به گزارش شامگاه شنبه ایرنا، در همین راستا اعضای شوراها که هر کدام به طور ویژه در کمیسیون های تخصصی مانند املاک و مستغلات، حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست، فرهنگی و اجتماعی، مالی و اقتصادی و ورزش و سلامت فعال هستند تجربیاتی از تحقق و عدم تحقق مصوبات و همچنین نیازهای شهر دارند که برای عملیاتی شدن آن راهی ندارند جز اینکه موضوع را با گنجاندن در لایحه بودجه سالانه پیگیری کنند.
بودجه سال 97 شهرداری با تمام اتفاقاتی که در آن اتفاق افتاده و فارغ از آنکه تا چه میزان محقق شد، به ماه های پایانی خود نزدیک شده و اکنون وقت آن رسیده تا برای بودجه سال آینده برنامه ریزی های لازم به عمل آید.
گرچه هم اکنون بودجه سال 98 شهرداری قزوین به گفته معاون شهردار در مرحله نهایی تدوین شدن است اما به جهت همسو کردن نظر اعضای شورای اسلامی شهر با آن، بخشی از نشست شنبه شب صحن علنی پارلمان محلی با حضور حسنعلی اصغری معاون برنامه ریزی شهردار به این موضوع اختصاص یافت و اعضای شورا دغدغه ها و توصیه های خود را برای این لایحه مطرح کردند.

** شهرداری از اجرای پروژه های جدید با وجود طرح های در دست نیمه تمام خودداری کند
رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر قزوین در این رابطه با طرح خواسته های خود از بودجه سال آینده شورا، خاطرنشان کرد: از شهرداری درخواست می شود تدوین بودجه به صورت برنامه ای یعنی برشی از برنامه پنج ساله به شکل یک پنجم باشد و ضوابط و مقررات ابلاغی از سوی وزارت کشور را نیز رعایت کند.
فرج الله فصیحی رامندی ادامه داد: در این لایحه تمرکز امور مالی در شهرداری و حذف حساب های مستقل سازمان ها (تاسیس حساب خزانه داری) در دستور کار شهرداری قرار گیرد.
وی، انتقال اسناد مالکیت تمام املاک سازمان ها، مناطق و نواحی به شهرداری و همچنین انتقال اسناد تمام اموال و دارایی ها به شهرداری مرکز، اولویت دادن به پروژه های نیمه تمام، عدم اجرای پروژه جدید بمگر بنا بر ضرورت، پیش بینی تعدادی پروژه خرد مقیاس در بخش های مختلف فرهنگی، ورزشی و فضای سبز، پرهیز از ارایه بودجه متورم و واقعی نمودن بودجه و تلاش در راستای کاهش هزینه ها جاری را نیز از دیگر مواردی عنوان کرد که باید در لایحه بودجه 98 به آن توجه شود.
فصیحی رامندی ادامه داد: همچنین پیشنهاد می شود شهرداری توزیع متوازنی از بودجه هزینه ای و پروژه های عمرانی در مناطق سه گانه داشته و اهتمام لازم را نیز به مناطق کم برخوردار و نواحی منفصل شهری به عمل آورد.
این عضو شورای شهر بر تلاش جدی در راستای خودکفایی سازمان ها و پرهیز از حمایت های غیر ضروری مرکز و رعایت نصاب مورد نیاز در تدوین بودجه عمرانی و جاری و همچنین منطبق کردن خدمات رفاهی کارکنان شهرداری براساس شیوه نامه رفاهی مصوب تاکید کرد.

** شهرداری برنامه پنج ساله را برای شورا ارسال کند
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قزوین نیز در نشست امروز یادآور شد: بودجه سال 98 شهرداری در شرایطی قرار است به شورای شهر ارسال شود که هنوز برنامه پنج ساله شهرداری به صحن شورا نیامده و مشخص نیست بر مبنای کدام چشم انداز قرار است بودجه سال آینده تصویب شود.
مهدیه سادات قافله باشی با تقدیر از فعالیت های انجام شده در حوزه های فرهنگی و ورزشی طی یک سال گذشته، گفت: با وجود اقدامات چشمگیر شهرداری در این زمینه، در نهایت وظیفه شهرداری ایجاد زیرساخت ها است و بنابراین از مدیریت عالی شهر در خواست داریم تا در سال آینده به تامین زیرساخت ها در این حوزه تمرکز بیشتری داشته باشد.
به گفته وی، بسیاری از ردیف های بودجه مانند استارت آپ ها و مناسب سازی اماکن برای معلولان برای نخستین مرتبه در بودجه سال 97 شهرداری کد اختصاصی گرفت اما در واقع اقدامی برای آنها انجام نشد.
قافله باشی ادامه داد: از شهرداری انتظار می رود به خصوص در ردیف هایی که برای نخستین مرتبه وارد بودجه شده اما محقق نشده اند، گزارش دهد.
این عضو شورای شهر تصریح کرد: هم اکنون طرح های زیادی مانند فرهنگسرای امام خمینی (ره) در خیابان دانشگاه پس از سال ها نیمه تمام مانده و در نهایت از دستور کار نیز خارج شده اما سوال این است اگر قصدی به تکمیل چنین طرح هایی نیست از احداث طرح های جدید و زخمی کردن چهره شهر جلوگیری شود تا مردم هم بیش از این دچار زحمت نشوند.
قافله باشی در پایان افزود: مساله نواحی منفصل شهری هم از دیگر موارد مهمی است که باید به طور حتم در لایجه بودجه سال آینده نگاه ویژه ای به آن صورت گیرد.

