به گزارش ایرنا، توسعه راه و جاده فرآیندی درخشان و مطلوب برای بشر امروزی محسوب می شود که حاصل آن ثبات زندگی، نظم حیات و در نهایت برطرف کننده نیازهای روز جامعه است.
البته توسعه این بخش به عنوان یک راهکار همواره در طول تاریخ نیازمند بهبود و پیشرفت بوده تا جایی که نقش حیاتی آن در بخش های مختلف از جمله تامین نیازهای اولیه زیستی انسان ها، تسهیل در امر حمل و نقل بار و مسافر، رفع مشکلات ضروری و در نهایت رونق حوزه هایی مانند گردشگری غیر قابل باور است.
ساخت راه های ارتباطی از جمله جاده های اصلی و فرعی، بزرگراه ها، آزاد راه ها و خطوط ریلی همواره از شاخص های توسعه یافتگی مناطق محسوب شده و به نظر بسیاری از کارشناسان، ایجاد آن علاوه بر گسترش رشد و توسعه، زمینه ساز گسترش سایر بخش های مختلف نیز هست.
استان قزوین با داشتن 6 هزار و 677 کیلومتر راه شامل 217 کیلومتر آزادراه، 313 کیلومتر بزرگراه، 230 کیلومتر راه اصلی، 564 کیلومتر راه فرعی، 2 هزار و 337 کیلومتر راه روستایی آسفالته، 993 کیلومتر راه شوسه، یک هزار و 973 کیلومتر راه خاکی، 12 دستگاه تونل، 10 گردنه به طول 161 کیلومتر بوده و 230 کیلومتر طول روشنایی راه ها، یکی از پرترافیک ترین نقاط جاده ای کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با واقع شده در مسیر تردد 11 استان کشور، مسیر ارتباطی شرق به غرب و جنوب به شمال و شمال غرب کشور را فراهم آورده و با توجه به قطب صنعتی، کشاورزی، گردشگری و دانشگاهی آن، راه های ارتباطی استان همیشه از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

**جاده های قزوین ماهانه محل تردد 20 میلیون خودرو است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: قزوین به لحاط حمل و نقل پس از استان های تهران، البرز و مازندران در جایگاه چهار قرار دارد تا جایی که سال گذشته 8.6 دهم میلیون تن کالا و 2 میلیون و 800 هزار مسافر از استان به سایر نقاط کشور جا به جا شده است.
افشین پیرنون تاکید کرد: وجود 9 هزار و 400 دستگاه ناوگان حمل و نقلی با عمر 21 سال، یک هزار و 372 دستگاه اتوبوس بین شهری فعال با عمر 10 سال به همراه 13 هزار راننده، ناوگان استان را جزو استان های شاخص کشور قرار داده است.
این مسئول با بیان اینکه کلیه آزادراه ها، بزرگراه ها و جاده های اصلی استان با 60 دستگاه دوربین مورد رصد قرار می گیرند، تصریح کرد: سال گذشته 72 نقطه حادثه خیز استان مورد آشکارسازی قرار گرفت و امسال نیز 12 نقطه را برای اصلاح هندسی با 300 میلیارد ریال اعتبار به مورد اجرا گذاشتیم که امیدواریم 2 نقطه از آن تا پایان امسال به پایان برسد.
پیرنون در ادامه، هزینه نگهداری راه های اصلی و فرعی استان را سالانه پنج هزار میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: 2 تا 6 درصد هزینه ساخت راه ها باید سالانه صرف نگهداری از آن شود.
به گفته وی، قزوین دارای 6 هزار و 700 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی است و سال گذشته در بهترین شرایط اعتباری یک هزار میلیارد ریال صرف هزینه نگهداری از راه های آن شد که این میزان اعتبار بسیار ناچیز بوده است.

**400 طرح نیمه تمام در استان قزوین وجود دارد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در این رابطه اظهار داشت: 400 طرح نیمه تمام عمرانی در سطح استان وجود دارد که برای تکمیل آنها 25 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز بوده و بخش اعظمی از اعتبارات یاد شده مربوط به حوزه حمل و نقل است.
علی فرخزاد با اشاره به اینکه اقدامات حایز اهمیتی در بخش ایجاد راه و نیز تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر در استان صورت گرفته، تاکید کرد: البته تا رسیدن به نقطه ایده آل در این زمینه فاصله داریم.
این مسئول ادامه داد: قزوین به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیک یا جغرافیای سیاسی در وضعیت خاصی قرار گرفته تا جایی که تردد در مسیرهای جاده و ریلی آن، استان را به یکی از سه استان پرتردد کشور تبدیل ساخته است.
به گفته وی، با پایان عملیات های اجرایی در پروژه های کمربندی چرمشهر تهران به آییک، بزرگراه های در دست احداث قزوین - تنکابن و قزوین - کلاچای و اتصال آزادراه قزوین - تهران به استان های مازندران و شرق گیلان، 2 خطه شدن خط آهن قزوین - تهران و قزوین - زنجان، پروژه راه آهن قزوین - رشت و اتصال آن به شبکه خط آهن سراسری کشور، پایان چهار خطه شدن راه های اصلی استان با اتمام 65 کیلومتر باقیمانده و در نهایت اجرای طرح مطالعات و انجام پروژه خط آهن قزوین - قم، آینده درخشانی را پیش روی این استان قرار داده است.

**قزوین کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: قزوین از دیر باز در محل تلاقی کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب قرار گرفته و این مساله موضوعی است که به هیچ وجه نباید به آسانی از کنار آن عبور کرد.
مسعود حق لطفی اضافه کرد: سه هزار کیلومتر از راه های روستایی استان مربوط به روستاهای بالای 20 خانوار است که 400 کیلومتر آن نیازمند آسفالت می باشد.
این مسئول احداث پروژه های جاده ای قزوین - تنکابن و قزوین - کلاچای را به همراه راه آهن قزوین - رشت را از مهمترین طرح های اجرایی کشور دانست که در این استان اجرایی شده و تصریح کرد: قزوین در حوزه های مختلف صنعتی، گردشگری، کشاورزی، علم و فناوری و دانشگاهی یکی از استان های شاخص کشور محسوب می شود که برای رشد و گسترش هر یک بخش های یاد شده نیازمند توجه و توسعه حمل و نقل و اجرای زیرساخت های لازم در این زمینه هستیم.
8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.