دکتر بهزاد قره یاضی عصر شنبه در حاشیه همایش زیست سلامت و پیشرفت انسان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخلاف تبلیغات منفی که در خصوص تراریخته ها در کشور وجود دارد، این محصولات از سالم ترین و پاک ترین غذاها در دنیا به شمار می روند.
وی اظهار داشت: با وجود مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و مطالعاتی به لحاظ فناوری تولید محصولات تراریخته در کشور مشکلی نداریم اما به دلایل مختلف از جمله تبلیغات منفی و فناوری هراسی هنوز موفق به جز موارد آزمایشی موفق به تولید انبوه این گونه محصولات در کشور نشده ایم.
دکتر فره یاضی با بیان اینکه محصولات کشاورزی به سه دسته تقسیم می شوند، افزود: 82 درصد محصولات با استفاده از سموم و کودهای شیمایی تولید می شوند که این دسته نیز خود به 2 بخش سالم و غیرسالم تبدیل می شوند.
وی ادامه داد: اگر سموم باقی مانده در این دسته از محصولات کم تر از شاخص های تغیین شده باشند سالم بوده و اگر از حد معمول بیشتر باشند این محصولات در ردیف ناسالم قرار می گیرند.
رییس انجمن علمی ایمنی زیستی گفت: ارگانیک دسته دومی از محصولات کشاورزی هستند که در مجموع یک درصد تولیدات دنیا را شامل می شود.
وی ادامه داد: قیمت گران و هزینه بسیار بالای تولید به همراه آفتولاکسین موجب شده تا سهم محصولات ارگانیک در تولیدات کشاورزی دنیا بسیار محدود باشد.
دکتر قره یاضی اظهار داشت: برخلاف تصور عمومی مبنی بر سلامت کامل محصولات ارگانیک این باور اشتباه است و نه تنها این محصولات به نسبت سالم بودن و فایده نسبت به دیگر محصولات برتری ندارند بلکه به دلیل داشتن آفتولاکسین در مواردی مضر نیز هستند.
رییس انجمن علمی ایمنی زیستی گفت: براساس نتایج آزمایشگاهی به دلیل اینکه مبارزه موثر با آفات در کشت های ارگانیک انجام نمی شود و این مساله بستر رشد قارچ ها را در گیاه فراهم می آورد، آفتولاکسین موجود در محصولات ارگانیک تا 10 برابر محصولات غیرارگانیک می رسد.
وی اظهار داشت: دسته دیگری از محصولات به نام تراریخته یا مهندسی ژنتیک شده وجود دارند که 17 درصد تولیدات کشاورزی دنیا را به خود اختصاص داده اند که البته سهم آن در کشور ما تقریبا صفر بوده و هر موادی از این نوع که در میهن ما مصرف می شود، وارداتی است.
دکتر قره یاضی گفت: به دلیل شیوه تولید این نوع محصولات و فناوری استفاده شده، باید این محصولات را جزو پاک ترین و سالم ترین محصولات کشاورزی دانست.
وی اظهار داشت: متاسفانه فناوری هراسی که به صداوسیما نیز راه یافته و از طریق برخی برنامه های آن به سطح عموم و جامعه منتفل می شود، موجب شده تا بسیاری از مردم حتی کارشناسان کساورزی تصور نادرستی در خصوص محصولات تراریخته داشته باشند.
رییس انجمن علمی ایمنی زیستی ادامه داد: این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی نسبت به سلامت محصولات تراریخته تاکید دارد و کشورهای اروپایی نیز در حال گسترش تولیدات خود به این روش هستند.
وی ادامه داد: سلامت این محصولات توسط وزارت بهداشت و درمان نیز تایید شده و در شورای ایمنی زیستی نیز مصوباتی برای ترویج و توسعه کشت تراریخته داشته ایم و حتی مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذار دولت را در این خصوص مکلف کرده است.
دکتر قره یاضی اظهار داشت: براساس قوانین ایمنی زیستی کشت و برداشت محصولات تراریخته در کشور مجاز است و دولت نیز برای فراهم کردن زمینه در این خصوص مکلف شده است.

** پنبه تراریخته برای اولین بار در کشور بزودی تولید می شود
وی با بیان اینکه با تلاش محققان ایرانی در سال های گذشته دانشمندان داخلی برای اولین بار در دنیا موفق به تولید برنج تراریخته شدند اما متاسفانه به دلیل برخی سیاست های اشتباه در دوره های گذشته در کنار سوداگری فناوری هراسان که با تولید این محصولات به منافع آنها آسیب می رسد در کنار تبلیغات منفی همین افراد در رسانه ها این محصول در مرحله تولید آزمایشگاهی متوقف شد و به تولید انبوه نرسید.
دکتر قره یاضی با بیان اینکه دانشمندان کشورمان موفق به کسب فناوری تولید پنبه تراریخته شده اند، اظهار داشت: این محصول بزودی تولید می شود و امیدواریم با حمایت مسئولان بزودی به کشت انبوه برسد.
وی اظهار داشت: دستیابی به این فناوری می تواند مناطقی از کشور مانند مکران سیستان و بلوچستان که زمانی قطب تولید پنبه بود و به دلیل شیوع یک آفت در قبل از انقلاب کشت این محصول در آنجا از رونق افتاد را دوباره احیا کند و زمینه اشتغال افراد زیادی را فراهم آورد.
انجمن ایمنی زیستی متشکل از پزشکان، طرفداران محیط زیست، متخصصان کشاورزی و بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک و استاندارد و ایمنی است و حفظ محیط زیست و سلامتی انسان را مدنظر دارد.
قانون ایمنی زیستی مربوط به سال 1383 است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.