**نیازهای حوزه ورزش در بودجه سال 98 شهرداری جدی تر دیده شود
نایب رییس شورای اسلامی شهر قزوین نیز اظهار داشت: در حوزه ورزش طی سال جاری اتفاق خاصی صورت نگرفت و بسیاری از مصوبات مانند احداث چهار سالن ورزشی در مناطق کم برخوردار نیز محقق نشده است.
مهدی عبدالرزاقی ادامه داد: هم اکنون 70 هزار بیمه شده ورزشی در شهر قزوین داریم که امکانات مورد نیاز آنها به طور کامل تحقق نیافته است.
به گفته وی، ردیف و کدهایی در بودجه سال 97 شهرداری بود که درصد تحقق همه آنها صفر است و باید علت آن گزارش داده شود.

**پروژه های سرمایه گذاری از حالت نیمه کاره خارج شوند
یک عضو دیگر شورای اسلامی شهر قزوین در نشست امروز خواستار توجه بیشتر شهرداری به طرح های بزرگ سرمایه گذاری در مناطقی مانند پونک، الهیه، بادامستان و حکم آباد شد تا از حالت نیمه کاره خارج شوند.
سعید دقیقی با بیان اینکه بدون وجود زیرساخت های مناسب نمی توان شعار ورزش همگانی سرداد، تصریح کرد: در حوزه تربیت بدنی امسال خیلی ضعیف عمل شد و انتظار می رود در بودجه سال آینده به طور پررنگ تری به مطالبات جامعه ورزشی شهر قزوین پرداخته شود.
وی همچنین خواستار ایجاد مجموعه فرهنگی، ورزشی برای جمعیت 15 هزار نفره کارکنان شهرداری و خانواده های آنان شد.
این عضو شورای شهر قزوین در ادامه با تاکید بر ساخت پارک ها در محلات پایین شهر، افزود: همه اعضای شورا در بخش های فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و عمرانی نماینده شهروندان هستند و این گونه نیست که شخص خاصی از اعضای شورا مطالبات شهروندان را پیگیری کرده و بقیه نسبت به آن بی اعتنا باشند، بنابراین تمام تصمیمات شورا با خرد جمعی و حاصل رای همه اعضا است.

**بودجه عمرانی شهرداری بر مبنای خواست شورا باشد نه شهردار
دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز گفت: تمام اقتدار و توان مدیریت شهری در بودجه است و هر اتفاقی برای عملیاتی شدن باید بر مبنای آن باشد.
محسن حق شناس افزود: پیشنهاد می شود بودجه عمرانی شهرداری نه براساس خواست شهردار، بلکه مطابق با خواست اعضای شورا و ترتیب ورود بودجه نیز مطابق نظر شورا باشد.
وی اضافه کرد: پیشنهاد می شود مشابه آنچه در ماده 180 توازن منطقه ای که نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتند در شورا هم مطابق قانون بودجه شهرداری ها به گونه ای تعریف شود که اعلام شود هر عضو کمیسیون های تخصصی شورا اعلام کند که بودجه در کجاها هزینه شود.
حق شناس با تاکید بر اینکه تدابیر جدید شهرداری کم هزینه تر، انعطاف پذیرتر و سهل الوصول تر باشد، خاطرنشان کرد: شهرداری به طور مثال به جای ساخت برخی فضاهای جدید، مکان های موجود در مناطق را در اختیار گرفته و چالاکی خدمات را در نیز نظر داشته باشد.
این عضو شورا با اشاره به اینکه در بودجه سال جاری شهرداری بسیاری از ردیف ها محقق نشدند، اظهار داشت: اگر قرار است بودجه ها اتفاق نیافتند باید به شورای شهر دلایل آن اعلام شود.

** لایحه بودجه راستی آزمایی شود
عضو دیگر شورای اسلامی شهر قزوین نیز گفت: باید گزارشی از میزان تحقق و اتلاف ردیف ها داده شود تا ببینیم چند درصد آن واقعی و عملیاتی شده است.
احد چگینی افزود: با دریافت گزارش دقیقی از هزینه کردها در بودجه می توان به جزییاتی از این دست یافت که شهرداری در بخش هایی که امکان تحقق بیشتری دارد تمرکز کرده و در بخشی که محقق شدنی نیست، ردیف بودجه اختصاص ندهد.
وی با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد کشور، تاکید کرد: سال آینده، روح حاکم بر بودجه شهرداری باید روح اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی داشته باشد.

