری، افزود: تا زمانی که نهاد یا کمیته‌ای مختص عکاسان خبری وجود نداشته باشد، امکان پیگیری مطالبات این قشر فراهم نیست و پراکنده گویی در این مسائل راه به جایی نمی برد؛ به عنوان مثال اگر شخصی جلوی عکاس را گرفت و مانع از عکاسی وی شد، چه کسی باید حمایت کند و پیگیر مسائل باشد؟
وی به بالابودن هزینه ها برای تعمیر دوربین عکاسی اشاره کرد و اظهار داشت: شغل عکاسی امروزه به یک حرفه زیان ده تبدیل شده و در کنار تمام بدرفتاری ها با فعالان این حرفه، استهلاکی که از دوربین به جای می ماند، بسیار پرهزینه است.
خضری به اهمیت پوشش بیمه برای عکاسان تاکید کرد و یادآور شد: اگر پوشش بیمه خودروی فردی به اتمام برسد، فرد از تردد با آن در سطح جاده خودداری می کند تا کمتر متضرر شود، حالا شما توجه کنید به عکاسانی که با دوربین 20 میلیون تومانی از جان خود هزینه کرده و در سخت ترین موقعیت ها عکاسی می کنند، اما تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند.

**عکاسان خبری، صحنه سازان بی صحنه
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در این میزگرد گفت: درحال حاضر زحمت کش ترین قشر حوزه رسانه عکاسان هستند که از ان ها تحت عنوان صحنه سازان بی صحنه در تاریخ یاد می شود.
علی حیدر شاه حسینی با تشریح مشکلات عکاسان خبری افزود: استان قزوین دارای عکاسان حرفه ای است اما همواره این قشر با مشکلات صنفی روبرو هستند و نبود انجمن صنفی، بیمه و سختی کار باعث شده تا مشکلات متعددی را پیش روی این افراد شاهد باشیم.
وی به نقش کلیدی عکاسان در برنامه های خبری اشاره کرد و اظهار داشت: عکاسان خبری به لحاظ داشتن دوربین و حضور فیزیکی در صحنه، بیشتر از خبرنگاران مورد توجه قرار می گیرند و به همین نسبت نیز خطرات بیشتری آن ها را تهدید می کند.
شاه حسینی به رفع هرگونه رفتار تبعیض آمیز با عکاسان خانم تاکید کرد و گفت: برای فرهنگ سازی در این رابطه باید با برگزاری جشنواره های مخصوص عکاسان زن در شهر، نشان دهیم که جایگاه عکاسان خانم بسیار بالاست و این افراد هم می تواند با رعایت تمام موازین شرعی و قانونی عکاسی کنند.
این فعال رسانه ای با بیان اینکه نقش خانه مطبوعات در حل مشکلات عکاسان بی بدیل است، اظهار داشت: اگر در خانه مطبوعات سازوکاری فراهم شود تا مسئولی مرتبط با حوزه عکاسان فعالیت کند، می توان مشکلات این قشر را با جدیت دنبال کند.
وی ساخت انجمن های متعدد تحت عنوان نویسندگان، عکاسان و غیره را تنها موازی کاری با خانه مطبوعات دانست و یادآور شد: اگر قرار باشد اقدام مثبتی صورت بگیرد، نباید نهاد اجرایی با چندین تشکل روبرو شود، بلکه می توانیم تمام مطالبات را در قالب خانه مطبوعات پیگیری کنیم و تنها نیازمند ایجاد کمیته های تخصصی در زیرشاخه خانه مطبوعات هستیم.

