علی شاپورزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه طرح آمار گیری از کلنی های زنبور عسل در سال جاری همزمان با سراسر کشور در استان نیز اجرا شد با بیان این مطلب افزود : بر اساس سرشماری در حال حاضر یک هزار و 793 زنبورستان وجود دارد که 2هزار و 496 نفر در این زنبورستانها مشغول فعالیت و اشتغال هستند .
وی اظهار داشت : در این زنبورستانهای ؛ 117 هزار و 202 کندو وجود دارد که از این میزان 118 عدد کندو بومی و 117هزار و 84 عدد کندو مدرن می باشد.
شاپورزاده اضافه کرد : همچنین 42 کیلو گرم ژل رویال ، یک هزار و 897 کیلو گرده گل ، 46 تن موم و یک هزار و 541 کیلوگرم بره موم تولید می شود .
به گفته ی وی ؛ میزان عسل تولیدی امسال نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : در سال جاری به منظور حمایت از صنعت زنبورداری ؛ از محل تسهیلات ابلاغی اشتغال روستائی و عشایری تعداد 57 نفر از زنبور داران مبلغ 34266 میلیون ریال از این اعتبارات را دریافت کردند که پرداخت این مبلغ تسهیلات در سال های اخیر قابل توجه بوده است.
شاپورزاده اظهار داشت : به منظور افزایش درآمد زنبورداران این معاونت توجه ویژه به سایر تولیدات زنبور ژل و گرده نیز در برنامه های خود دارد تا بتوان با آموزش زنبورداران ؛ تولیدات این گونه محصولات را در کنار عسل در استان افزایش داد .
وی اضافه کرد : عملیات ثبت و رکوردگیری از کند وهای زنبور عسل ، توزیع ملکه اصلاح نژاد شده و برگزاری کلاسها و کارگاه های آموزشی از مهمترین برنامه های معاونت بهبود تولیدات دامی در سال جاری برای زنبور داران می باشد.
شاپورزاده به مزایا و اهمیت عسل اشاره کرد و گفت : با توجه به خواص درمانی بسیار زیاد عسل مانند : جلوگیری از عفونت در معده و روده، خون سازی ، بر طرف کننده یبوست و مسکن ، رفع خستگی و افزایش کلسیم خون می باشد اما متاسفانه جایگاه واقعی خود را در سفره های مردم ندارد که باید فرهنگ سازی شود .
گفتنی است ؛ طرح سرشماری از کلنی های زنبور عسل استان از تاریخ 14/7/97 تا 30/7/97 درتمام شهرستانهای استان اجرا شد.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.