به گزارش ایرنا، فرهاد درویش روز دوشنبه در مراسم نقد و بررسی مستند هاشمی زنده است که در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اکران شد، افزود: این مستند نیز همانند همه مستندهای دیگر نه امکان رد کردن و نه امکان پذیرفتن دارد و باید از زوایای مشخص آن را بررسی کرد.
وی فقدان حقیقت جویی برآمده از پژوهش و مصاحبه را یک ضعف این مستند دانست و افزود: این فیلم اگر یک پژوهش تاریخی و سیاسی در نظر گرفته شود، هم حاوی حقایق و هم ابهامات و تحریفات است و ادعاهای مطرح شده در آن بیشتر جنبه تهمت دارد.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه نمی توانیم اندیشه و عملکرد هاشمی رفسنجانی را 100 درصد رد یا قبول کنیم، اظهار داشت: به هرحال این شخصیت مجموعه ای از تحولات اقتصادی و سیاسی را در کشور رقم زد و نباید تغییراتی را که بر خلاف میل منتقدان است نادیده گرفت.
درویش در ادامه به نقد روند مستند اشاره کرد و اظهار داشت: مستندساز می خواهد اشاره کند که با مرگ هاشمی جریان پشت سر وی نیز از بین رفته است در حالیکه نمی توان آن را به راحتی پذیرفت و باید آن را نقد و بررسی کرد.
وی در نقد بخش هایی از فیلم که به دوران جنگ اشاره دارد، افزود: مستند ساز به طور عمد بیشترین دقایق و حجم فیلم را به دوران واپسین جنگ اختصاص داده است و نمی خواهد به نقش سازنده هاشمی در جنگ بپردازد در حالیکه باید یک چهارم مستند به اقدامات هاشمی در جنگ اختصاص می یافت.
درویش با بیان اینکه کارگردان این مستند باید تمام حقایق را به درستی روایت کند، افزود: مستندساز نباید اعمال هاشمی و تصمیم های او را در جنگ از زبان محسن رضایی جستجو می کرد اما چون می خواهد به بیننده القا کند که قطعنامه 598 از سوی هاشمی به امام (ره) تحمیل شد به این کار اقدام کرده است.
این استاد دانشگاه در تشریح شرایط واپسین جنگ اظهار داشت: اگرچه امام راحل پذیرفتن قطعنامه را نوشیدن جام زهر تعبیر کردند اما تصمیم ایشان تحمیلی نبود و با وجود نظرات مختلف، آخرین تصمیم گیرنده خودشان بودند.
درویش عنوان داشت: مستندساز با زرنگی و زیرکی می خواهد نقش هاشمی را در انتخاب رهبری نظام کمرنگ نشان دهد و این موضوع اصلا صحت ندارد چون نقش وی در انتخاب آیت الله خامنه ای بی بدیل است.
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی خاطر نشان کرد: در مورد شکاف طبقاتی که به واسطه سیاست های دوران هاشمی در جامعه ایجاد شده است، هیچ شکی نیست اما در این مستند تا حد زیادی سیاه نمایی صورت گرفته است.
درویش با بیان اینکه در این مستند نام هاشمی پیوسته در کنار اصلاح طلبان ذکر می شود، اظهار داشت: هاشمی جزو جامعه روحانیت مبارزه بود و از سال 88 به سمت اصلاح طلبان گردش پیدا کرد بنابراین هاشمی بیشتر از آنکه نزدیک جریان اصلاحات باشد در کنار اصولگراها بود.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: شبهات مختلفی درون این مستند گنجانده شده است که باید با حضور کارگردان به نقد و بررسی آن اقدام کرد.
علی طادی کارگردان این مستند با وجود دعوت به مراسم در دانشگاه حضور نیافت و مجری برنامه علت این موضوع را حواشی و نارضایتی خانواده هاشمی در قبال این مستند عنوان کرد.
9925* 6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.