به گزارش ایرنا، بسیاری از باشگاه های ورزشی کشور از جمله در استان قزوین که در مسابقات لیگی حضور دارند از چارچوب حرفه ای و ساختار نظام مند بی بهره هستند و به این دلیل و همچنین نداشتن منبع درآمد از عمر کوتاهی برخوردار بوده و یا در حالت بیم و امید به فعالیت می پردازند.
درآمدزا نبودن، عدم تفکیک مالکیت و مدیریت، نداشتن امکانات و زیرساخت های لازم مانند فضای ورزشی و دفتر اداری، فقدان چارت تشکیلاتی وجه مشترک خیلی از باشگاه های ورزشی قزوین که در مسابقات لیگ های کشوری حضور دارند به شمار می رود با این وجود تیمداری نهادهایی چون شهرداری قزوین در رشته های مختلف و دارای ورزشکاران مستعد در لیگ های کشوری را به شرط استمرار می توان افقی مناسب و گامی رو به جلو در حوزه باشگاه داری در این استان دانست.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین با هدف بررسی مسایل و مشکلات باشگاه های ورزشی میزگردی را با حضور افسانه حسن نایبی معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان قزوین، پرویز معمارزاده باشگاه دار و از مربیان والیبال و شهرام صفری باشگاه دار و مدرس دانشگاه در رشته تربیت بدنی ترتیب داد که گفت وگوهای انجام شده در ادامه آمده است.

** باشگاه ورزشی حرفه ای در قزوین وجود ندارد
افسانه حسن نایبی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان قزوین در این میزگرد از فعالیت 553 باشگاه ورزشی در استان قزوین خبر داد و افزود: بیشتر این باشگاه ها در رشته بدنسازی و پرورش اندام فعالیت می کنند و باشگاه های رزمی و فوتبال در ردیف های بعدی قرار دارند.
این مسئول با بیان اینکه متاسفانه باشگاه ورزشی حرفه ای در استان وجود ندارد، اظهار داشت: یکی از دلایل این موضوع عدم مشارکت صنعت قزوین در حوزه باشگاه داری و تیمداری است.
وی ادامه داد: در گذشته به طور مقطعی شاهد باشگاه داری صنایع قزوین در حوزه ورزش بودیم اما اکنون که اوضاع صنعت زیاد مناسب نیست و آنها نیز از تیمداری عواید و سودی دریافت نمی کنند، ترجیح می دهند به این حوزه ورود پیدا نکنند.
معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان قزوین گفت: در شرایط فعلی می توان با در نظر گرفتن تسهیلات و مشوق های ویژه صنایع را به تیمداری و باشگاه داری در لیگ های حرفه ای کشور راغب کرد در غیر این صورت به سختی می توان رضایت صاحبان صنعت را برای کمک به ورزش حرفه ای و کمک به حضور تیم ها در جرگه لیگ های کشور جلب نمود.
حسن نایبی افزود: ارایه تسهیلات ارزان قیمت و با سود پایین و بخشودگی مالیاتی می تواند انگیزه خوبی برای سرمایه گذاران و صاحبان صنعت به منظور حمایت از ورزش قهرمانی باشد که متاسفانه چنین چیزی تاکنون حداقل در استان قزوین وجود نداشته و مشاهده نشده است و امیدواریم با دستور مسئولان ارشد استان بویژه استاندار گشایشی در این زمینه حاصل شود.
وی که به عنوان سرمربی سابقه حضور در لیگ برتر بسکتبال بانوان باشگاه های کشور را داشته است، یکی دیگر از ضعف های باشگاه داری در قزوین در سطح کلان خود را اتکای تیم های حاضر در مسابقات لیگ های کشوری به اشخاص و نه یک مجموعه و دستگاه دانست و گفت: در چنین رویه ای با تغییر مدیریت یک مجموعه شاهد توقف فعالیت های یک تیم ورزشی بوده ایم که نمونه های زیادی در استان قزوین داشته است.

