به گزارش ایرنا، نادیده گرفتن جوانان صاحب ایده و روشنفکر و فعال در سمن ها (سازمان های مردم نهاد) توسط مدیران و دستگاه‌ها، انگیزه و رغبت آنان را برای کمک به جامعه در حوزه ای که در آن توانمند هستند را به شدت کاهش می دهد.
این را هم باید در نظر داشت که فعالیت جوانان در حوزه‌های مدنی و در قالب سازمان های مردم نهاد، زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که افراد فارغ از نیازهای اولیه مانند اشتغال بتواند با فراق بال فعالیت داشته باشند بنابراین حل معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی نیز می تواند این قشر را به انجام فعالیت های اجتماعی و مدنی راغب تر کند.
در همین ارتباط چندتن از جوانان قزوینی فعال در سمن ها در گفت و گو با ایرنا از مشکلات و دغدغه ها و انتظارات خود سخن گفتند.

**مشکلات اقتصادی و سخت گیری ادارات پیش روی سمن ها
مدیرعامل موسسه مهرآفرین سبز زندگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: 11 سال است که با جوانان کار می‌کنم،. درست زمانی که 19 سال سن داشتم و هنوز به تاسیس انجمن و یا سازمانی اقدام نکرده بودم، یک گروه 9 نفره داشتیم و برای نشاط روحی و فیزیکی سالمندان برای آنان به اجرای موسیقی می پرداختیم.
لادن پور حیدری ادامه داد: بعد از این که رسمی شدیم و به تاسیس انجمن اقدام کردیم، به جای اینکه از جایگاه بهتری برخوردار باشیم، رفته رفته از هم پاشیده شدیم،
وی گفت: با اینکه توقع مالی نداشتیم، اما سخت گیری های زیادی روی ما اعمال می شد و مسیر گرفتن مجوز به حدی دشوار شد که از این جمع 9 نفره همه رفتند و فقط من ماندم، از سوی دیگر فشارهای اقتصادی به قدری افزایش یافته که هیچکدام از نفرات قبلی حاضر نیستند برای لحظه ای کوتاه داوطلبانه کار کنند و تمایلی به همکاری ندارند.
وی تاکید می کند: اگر امروز از قدرت تصمیم گیری و اختیارات کافی برخوردار بودم، شرایطی فراهم می کردم تا جوانی که به صورت داوطلبانه فعالیت می کند، انگیزه و امیدش چندبرابر شود، تنها کافی است که نتیجه اقدامات این جوانان دیده شود و به نوعی به آنها میدان داده شود.
پورحیدری یادآور می شود: مسائل و مشکلات اقتصادی باعث شده تا هیچ فرد جوانی تمایل به کار مجانی نداشته باشد بنابراین یکی از موضوعاتی که باید به صورت کلان مورد اصلاح قرار گیرد، ایجاد اشتغال و توانمند کردن جوانان است تا با امید و انگیزه بهتری در صحنه های اجتماعی حاضر شوند.

**نوجوانان انگیزه دارند اما مورد استقبال قرار نمی گیرند
یک فعال مدنی دیگر در امور روانشناسی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: گروه سنی که من با آنها کار می کنم، زیر 14 سال هستند و اتفاقا در این گروه سنی اشتیاق فراوانی برای فعالیت مدنی وجود دارد اما قبلا که در سازمان مردم نهاد باشگاه مثبت فعالیت داشتم، هیچ مسئولی حتی برای یک بار از این انجمن بازدید نکرد و تصمیم گرفتم به سمت کار کردن با کودکان برگردم.
رقیه بیگم موسی کاظم گفت: دیده نشدن جوانان فعال، باعث دلسردی آنها می شود اما به نظر من این خود جوان است که باید رزومه خوبی از خودش به جای بگذارد بنابراین اعتقاد دارم اگر مسئولان توانایی بالایی در افراد فعال مدنی ببیند، همکاری لازم را با آنان خواهد داشت.
وی با بیان اینکه جوانان انگیزه فعالیت در امور مدنی را دارند اما مورد استقبال قرار نمی گیرند، افزود: در فعالیت های مدنی هیچ درآمدی در کار نیست و شاید در یکسری از جاها باید از جیب هم هزینه کرد بنابراین خیلی از دوستان من به دلیل همین داوطلبانه بودن و نبود بسترهای درآمدزایی در فعالیت های مدنی، تمایلی به فعالیت داوطلبانه ندارند که شاید این موضوع به دلیل نیاز اقتصادی آنها باشد.