**احداث رصدخانه شهری در دستور کار بودجه 98 شهرداری باشد
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین نیز با طرح مطالبات خود از بودجه سال آینده شهرداری، گفت: با وجود آن که حتی مکان مورد نیاز برای احداث رصدخانه شهری فراهم شده اما هنوز پس از گذشت یک سال این موضوع عملیاتی نشده و انتظار می رود در بودجه سال آینده مورد توجه جدی قرار گیرد.
سیده منیره قوامی، به روز رسانی تجهیزات آتش نشانی مطابق با برنامه 5 ساله، تخصیص بودجه کافی برای افزایش سرانه فضای سبز شهری، خرید و استقرار یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا براساس طرح جامع پیشگیری و اجرای طرح سطل های زیرزمینی هوشمند را نیز از دیگر مواردی عنوان کرد که باید در بودجه سال آینده عملیاتی شود.
وی در ادامه خواستار ردیف بودجه برای تاسیس مرکز پژوهش شورای اسلامی شهر قزوین مطابق با اساسنامه مصوب شورای عالی استان ها، احداث چهار اتاق مادر و کودک در فضاهای عمومی شهر با اولویت نمایشگاه بین المللی، پارک ملت، سعدالسلطنه و پایانه های مسافربری، احداث پارک بانوان بلوار جمهوری اسلامی در بودجه سال آینده شهرداری شد و افزود: پیشنهاد می شود به منظور ایجاد امنیت 2 دستگاه دوربین در ورودی پل های هوایی عابر پیاده برای شهروندان نصب شود.
پس از طرح دغدغه های اعضا شورا، معاون برنامه ریزی شهردار قزوین با اشاره به آخرین مراحل تدوین لایحه بودجه سال 98 شهرداری، اظهار داشت: این لایحه تقریبا در مراحل پایانی قرار دارد و شهرداری آماده دریافت نظرات و توصیه های اعضای شورا را در این خصوص است.
حسنعلی اصغری با اشاره به برخی تفاوت ها و نکات جدید این لایحه، اضافه کرد: لایحه پیشنهادی بر مبنای برنامه 5 ساله راهبردی عملیاتی شهرداری تدوین شده که با توجه به دستورالعمل سازمان شهرداری ها این بودجه تلفیقی خواهد بود به این معنا که همه سازمان ها در آلبوم واحد ارایه می شوند.
وی ادامه داد: برای نخستین مرتبه بودجه به صورت مکانیزه در قالب سامانه به صحن شورا می آید.
این مسئول با بیان اینکه امسال موضوع حسابداری خزانه نیز مطرح شده، تاکید کرد: تلاش داریم تمام منابع و درآمدهای سازمان ها به حساب خزانه واریز و کمیته ای هم به عنوان کمیته تخصیص اعتبار تشکیل شود تا منابع را از سال آینده براساس اولویت ها تخصیص دهیم.
اصغری با تاکید بر اینکه کمیته تخصیص اعتبار تاثیرات قابل توجهی در مصارف خواهد گذاشت، گفت: در دستورالعمل به سازمان ها تاکید شده تا حد امکان خودکفایی داشته و صرفه جویی در مصارف را در دستور کار خود قرار دهند.
به گفته این مسئول شهری، یکی دیگر از نکات قابل توجه این لایحه، تاکید بر اتمام پروژه های نیمه تمام براساس اولویت ها است و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، یک پروژه سرمایه گذاری برای هر سازمان در نظر گرفته خواهد شد.
اصغری خاطرنشان کرد: در تدوین لایحه بودجه سال آینده به طور مستقیم و حضوری از تجربیات شهرهای بزرگی مانند کرمان، مشهد، یزد و شیراز نیز استفاده شده است.
وی درخصوص برنامه 5 ساله شهرداری قزوین یادآور شد: این برنامه در معاونت برنامه ریزی شهرداری تکمیل شده و هم اکنون در اختیار شهردار است.
اصغری در خصوص رصدخانه شهری، گفت: راه اندازی این طرح نیازمند 120 میلیارد ریال اعتبار است که در شرایط فعال منابعی برای احداث آن وجود ندارد وگرنه مانند بسیاری از طرح های گذشته می توان آن را شروع کرد و در میانه راه نیز آن را نیمه تمام گذاشت.
معاون شهردار قزوین در پایان اضافه کرد: شهرداری به دنبال آن است تا امور را به سمتی سوق دهد که با خودکفایی برای خود در آمد زایی کنند.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.