**اساسنامه ای برای باشگاه های حرفه ای وجود ندارد
وی با بیان اینکه فقدان اساسنامه ای برای باشگاه های حرفه ای در ورزش کشور و استان قزوین به خوبی احساس می شود، اظهار داشت: تهیه و تدوین چنین اساسنامه ای به باشگاه های ورزشی کمک می کند و به وضعیت آنها ثبات می بخشد چرا که اکنون باشگاه های ما با وجود این خلاء یک وضعیت بیم و امید به فعالیت می پردازند.
این مسئول گفت: باید قوانین و مقرراتی بر باشگاه های ورزشی حاکم باشد تا آنها برای دوره های زمانی مشخص ملزم به فعالیت باشند نه اینکه با تغییر و تحول مدیریتی شاهد حذف آنها از چرخه ورزش حرفه ای باشیم.
حسن نایبی افزود: در حوزه تیم های شهرداری قزوین که در لیگ های کشوری حاضر هستند تا حدودی موفق شده ایم به وضعیت تیم ها ثبات ببخشیم که در قدم اول اقدام قابل توجهی بوده است.
وی با اشاره به حضور تیم هایی از قزوین در لیگ باشگاه های دسته اول کشور، گفت: امسال با حمایت و مساعدت شهرداری تیم های فوتسال، بسکتبال و والیبال بانوان و آقایان در مسابقات لیگ یک کشور حضور پیدا کرده اند.
حسن نایبی با بیان اینکه تیم فوتبال کاسپین نیز همچون سال های قبل با حمایت شهرداری قزوین در لیگ دسته دوم باشگاه های کشور حضور پیدا کرده است، اظهار داشت: در شرایط دشوار اقتصادی که حامیان مالی کمتر در حوزه ورزش سرمایه گذاری و اقدام به تیمداری می کنند باید از شهرداری و شورای اسلامی شهر قزوین بابت حمایت از ورزش قهرمانی استان قدردانی کرد.

** اقدامی برای تربیت مدیران باشگاهها نشده است/ مالکیت و مدیریت باشگاه 2 مقوله جداست
معاون ورزشی مدیرکل ورزش و جوانان قزوین همچنین در این میزگرد در پاسخ به اینکه یا اقدامی برای تربیت مدیران باشگاه های ورزشی انجام شده یا خیر گفت: متاسفانه در این حوزه ورود و اقدامی انجام نشده اگر چه توجه به این موضوع به نظر ضروری می رسد و باید همان گونه که ما تربیت ورزشکار، مربی و داور داریم در این خصوص نیز آموزش های لازم و تخصصی داشته باشیم.
وی اظهار داشت: بسیاری از مدیران باشگاه های ورزشی از دانش و تخصص لازم برای اداره باشگاه خود برخوردار نبوده و علم مدیریتی لازم را برای فعالیت ندارند به همین جهت از پس حل مسایل و مشکلات باشگاه خود برنیامده و در نهایت قید فعالیت را می زنند، البته باید توجه داشت که مالکیت و مدیریت باشگاه ورزشی 2 مقوله جداست که در بسیاری اوقات به شکل اشتباه به هم تنیده می شود.

** مشکل اهالی ورزش در جذب اسپانسر و حامی مالی
حسن نایبی یکی دیگر از مشکلات موجود در حوزه باشگاه ها را مشکل اهالی ورزش در جذب اسپانسر و حامی مالی دانست و گفت: حفظ اسپانسرها در حوزه ورزش مهم است اما بسیاری از دست اندرکاران این حوزه هنر لازم را در این خصوص ندارند و پس از مدتی شاهد فرار سرمایه گذاران از تیمداری هستیم.
وی اظهار داشت: متاسفانه عدم تیمداری در رشته های مستعد نیز باعث می شود تا بازیکنان با استعداد یا در خارج از استان فعالیت خود را دنبال کنند و یا قید فعالیت حرفه ای در رشته مورد علاقه شان را بزنند.
معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان قزوین، نبود خواست عمومی برای تیمداری را نیز از دلایل فقدان باشگاه های حرفه ای در استان دانست و گفت: شاهد حمایت چندانی از سوی جامعه برای فعالیت باشگاه ها در سطح استان نیستیم و مطالبه خاصی در این زمینه وجود ندارد و یا اگر هم باشد ملموس نبوده و به گونه ای نیست که مسئولان و دست اندرکاران ارشد استان را مجاب به کمک برای تیمداری در رشته های ورزشی کند.

** سودآوری پایین باشگاه های ورزشی
شهرام صفری باشگاه دار و مدرس دانشگاه در رشته تربیت بدنی نیز در این میزگرد گفت: سازوکار باشگاه های ورزشی کشور و استان قزوین بویژه در سطح کلان و آن دسته از باشگاه ها که در لیگ های کشوری حضور دارند به گونه ای است که سود پایینی داشته و یا اصلا از سود و درآمد برخوردار نیستند.
وی اظهار داشت: تیمداری و باشگاه داری حرفه ای هزینه های بالا و گزافی را نیازمند است و وقتی تدبیر و تمهیدات لازم برای کسب درآمد و سود در این بین وجود نداشته باشد در نتیجه فعالیت ها در این حوزه مقطعی، کوتاه و غیرمستمر خواهد بود.
صفری با اشاره به حضور تیم هایی با حمایت شهرداری قزوین در لیگ های دسته اول و دوم کشور، گفت: در شرایطی که اوضاع باشگاه داری در کشور و استان خوب نیست این موضوع را باید به فال نیک گرفت و یک گام رو به جلو دانست که البته باید استمرار داشته باشد و می توان از این طریق زمینه را برای جذب مجموعه های توانمند دیگر برای کمک به ورزش جلب کرد.

