به گزارش ایرنا، رییس انجمن علمی نقد ادبی ایران روز چهارشنبه در این مراسم اظهار داشت: همایش نقد ادبی یکی از همایش های علمی اثرگذار و مهم در حوزه پژوهش های میان رشته ای است که همه ساله با محوریت علمی انجمن نقد ادبی ایران و با مشارکت یکی از دانشگاه های کشور، برگزار می شود.
ابراهیم خدایار افزود: امسال نیز دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) میزبانی این همایش را دارد تا با توجه به ظرفیت های علمی و همکاری مدیریت دانشگاه، استادان و دانشجویان خود بستر مناسبی برای تبادل افکار و معرفی آخرین پژوهش های علمی در حوزه نقد و نظریه ادبی با تاکید بر بومی سازی نقد و نظریه ادبی در متون ادب فارسی را فراهم کنند.
خدایار ادامه داد: دهه 90 را می توان در ایران، دهه نقد ادبی نامید چرا که با تلاش 500 عضو انجمن نقد ادبی، خدمات فراوانی در این عرصه صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه هیچ ادبیاتی به صورت تصادفی با تقلید از دیگران به وجود نمی‌آید و ماندگار نمی‌شود، اظهار داشت: جامعه نقد ادبی دستاورد‌های خوبی داشته و راه را برای جوانان با انگیزه هموار کرده است.
دبیر علمی همایش نقد نظریه ادبی نیز در این مراسم یادآور شد: با فراخوان این دوره از همایش، 190 مقاله پذیرفته و در چهار مجله به چاپ می رسند.
سیدعلی قاسم زاده افزود: این مقالات با موضوعات مختلف از استادان و دانشجویان دانشگاه ‌های دولتی، آزاد و پیام نور دریافت شده است.
وی اضافه کرد: آثار رسیده در محورهایی چون رویکردهای زبان شناختی و نشانه شناختی، جامعه شناسانه و مارکسیستی، ساختارگرا و پساساختارگرا، روایت شناختی، روان شناسانه، نقد کلاسیک، ادبیات کودک، تاریخی ـ فرهنگی، ادبیات تطبیقی، سبک شناختی، فلسفی ـ ادبی، نظریه های بین رشته ای و نظریه های ادبیات عامه هستند.
در پایان این مراسم از قاسم انصاری، استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی در قزوین به پاس چند دهه خدمت به فرهنگ و ادبیات کشور تجلیل به عمل آمد.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.