به گزارش ایرنا، تصاویر پخش شده در فضای مجازی ماشین آلات راهداری در مسیر اختصاصی روستای کوچنان الموت به مجتامع گردشگری لاله را نشان می دهد که مشغول تراش زنی کنار جاده و سنگ برداری از یک مسیر هستند.
در ذیل این تصاویر متنی با این عنوان نوشته شده است که ' مدیران میراث فرهنگی قزوین به بهانه توسعه گردشگری اقدام به تخریب میراث طبیعی منطقه الموت کرده اند که با دخالت اداره کل محیط زیست از تخریب بیشتر و بدون مجوز منطقه جلوگیری شد'.

**ساماندهی مسیر کوچنان به مجتمع گردشگری لاله با مجوز انجام شده است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در گفت و گو با ایرنا در این خصوص گفت: ادعاهای مطرح شده در خصوص اقدام بدون مجوز میراث فرهنگی برای ساماندهی مسیر کوچنان به مجتمع گردشگری لاله کذب و دروغ است.
محمد علی حضرتی ها با بیان اینکه تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مربوط به طرح راهسازی برای مجتمع گردشگری لاله الموت است، اظهار داشت: ایراداتی به پیمانکار مجموعه در جهت حفظ محیط زیست در منطقه وارد شده که رفع می شوند.
این مسئول همچنین گفت: نامه موافقت محیط زیست در خصوص این طرح را در اختیار داریم و در صورت لزوم آنرا منتشر کرده و یا در اختیار رسانه ها قرار می دهیم.
وی یادآور شد: بر اساس مصوبه کارگروه گردشگری استان قزوین که با حضور استاندار، معاون عمرانی استاندار، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مدیرکل محیط زیست و سایر مدیران کل در بخشداری معلم کلایه برگزار شده بود، مقرر شد اداره کل میراث فرهنگی قزوین راه اختصاصی اندج به به مجتمع گردشگری لاله را که در اثر ریزش سنگ های بزرگ ریخته و بسته شده بازگشایی و ساماندهی کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین اظهار داشت: به نظر می رسد انتشار اخبار دروغ برای انحراف افکار عمومی از زمین خواری و تغییر کاربری اراضی باغستان سنتی در شرق شهر قزوین باشد.
حضرتی ها گفت: تجربه نشان داده هرگاه سوداگران و دلالان زمین برای تخریب آثار تاریخی شهر قزوین برنامه ویژه ای دارند یا می خواهند با اعمال فشار روانی و رسانه ای برای تغییر کاربری باغستان سنتی اقدام کنند از طریق یک کانال خاص که منتشر کننده اخبار جعلی و دروغین است و ماهیت گردانندگان آن نیز بر آگاهان پوشیده نیست با انتشار یاوه ها و تهمت های مختلف تلاش می کنند نهادهای قانونی را برای تمکین خواسته های نامشروع خود وادار به عقب نشینی کنند.

** ادامه عملیات ساماندهی مسیر گردشگری اندج به مجتمع لاله مستلزم تهیه طرح فنی
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا در خصوص این ماجرا گفت: میراث فرهنگی از مدتی قبل به شکل ضمنی موافقتی را از اداره کل محیط زیست برای ساماندهی و پاکسازی مسیر کوچنان به مجتمع گردشگری لاله برای جذب سرمایه گذار در این مجموعه جلب کرده بود و اخیرا نیز مجوزی در این خصوص صادر شد.
حسن پسندیده با بیان اینکه به دلیل ریزش کوه در مسیر یاد شده نیاز بود تا جاده پاکسازی شود،اظهار داشت: بدنبال این موضوع اداره کل حفاظت محیط زیست به میراث فرهنگی برای پاکسازی و گشایش معبر در این مسیر اجازه داد.
این مسئول گفت: در ادامه کار پیمانکار میراث فرهنگی علاوه بر گشایش مسیر بدلیل کم دقتی آسیب هایی را نیز به طبیعت حاشیه راه وارد ساخته بود که به همین دلیل جلوی فعالیت آن گرفته شد تا ابتدا طرحی فنی تهیه و سپس عملیات مورد نظر ادامه یابد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین افزود: به منظور تهیه طرح فنی بازدیدی توسط مدیرکل دفتر فنی استانداری، کارشناسان محیط زیست و نمایندگان میراث فرهنگی و اداره کل راه و شهرسازی از مسیر یاد شده انجام شد و ضرورت تهیه طرح فنی و ایمنی برای ادامه پروژه مورد تاکید قرار گرفت.
پسندیده با بیان اینکه اجازه کوه برداری در این مسیر به هیچ دستگاه و پیمانکاری داده نمی شود،اظهار داشت: پس از ارایه طرح فنی مناسب به اداره کل محیط زیست، به پیمانکار میراث فرهنگی برای ادامه عملیات ایمن سازی، گشایش معبر و پاکسازی مسیر یاد شده شامل برداشتن سنگ ها از مسیر جاده و دیوار چینی اجازه داده می شود.
وی اظهار داشت: ادامه عملیات یاد شده پس از ارایه طرح فنی و ایمنی با نظارت ویژه کارشناسان محیط زیست همراه خواهد بود تا آسیبی به طبیعت بکر منطقه الموت وارد نشود.