**دخل و خرج باشگاه ها با هم نمی خواند
این مدرس دانشگاه در رشته تربیت بدنی با بیان اینکه وضعیت دشوار اقتصادی تاثیر منفی خود را در حوزه باشگاه داری نیز گذاشته است، افزود: معتقدم تا وقتی که باشگاه های ما درامدزایی نداشته و دخل و خرجشان با هم نخواند نمی توانیم انتظاری برای داشتن باشگاه های حرفه ای داشته باشیم.
وی اظهار داشت: اگر طی سال های اخیر باشگاه موفقی در زمینه مسابقات لیگ های کشوری وجود داشته باید انرا مدیون حمایت ها و کمک های دولتی دانست وگرنه در زمینه باشگاه های بخش خصوصی مشکلات بسیار زیاد بوده و عملا مانع موفقیت آنها شده است.

**فقدان چارت تشکیلاتی و چشم انداز مشخص توسط باشگاه های ورزشی
صفری با بیان اینکه متاسفانه خیلی از باشگاه های ورزشی در کشور و همچنین قزوین فاقد چارت تشکیلاتی و سازوکار و چشم انداز مشخص برای خود هستند که این یک ضعف بزرگ برای آنها به شمار می رود، افزود: دورنمای خیلی از باشگاه ها معلوم نیست و آنها به شکل روزمره به فعالیت می پردازند.
وی اضافه کرد: خیلی از مدیران باشگاه ها نیز دانش و صلاحیت لازم برای این کار را ندارند و در حوزه کاری خود بیشتر احساسی عمل کنند.

**باشگاه برند در قزوین وجود ندارد
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه باشگاه ورزشی برند در قزوین وجود ندارد، افزود: برند کردن باشگاه ها همچون قهرمانی کاری بس دشوار است.
صفری گفت: در بین باشگاه های ورزشی قزوین که در گذشته برای خود برندی دست و پا کرد باید به تیم آبگینه در رشته والیبال اشاره کرد که هنوز نیز زبانزد است اما پس از آن به دلایل مختلف تیم و یا باشگاهی که به برند تبدیل شود را مشاهده نکرده ایم.
این کارشناس حوزه ورزش افزود: به نظر می رسد مشکلات استان قزوین در زمینه باشگاه داری حرفه ای بیش از سایر استان هاست چرا که تاکنون مدیران ارشد استان اولویت های خود را به سایر موضوعات اختصاص داده اند و در زمینه ورزش قهرمانی آنچنان که باید تمرکزی نداشته اند.

**ضرورت ایجاد نظام جامع باشگاه داری
صفری با بیان اینکه ایجاد نظام جامع باشگاه داری ورزشی در کشور ضروری است، گفت: داشتن این نظام می تواند به وضعیت باشگاه های ورزشی سروسامان و نظم ببخشد و ساختار باشگاه ها را نظام مند کند.
وی با بیان اینکه مدیریت مالی باشگاه های ورزشی ما دچار مشکل و ایرادات اساسی است، افزود: در حال حاضر باشگاه های به اصطلاح حرفه ای ما 90 درصد هزینه های خود را صرف پرداخت قرارداد بازیکنان می کنند در حالی که این رویه اشتباه است و انها در ادامه کار با مشکلات زیادی مواجه می شوند.
این کارشناس حوزه ورزش گفت: باشگاه ها باید با برنامه فعالیت های خود را پیش ببرند در غیر این صورت دیر و یا زود به بن بست رسیده و شکست می خورند.
وی فقدان حمایت لازم از سوی مدیران بالادستی نسبت به ورزش را یکی از مسایلی دانست که موجب ضعف باشگاه ها شده و گفت: در خیلی از استان ها یک مدیر ارشد مانند استاندار موجب شده تا تیم و باشگاهی تشکیل و در سطح اول حرفه ای به فعالیت بپردازد بنابراین سیاست گذاری از جانب مدیران در این زمینه می تواند مفید واقع شود.
صفری با بیان اینکه باشگاه های ورزشی در خدمت نشاط و سلامت جامعه هستند و باید مورد حمایت دولت و مسئولان قرار بگیرند، افزود: این در حالی است که باشگاه داران برای گرفتن تسهیلات با مشکل روبرو هستند و هیچ تفاوتی برای آنها با افراد معمولی که متقاضی گرفتن وام هستند وجود ندارد.
این باشگاه دار ورزشی گفت: باشگاه داران از افراد متمول جامعه نیستند اما وقتی برای توسعه کار خود طلب تسهیلات می کنند بانک ها از آنها وثایق سنگین مالی می خواهند و یا شرایطی پیش پای آنها می گذارند که متقاضی از درخواست خود منصرف می شود.