** عکاسان قزویین باید در سامانه خانه مطبوعات پالایش شوند
عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: درحال حاضر نسبت به دوره قبل اقدامات جدیدی در دستور کار خانه مطبوعات قرار دارد و جامعه هدف ما همه عکاسان خبری، خبرنگاران و روزنامه نگارهایی هستند با مشکلات صنفی مواجه اند.
هادی درزی رامندی افزود: یکی از مشکلاتی که خانه مطبوعات با آن روبرو است، بحث بدهکاری های قبلی است و ما پس از رفع این مشکل؛، حتما نیازمند پالایش دقیق خبرنگاران، روئزنامه نگاران و عکاسان هستیم.
وی با بیان اینکه درحال حاضر تعداد مشخص و شفافی از خبرنگاران فعال در قزوین وجود ندارد، تصریح کرد: استان قزوین حدود 450 خبرنگار دارد که از این بین 120 نفر به صورت رسمی در سامانه ثبت نام کرده اند و حتی بررسی های ما نشان داده که از این تعداد نیز عده ای غیرفعال هستند و یا به شهر دیگری مهاجرت کرده و فعالیتی در عرصه خبر ندارند.
درزی رامندی در ادامه به موضوع برخوردهای نامناسب با عکاسان خبری در برخی برنامه ها اشاره کرد و اظهار داشت: به نظرم این نوع برخوردها به دلیل رعایت مسائل امنیتی است و امروزه با تنوع خطرات این حق متولیان امنیتی است که وسایل خبرنگاران و عکاسان را چک و خنثی کنند.
وی از ایجاد کمیته ای بنام عکاسان در خانه مطبوعات استقبال کرد و افرود: داشتن کمیته عکاسان نیازمند حضور پیشکسوتان و فعالان این عرصه است و خانه مطبوعات برای ایجاد چنین کمیته ای در راستای پیگیری مطالبات عکاسان آمادگی دارد.

**تبیین جایگاه والای عکاسان برای مسئولان نیازمند فرهنگسازی است
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین نیز در این میزگرد گفت: رسالت عکاسان در انتقال پیام بی بدیل است و روایت موضوع از طریق یک عکس بهتر از چندین صفحه متن و توضیح کتبی است.
شهریار پرهیزکاری افزود: خانه مطبوعات به عنوان نهاد صنفی و غیردولتی می تواند در مطالبه گری فعالان حوزه خبر و عکس نقش بسزایی داشته باشد اما امروزه شاهد هستیم که این نهاد در تحقق برخی مطالبات ضعیف عمل کرده است.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی عکاسان در پوشش بیمه است، تصریح کرد: سردبیران و مدیران مسئول نشریات و رسانه از بیمه کردن فرد عکاس و خبرنگار سرباز می زنند و علت آن طبق اظهارات خودشان تعهداتی است که بعد از عقد بیمه ایجاد می شود و برای این موضوع توجیهاتی آورده می شود که عکاس پاره وقت است.
پرهیزکاری به برگزاری چندین جلسه تخصصی با کارشناسان بیمه برای حوزه رسانه اشاره کرد و اظهار داشت: فرد مدیر مسئول یا صاحب امتیاز می تواند به اندازه تعداد روزهای کاری فرد عکاس پوشش بیمه را در دستور کار قرار دهد؛ به عنوان مثال می توان عکاس را 10 روز بیمه کرد و این بهتر از آن است که اصلا فرد بیمه نباشد.
این مسئول در رابطه با برخوردهای نامناسب در قبال عکاسان خانم نیز گفت: عکاسان خانم حق دارند از این اوضاع گله مند باشند و اگر بخواهیم این معضلات را از اساس ریشه یابی کنیم، هنوز جایگاه واقعی خبرنگار و عکاس برای مسئولان و مدیران استان تشریح نشده و این نیازمند پیگیری ویژه از سوی خانه مطبوعات است.
پرهیزکاری به نشست های مشترک بین خانه مطبوعات و عکاسان و خبرنگاران اشاره کرد و اظهار داشت: به لحاظ وجود برخی محدودیت های قانونی امکان حمایت از انجمن های دیگر برای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد و ما تنها موظفیم از نظر قانونی از خانه مطبوعات حمایت کنیم بنابراین اگر انجمنی قرار است تحت عنوان عکاسی احداث شود می تواند زیرمجموعه خانه مطبوعات فعالیت کند.
وی در رابطه با نرخ حق التصویر نیز گفت: در این رابطه نمی توان نرخ مشخصی تعیین کرد و بهتر است که این موضوع به صورت توافقی با صاحب امتیاز و مدیرمسئول انجام شود چراکه این موضوع بیشتر به نفع عکاسان است و حرفه ای بودن افراد زیرسوال نمی رود.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در پایان در خصوص تسهیلات برای عکاسان، یادآور شد: برای گرفتن تسهیلات از طریق صندوق بیمه هنرمندان تا سقف 50 میلیون ریال پرداخت می شود؛ اما دولت نیز تسهیلاتی تحت عنوان گذرگاه های فرهنگی و هنری با هدف توسعه گردشگری فراهم کرده است که اعتبار آن برای هر استان 30 میلیارد ریال است و هنرمندان از جمله قشر عکاس نیز امکان بهره مندی از آنرا دارند.
9925*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.