**ساماندهی مسیر اندج به مجتمع لاله باید با کمترین تداخل با طبیعت همراه باشد
مدیرکل فنی استانداری قزوین نیز در خصوص این موضوع در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: جاده کوچنان به مجتمع گردشگری لاله الموت معروف به انرژی اتمی با توجه به اینکه قرار است در آینده گردشگران زیادی را به خود جذب کند نیازمند ساماندهی بود.
پیمان پیرمرادی ادامه داد: به همین منظور به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجازه داده شد تا به ساماندهی این مسیر بپردازد.
وی با بیان اینکه مسیر یاد شده کوهستانی و دارای شیب زیادی است،اظهار داشت: گونه های گیاهی مهمی نیز در این منطقه وجود دارند بنابراین باید اجرای طرح ساماندهی این جاده با دقت بالا و با کمترین تداخل و آسیب به منابع طبیعی و محیط زیست همراه باشد.
مدیرکل فنی استانداری قزوین گفت: در اوایل اجرای طرح ساماندهی مسیر یاد شده توسط پیمانکار میراث فرهنگی با توجه به وضعیت منطقه که با ریزش سنگ از بالادست همراه بود، در بخش هایی از مسیر آواربرداری شد و به دلیل کم دقتی به قسمتی از محیط زیست آسیب وارد شد و پس از آن تصمیم گرفتیم یک نقشه ایمنی برای ادامه طرح تهیه و سپس ادامه عملیات از سرگرفته شود.
پیرمرادی اظهار داشت: به دلیل عملیات یاد شده بخش هایی از مسیر ریزش کرده که چندان حاد نیست اما به دلیل حساسیت زیست محیطی این منطقه باید کار به گونه ای پیش برود که شاهد کم ترین آسیب به طبیعت باشیم.
وی اظهار داشت: مقرر شده است تا میراث فرهنگی یک نقشه ایمنی شامل تمهیدات مسایل اجرایی و فنی تهیه کند تا در حین اجرای کار کم ترین تداخل و آسیب به محیط زیست و منابع طبیعی وارد شود.
این مسئول اظهار داشت: پس از تهیه نقشه ایمنی یاد شده و تایید آن، ادامه عملیات ساماندهی مسیر یاد شده از سر گرفته می شود.

** ایمن سازی جاده مجتمع لاله باید با حفظ محیط زیست انجام شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در خصوص این موضوع در گفت و گو با ایرنا گفت: به موجب یکی از مصوبات کارگروه واگذاری طرح های دولتی در سالیان گذشته سایت انرژی اتمی الموت برای تبدیل به مجتمع گردشگری و جذب سرمایه گذار به میراث فرهنگی واگذار شد.
علی فرخزاد گفت: این پایگاه از یک جاده اختصاصی برخوردار بوده که در یک منطقه پرشیب و کوهستانی قرار گرفته و هرساله ریزش سنگ ریزه در این مسیر اتفاق می افتد که در گذشته توسط ماشین آلات مربوط به سازمان انرژی اتمی جمع آوری و پاکسازی می شد.
وی اظهار داشت: پس از واگذاری این مجموعه به میراث فرهنگی، تصمیم گرفته شد تا اقداماتی در این مسیر با عنوان ساماندهی جاده دسترسی به مجتمع لاله الموت شامل پاکسازی و ایمن سازی این راه انجام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: در همین رابطه پیمانکاری توسط میراث فرهنگی جذب و مشغول به کار شد و اقدام به تراس بندی برای جلوگیری از ریزش سنگ و کوه در این مسیر کرد.
وی اظهار داشت: از نظر اداره کل حفاظت محیط زیست اقدامات این پیمانکار به بخشی از طبیعت مسیر آسیب زده و بدنبال آن برای چندین بار عملیات مربوطه متوقف شد.
فرخزاد اظهار داشت: بدنبال این موضوع تیمی از کارشناسان دستگاه های مربوطه از جمله استانداری، میراث فرهنگی، حفاظت محیط زیست و راه و شهرسازی از مسیر یاد شده بازدید کردند تا بتوانند با توجه به شرایط پیش آمده طرحی را که هم جاده را ایمن سازی کند و هم به طبیعت منطقه آسیب وارد نشود، پیش بینی و تهیه کنند.
وی با بیان اینکه مقرر شد تا طرحی مناسب تهیه شود که با اجرای آن هر 2 هدف یاد شده تامین شود، خاطرنشان کرد: محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است و باید طرح های عمرانی به گونه ای پیش بروند که به طبیعت آسیب نزنند.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.