به گزارش ایرنا، محمد علی حضرتی ها روز شنبه در نشست با اصحاب رسانه که با محوریت بررسی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی پیرامون طرح خیابان شهید انصاری شرقی برگزار شد، بر حفظ از بافت تاریخی تاکید کرد و افزود: طی دهه های گذشته آسیب های فراوانی به این بافت در قزوین وارد شده است.
وی اظهار داشت: 2 گفتمان موجب شدند بافت تاریخی ما آسیب های زیادی ببیند که یکی از آنها دیدگاه به سوی تمدن بزرگ با رویکرد مدرنیته و مدرن سازی شهرها و زدودن چهره سنتی در محیط شهری بود که در سال 49 برای تهیه طرح جامع و تفصیلی بر طراحی شهری غالب بود.
حضرتی ها با بیان اینکه بافت تاریخی قزوین 540 هکتار مساحت دارد، اظهار داشت: این بافت نزدیک به 1200 سال قدمت دارد اما طرح یاد شده ساختار این بافت را تغییر داد و مرکزیت قزوین به محوریت مسجد جامع را از بین برد و شریان های شمالی و جنوبی شهر بدنبال آن قطع شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: بافت تاریخی شهر قزوین به لحاظ وسعت و محدوده تغییر نیافته و تنها غرب خیابان مولوی است که به آن اضافه شده است.
این مسئول گفت: در طرح تفصیلی شهر در سال 49 مصوب می شود در وسط شهر بلوار احداث شود که فاز اول اجرای از عالی قاپو تا خیابان مولوی بود.
حضرتی ها گفت: با احداث خیابان کوروش در آن سالها چند محله قدیمی و تاریخی مانند مرکز محله سرکوچه ریحان، حد فاصل حمام گلشن تا مسجد هفته در زیست شهری گم می شود.
وی اظهار داشت: اتفاق دیگری که در اثر اجرای این طرح می افتد تعدادی از خانه ها و حسینیه های تاریخی با این طرح مانند حسینیه سیدجوادی ها تخریب شده و از بین می روند.
وی اظهار داشت: قطع توالی کاروانسراها و بازار نیز با این طرح رقم می خورد که ضربه سختی به اقتصاد قزوین بود و خیلی از کاروانسراها تاریخی ارزش تجاری خود را از دست دادند و به گاراژ تبدیل شدند.
حضرتی ها گفت: اجرای این پروژه که موجب تخریب بخش زیادی از بافت تاریخی قزوین شد، سال 56 پایان یافت.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: پیرامون شهر قزوین در این دوران کاملا سبز بوده و در احاطه باغستان سنتی قرار داشته است.
وی اظهار داشت: در سال 69 گفتمان تازه ای با عنوان سازندگی مطرح شد که موجب بروز اتفاقاتی در شهرها شد و در نتیجه رونق ساخت و ساز را در این دوره شاهد بودیم.
وی افزود: همزمان با طراحی خیابان نواب در تهران در این دوران در قزوین شاهد طراحی امتداد خیابان کوروش (شهید انصاری) به سمت شرق بودیم.
این مسئول با بیان اینکه اجرای این طرح بدلیل انکه باید بخش زیادی از کاربری های تجاری را درمیان گرفت و هزینه زیادی داشت و از عهده شهرداری خارج بود و انجام نشد، گفت: 20 سال مسیر یاد شده به بهانه اجرای طرح فریز می شود و کسانی که با تغییر مسیر خانه ها را خریداری می کنند از رانت اطلاعاتی برخوردار بودند.
وی ادانه داد: در سال 88 در کمیسیون ماده پنج مسیر طرح از محله پل طالقانی به باغ دبیر تغییر می یابد و در همین رابطه یکسری افراد صاحب نفوذ و دارای رانت اطلاعاتی پلاک هایی در بر خیابان خریداری می کنند تا بعدها از ارزش افزوده آن استفاده کنند.
وی اظهار داشت:در طرح مصوب خیابان شهید انصاری شرقی کوچه های فعلی عرضش حفظ می شود مثلا اگر کوچه ای 12 متر عرض داشته باشد حفظ می شود و مصوب شده تا برای کنترل سرعت در این محله سنگفرش داشته باشیم که این مهم در راستای امنیت و تکریم عابران صورت گرفته است.
وی گفت: می گویند اگر در این محلات آتش بگیرد چه کنیم، این آقایان می گویند دکترای خود را از اروپا گرفته آیم و باید ببینند اگر آنجا آتش سوزی شد چه می کنند؛آیا بافت تاریخی خود را تخریب می کنند.
حضرتی ها افزود: برخی آقایان جز تراکم فروشی و زمین فروشی چیز دیگری بلد نیستند و نمی دانند به چه شکل باید شهر را اداره کرد.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.