به گزارش ایرنا، بخش قابل توجهی از زیبایی های طبیعت در الموت را باید به لطف برخورداری این منطقه از باغات رنگارنگ و متنوع آن دانست، با این وجود اخیرا درختان این باغات با تهدید جدی روبرو شده اند.
حضور دلالان و سوداگران در الموت در پی افزایش قیمت چوب و سوء استفاده آنها از وضعیت مالی نه چندان مناسب باغداران موجب شده تا باغات میوه در این منطقه در معرض تخریب و نابودی قرار بگیرند.
مسئولان جهاد کشاورزی استان قزوین تاکنون به این موضوع واکنشی نشان نداده و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین نیز از این اتفاق اظهار بی اطلاعی کرده، با این حال بخشدار منطقه قطع درختان باغات و حضور سوداگران چوب در روستاهای الموت را تایید کرده است.
درج اخباری از این موضوع در فضای مجازی همچنین واکنش مدیریت ارشد استان را بدنبال داشت و براساس اعلام مدیرکل روابط عمومی استانداری، استاندار قزوین خواستار پیگیری و بررسی این موضوع شده است.

** همه روستاهای الموت با پدیده قطع درختان درگیر هستند
بخشدار الموت شرقی گفت: متاسفانه حضور سوداگران چوب در سطح منطقه و قطع درختان صحت دارد و تایید می شود
محمدرسول امانی اظهار داشت: با همکاری اداره منابع طبیعی بخش از روز گذشته یک پست نگهبانی برای جلوگیری از قطع درختان در منطقه فعال شده است که با توجه به گستردگی بخش و تعداد زیاد روستاها بدون شک کافی نیست.
وی اظهار داشت: پس از محدودیت هایی در خصوص قطع درختان در منطقه زاگرس و جنگل های شمال سودگران چوب به منطقه الموت هجوم آورده اند.
بخشدار الموت شرقی با بیان اینکه برخی سودجویان شبانه اقدام به قطع درختان و بارگیری تنه آنها می کنند، اظهار داشت: برخی افراد نیز با مجوز دستگاه های مربوطه مانند منابع طبیعی اقدام به این کار می کنند که در این رابطه باید دستگاه های مسئول پاسخ دهند اما بحث ما بیشتر به موضوع قطع غیرمجاز درختان و قاچاق چوب است که اقدامی غیرقانونی به شمار می رود.
امانی اظهار داشت: برخورد با پدیده قطع درختان و قاچاق چوب به یک دستگاه بازمی گردد بلکه باید مجموعه ای از دستگاه ها شامل استانداری، فرمانداری، بخشداری، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، نیروی انتظامی و دستگاه قضا در این خصوص ورود پیدا کنند.
بخشدار الموت شرقی ادامه داد: البته استاندار در این خصوص پیگیر هستند و امیدواریم با حمایت ها و دستورات وی شاهد جلوگیری از این پدیده رو به افزایش در الموت باشیم.
امانی با بیان اینکه پدیده قطع درختان بیشتر به باغات شخصی مردم منطقه مرتبط است، افزود: در قانون و دین ما مالکیت شخصی محترم شمرده شده است اما از سوی دیگر قطع هر درخت نیز مذموم شمرده شده و با خود تبعات منفی زیستی و طبیعی بدنبال دارد.
وی با بیان اینکه باید به زوایای مختلف خبر قطع درختان الموت پرداخت، اظهار داشت: چرایی این موضوع مهم است که چرا عده ای از شهروندان منطقه درختان باغات خود را شاید آن هم به ثمن بخس به فروش می رسانند.
این مسئول اضافه کرد: امسال سرمازدگی باغات الموت را شاهد بودیم و متاسفانه باغداران منطقه درآمد خاصی نداشتند و خیلی ها از آنها دست خالی بوده و نیاز مالی مبرم دارند.
بخشدار الموت شرقی خواستار نظارت بیشتر دستگاه های مسئول برای جلوگیری از پدیده قطع درختان و نابودی باغات الموت شد و گفت: باغات این منطقه مواریث طبیعی ارزشمندی هستند که در اثر نابودی خسارات جبران ناپذیری را به منطقه وارد می کند و با خود تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بدنبال خواهد داشت.
وی در پایان اظهار داشت: معتقدم در این خصوص نباید همه وقت و انرژی خود را صرف پیدا کردن مقصر بگذاریم بلکه باید از طریق فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش کاری کنیم که ناهنجاری و پدیده زشت متوقف شود.

** منابع طبیعی قزوین قطع درختان الموت را به استانداری گزارش کرد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای نخستین بار این دستگاه ما بود که قطع درختان الموت در سطح وسیع را به استانداری گزارش کرد البته از آنجا که این اتفاق در حوزه اراضی ملی بوقوع نیپوسته است باید از سوی دیگر دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی پیگیری و بررسی شود.
علی اکبر اسدالهی اظهار داشت: قطع درختان در محدوده های مربوط به منابع طبیعی نبوده و اغلب به باغات شخصی مردم شامل درختان گردو، آلبالو، گیلاس و توت اختصاص دارد.
وی اظهار داشت: سوداگران چوب با حضور در منطقه و ارایه پیشنهاد به باغداران، اقدام به قطع درختان و خریداری آنها می کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین گفت: قیمت چوب درختان افزایش یافته است و همین موضوع پای سوداگران و دلالان را به برخی مناطق از جمله الموت باز کرده است.

** از قطع درختان میوه الموت بی اطلاع هستیم
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از ماجرای قطع درختان میوه در الموت بی اطلاع هستم.
عباس علیخانی با بیان اینکه در شهرستان قزوین 32 هزار هکتار باغ و حدود 450 روستا داریم، اظهار داشت: قادر نیستیم به طور مداوم باغ ها و تعداد درختان آنها را رصد کنیم.
این مسئول با بیان اینکه جز چوب درخت گردو سایر درختان الموت چندان بدرد دلالان و سوداگران چوب نمی خورد، اظهار داشت: تاکنون نامه و گزارش اداری با موضوع پیگیری قطع درختان بدست ما نرسیده است.
وی اظهار داشت: دستگاه جهاد کشاورزی در صورت بروز این اتفاق نیز به دلیل آنکه باغات شخصی و در مالکیت افراد هستند نمی توانیم ورود چندان خاصی کند و قانونی در این رابطه برای ما وجود ندارد.

** استاندار قزوین دستور بررسی قطع درختان الموت را صادر کرده است
دبیر شورای اطلاع رسانی استان و مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بدنبال ارایه گزارش های مردمی و مراجع ذیصلاح به استاندار در خصوص قطع درختان باغات الموت، وی دستور بررسی موضوع و صحت و سقم آنرا به جهاد کشاورزی استان صادر کرده است.
نصرت الله علیرضایی اظهار داشت: البته ماجرا آن گونه که در فضای مجازی پیچیده نیست و استاندار قزوین در این خصوص هنوز به شکل مکتوب دستوری نکرده است و در این رابطه باید ابتدا گزارش دستگاه مربوط دریافت شود و مورد بررسی قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه مدیریت ارشد استان نسبت به مسایل زیست محیطی حساسیت بالایی دارد و از مسایل مربوط به این حوزه بی تفاوت عبور نمی کند، اظهار داشت: بدون شک در صورت صحت این موضوع دستورات لازم در خصوص تشدید نظارت و جلوگیری و برخورد با این پدیده صادر می شود.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.