علیرضا وارثی روز سه شنبه د گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هنوز دستگاه اجرایی که این طرح در آن اجرا خواهد شد، مشخص نشده است.
وی اظهار داشت: ارتقای سطح سلامت روان کارکنان، خانواده ها و اجتماع پیرامون آنان، پیشگیری از بروز و شیوع اعتیاد در محل کار، افزایش مهارت های ارتباط موثر در کارکنان، آگاه سازی درباره مصـرف مـواد و پیامـدهای مصـرف آن برای کارکنان و فـراهم کردن امکـان دسترسـی بـه خـدمات حمایت از درمـان بـرای کارکنان از جمله اهداف اجرای این برنامه است.
وی اضافه کرد: مخاطبان این برنامه در وهله نخست همه کارکنان سازمان ها هستند چرا که تاکید این برنامه بر پیشگیری اولیه است ولی در درجه دوم مخاطبان عمده این برنامه کارکنان هستند که مـی تواننـد درگیـر مسـائلی ماننـد اعتیاد ، اسـترس یـا افسردگی باشند.
وارثی ادامه داد: در واقع سازمان هایی که برنامه های کارمند یاری را به عنوان بخشی از برنامه محیط کار عاری از مواد اعتیاد آور دارند، یک روش پیشـگیری و درمـانی را در مورد ارتقای سلامت روان و مشکلات ناشی از مواد اعتیاد آور اتخاذ می کنند.
وی اظهار داشت: در نتیجه کارمندان تشویق به تقاضای کمک می شوند و به کسانی که به عنوان مصرف کننده مواد اعتیادآور شناخته می شوند در وهله نخست پیشنهاد شرکت در برنامه های درمانی داده می شود.
این مسئول یادآور شد: با توجه زودهنگام به مشکلات شخصی کارکنان ، برنامه های کارمند یاری می توانند مانع از شروع مصرف مواد اعتیاد آور در کارکنانی شود کـه در تلاش نادرست برای کاهش فشار و استرس شغلی و یا هر مشکل مرتبط دیگر هستند.
مدیرکل بهزیستی قزوین ادامه داد: این برنامه همچنین می تواند به تشخیص کامل و ارجاع کارمندانی که مشکل اعتیاد هم دارند، در مناسب ترین سطح ممکن کمک کند.
وارثی با اشاره به برنامه هـا و خدمات برنامه کارمند یاری،گفت: کمک به گسترش سیاست پیشگیری و درمان اعتیاد و فرهنگ پیشگیری ازمواد اعتیاد آور در محیط کار، مداخله در بحران های شغلی ناشی از مصرف مواد، فراهم کردن امکانات لازم جهت دسترسی آسان کارکنان به خدمات حمایتی و جلسات آموزشی و کارگاهی از جمله این خدمات سازمانی است.
مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: علاوه بر مشاوره در مشکلات ناشی از مصرف مواد اعتیاد آور، بیشتر برنامه های کارمند یاری در مواردی چون مشکلات زناشوئی یا ارتباطات بین فردی، فشارهای کاری (استرس و فرسودگی شغلی)، موارد مراقبتی از فرزند یا همان مهارت فرزند پروری نیز است.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.