به گزارش ایرنا، دکتر فریدون عزیزی روز چهارشنبه در نشست علمی تازه های بیماری های تیروئید و اخلاق و معنویت در پزشکی که در مرکز آموزشی درمانی مستقل ولایت قزوین برگزار شد، افزود: در اخلاق پزشکی 2 مطلب دنبال می شود، نخست بررسی ماهیت اخلاق که بیانگر ساختار وجودی هر انسانی است و دیگری اخلاق پزشکی که اهمیت و شرافت آن، این است که به خوش ساختارترین پدیده آفرینش می پردازد.
وی، اخلاق حرفه ای را شاخه ای از اخلاق دانست که در مورد حرفه ای که شریف ترین حرفه است، بحث می کند و اضافه کرد: موضوع اخلاق پزشکی، آداب و تنظیم رفتار حاکم بر رفتار شغلی پزشکان بوده و مرکز این رفتار آن بخشی است که بین بیمار و پزشک حاکم است.
رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم در ادامه به سایر موضوعات اخلاق پزشکی و مهم ترین مکتب های اخلاقی اشاره کرد و افزود: در قرن اخیر 2 مکتب مختلف اخلاقی داشته ایم، یکی اخلاق انتفاعی و مادی و دیگری مکتب اخلاق اسلامی و نوع دوستی است.
عزیزی ادامه داد: مکتب اخلاق انتفاعی مادی یا اصالت لذت، مبتنی بر حفظ منابع شخصی است که این فلسفه اخلاق غرب است.
به گفته این مسئول، چهار مبنای اخلاقی در اخلاق مبتنی بر نوع دوستی، شامل ارزش برای اختیار و استقلال، وظیفه سودمند بودن، وظیفه عدم زیان مادی و و ارزش نهادن به عدالت به معنای توزیع منصفانه دانش است.
عضو هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به گسترش اخلاق در حرفه پزشکی و جدایی پزشکی و معنویت، گفت: در چند سال اخیر شکاف عمیقی بین علم پزشکی و حالات اعتقادی و معنوی ایجاد شده و پزشک و پرستار و صاحبان حرف پزشکی، تنها مسایل جسمی سلامت و به مقدار کم تری مسایل روانی سلامت را در دانشکده های پزشکی آموخته و در طبابت خود نیز منظور می کنند.
عزیزی با اشاره به بیان احساس نیاز به بازگشت به معنویت، تصریح کرد: از 50 سال پیش، این نیاز احساس شد و تحقیقات نشان داد کسانی که معنوی هستند، از سلامت بیشتری برخوردارند، از این رو در اجلاس سال 1983 سازمان جهانی بهداشت، تفکر معنوی را مورد توجه قرار داد و در سال 1997 نیز سلامت معنوی به عنوان یک بعد از ابعاد چهارگانه، روحی، جسمی و اجتماعی پذیرفته شد.
این دانشمند قزوینی در ادامه به اهمیت و ارزش اخلاق از دیدگاه اسلام پرداخت و کمال حقیقی را در قرب به پروردگار دانست و افزود: پزشکان باید در معاینه و لمس بدن بیمار، ظرافت های لازم حرفه ای را رعایت کرده و آسان ترین، موثرترین و کم هزینه ترین راه درمان را انتخاب کنند.
وی، همدلی با همراهان بیمار و رفتار مناسب و مشفقانه را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید توسط پزشکان مورد توجه قرار گیرد.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.