** خلاء حمایت دولت و مجلس از باشگاه های ورزشی
پرویز معمارزاده باشگاه دار و از مربیان والیبال در این میزگرد گفت: در زمینه قوانین و مقررات شاهد حمایت خاصی از جانب دولت و مجلس از باشگاه ها و تیم های ورزشی حاضر در مسابقات لیگ های کشوری نیستیم.
معمارزاده ادامه داد: اگر حمایت ها و مشوق هایی از سوی دولت در این خصوص در نظرگرفته شود، وضعیت اسپانسر و حامیان مالی در حوزه ورزش با تحول زیادی روبرو خواهد شد.
وی با استقبال از باشگاه داری شهرداری قزوین در رشته های مختلف از جمله والیبال، گفت: این موضوع در شرایطی که با وضعیت سخت اقتصادی اسپانسرها به سختی در حوزه ورزش جذب می شوند، خوشحال کننده و گامی رو به جلوست.

** نداشتن دفتر و سالن اختصاصی از مشکلات مهم باشگاه ها
معمارزاده، نداشتن دفتر، تشکیلات اداری و سالن اختصاصی را از مهم ترین مشکلات باشگاه های ورزشی عنوان کرد و گفت: این موضوع موجب شده تا فعالیت باشگاه های ورزشی که در لیگ های کشوری تیم دارند به شکل مقطعی و کوتاه مدت باشد.
وی که سابقه هدایت تیم های والیبال در لیگ های باشگاه های کشور را داشته است، گفت: در حال حاضر خیلی از تیم های باشگاهی در سالن های نامناسب ورزشی تمرینات خود را دنبال می کنند و صاحب یک مکان اختصاصی نبوده و در فضاهای استیجاری به فعالیت می پردازند در حالی یکی از شاخص های باشگاه های حرفه ای داشتن فضای اداری و ورزشی اختصاصی است.
معمارزاده همچنین پیشنهاد داد تا مدیران ارشد استانی زمینه استفاده حداکثری از اماکن ورزشی دستگاه های اجرایی را فراهم کنند چرا که بعضی فضای ورزشی بعضی دستگاه ها بدون استفاده چندانی خاک می خورد در حالی که خیلی از باشگاه ها با کمبود سالن برای تمرینات خود مواجه هستند.
وی به تجربه خود از مربیگری در تیم والیبال سپهرالکتریک در لیگ دسته اول باشگاه های کشور که پس از صعود به لیگ برتر به دلیل مشکلات مالی از شرکت در این رقابت انصراف داد اشاره کرد و گفت: پس از رایزنی با مالک باشگاه وی را متقاعد به ساخت یک سالن اختصاصی کردیم و در نامه ای به هیات والیبال به عنوان سرمایه گذار درخواست ارایه زمین کردیم اما متاسفانه به این نامه اهمیتی داده نشد و حتی به اداره کل ورزش و جوانان نیز برای اطلاع ارایه نشد.
معمارزاده اظهار داشت: این قبیل مسایل وعدم حمایت جدی مسئولان استان مالک و سرمایه گذار باشگاه را دلسرد کرد و موجب شد تا پس از صعود به لیگ برتر از حضور در این رقابت ها بازبمانیم.
این مربی افزود: وقتی انگیزه لازم را برای سرمایه گذار و اسپانسر ایجاد نکنیم نباید توقعی برای فعالیت وی در زمینه باشگاه داری و تیمداری داشته باشیم.
وی این را هم گفت که به دلیل عدم رعایت مسایل حرفه ای بیشتر لیگ های طراز اول باشگاهی کشور نه با حضور باشگاه ها بلکه با شرکت تیم ها برگزار می شود که این نقیصه در سطح استان ها از جمله قزوین نیز مشاهده می شود.

** نبود صنایع بزرگ و رابطه آن با نداشتن باشگاه های قوی در قزوین
معمار زاده در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: قزوین در زمینه صنعت قابلیت های زیادی دارد اما باید توجه کنیم که صنایع بزرگ دسته اولی مانند پتروشیمی و فولاد در سطح استان وجود ندارد که به لحاظ مالی آنقدر توانمند باشند که بخواهند در زمینه تیمداری فعال باشند.
وی ادامه داد: صنایع متوسط از پس هزینه های تیمداری در لیگ های برتر برنمی آیند و اگر هم بربیایند این موضوع مقطعی است و دنباله دار نخواهد بود.
معمارزاده با بیان اینکه صنایع متوسط برای تیم داری و باشگاه داری به کمک های دولتی نیازمند هستند، گفت: نمی توان کتمان کرد که بخش خصوصی با انگیزه کسب سود ولو در دراز مدت اقدام به حمایت مالی از بخش ورزش و یا باشگاه داری می کند و اگر خواسته های آن تامین نشود بدون شک او از حمایت خود دست برمی دارد.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.