** معضل اشتغال و کاهش انگیزه برای فعالیت مدنی
دبیر سازمان مردم نهاد نسیم مهر جوان نیز در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هنگامی که جوانان برای بار نخست به سازمان مردم نهاد وارد می‌شوند، اولین سوالی که می پرسند این است: 'آیا امکان رشد و پیشرفت برای ما وجود دارد یا خیر؟'، این نشان می دهد که جوانان ما تا چه حد تحت تاثیر وضعیت نابسامان اقتصادی قرار دارند و مدام به دنبال راهی هستند تا بتوانند خلاء های اشتغال خود را پرکنند و بارها مشاهده شده آقایانی که در سازمان ما فعالیت می‌کنند به آینده امید چندانی ندارند و بعد از مدتی انگیزه خودشان را از دست می دهند.
امیر اولادی افزود: اعتقاد دارم مشکلات کشور ما هرگز حل نخواهد شد مگر جوانان پای کار باشند؛ چرا که ایده و اقدامات جوانانه در پیشبرد توسعه کشور یک راهکار بی بدیل است.
وی ادامه می‌دهد: تعداد جوانانی که برای همکاری در راستای حل مشکلات جامعه اعلام آمادگی می‌کنند، کم نیست و ما این موضوع را به خوبی درک می‌کنیم به گونه ای که در حال حاضر تنها سازمان مردم نهاد ما یک هزار و 50 عضو دارد که البته بخش اعظم آن را بانوان به خود تشکیل داده‌اند. چون از دلایلی که پسران را کمتر به فعالیت های مدنی می‌کشاند، بحث اشتغال و توان اقتصادی است.
اولادی تصریح می‌کند: چندی پیش یک جوان نزد من آمد و گفت 'ما دچار روزمرگی هستیم و با این افزایش قیمت دلار و گرانی و بیکاری، بعید به نظر می‌رسد که بتوانیم ازدواج کنیم و تشکیل خانواده دهیم' من در جواب به او گفتم ' من هم موافقم؛ اما این ما هستیم که باید تلاش و کوشش داشته باشیم تا شرایط را تغییر دهیم، بدنه اجتماعی باید با آموزش و کار تشکیلاتی به اهداف خود برسد و با شعار دادن و تهمت زدن و بدبینی، راه به جایی نمی‌بریم.

** نبود جلسات مشترک بین جوانان و مسئولان
این فعال حوزه جوانان گفت: جوانان قزوین اکثرا با استعداد و خوش‌فکر هستند، اما هیچ کدام از استعدادهای آنها دیده نمی‌شود و ای کاش شرایطی فراهم بود که مسئولان ما به صورت مستمر با جوانان دیدار می‌کردند تا از طرح و ایده‌های آن در تصمیم‌ها استفاده کنند.
وی افزود: تاکنون نَه در مجموعه مدیریت شهری و نه در بین اعضای شورای شهر، هیچ جلسه‌ای با حضور جوانان تشکیل نشده است، در استانداری نیز جلساتی با حضور معاون سیاسی یا اجتماعی برگزار می‌شود که عمدتا تشریفاتی است و با چند امضاء در صورت جلسه، نهایتا جوانان بدون داشتن کوچک‌ترین تریبونی جلسه را ترک می‌کنند.

** صدای دولت در تهران مانده است
اولادی همچنین گفت: وزیر کشور در سال 92 بخشنامه‌ای به سازمان‌ها و ادارت ابلاغ کرد مبنی بر این که مدیران می‌توانند از سمن‌های تخصصی در موضوعات خاص مشاوره بگیرند اما وقتی از فرمانداری قزوین این موضوع را پیگیر شدیم، به کلی انکار کردند.
وی ادامه داد: رییس جمهور تاکید دارد تا از دستیاران جوان در راس تصمیم گیری‌ها استفاده شود اما در نهایت هیچ اقدامی در این خصوص در قزوین اقدام خاصی را شاهد نبوده ایم.
این فعال مدنی گفت: رییس جمهوری بارها گفته که تشکلات مردم نهاد بازوان توامند دولت هستند، اما مدیران استانی او هیچ تمایلی به حضور تشکلات ندارند و باید اذعان کرد به نوعی سیاست‌های دولت در استان در خصوص این موضوع اجرایی نمی‌شود.
وی در تشریح اوضاع استان قزوین اظهار می‌کند: بارها شده که شخصا نامه‌ای به بخشدار و یا فرمانداری ارسال کردم تا در راستای حل مشکلات، طرح و مشاوره رایگان ارائه دهیم اما بخشدار یا مدیرکل می‌گوید نیازی نداریم! پس سوال اینجاست، تکلیف ما جوانان چیست؟ اگر یک جوانی به فلان مسئول مراجعه می کند و می‌خواهد طرح و ایده ارائه کند، اما هیچ استقبالی نمی بیند، آیا بازهم انتظار داریم که امید و انگیزه‌اش حفظ شود؟
اولادی یادآور می‌شود: متاسفانه برخی از نخبه‌های تحصیلی ما که عمدتا رتبه‌های خوبی در کنکور کسب کرده‌اند، آماده خروج از کشور هستند و اگر دلیلش را بپرسید به طور حتم ریشه در نادیده گرفتن آنها است.

**زنجیره امید، جوان و توسعه
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین در رابطه با امیدواری در جوانان و اثرات آن در توسعه جامعه به خبرنگار ایرنا گفت: امیدواری بر کیفیت روابط با دیگران تاثیر می گذارد و فرد ناامید، به ندرت می تواند ارتباط رضایت بخشی با اطرافیان خود برقرار کند.
زهرا غلامرضایی گفت: دانیل کیتینگ (پروفسور روانشناسی دانشگاه میشیگان) معتقد است که یکی از ویژگی‌های اساسی در دوره جوانی، تفکرات آینده نگری است و معمولا جوان بر اساس همین تفکرات اقدامات خود را انجام می دهند و اگر امیدواری وجود نداشته باشد، نا امیدی جایگزین آن می شود و سلامت جامعه مورد تهدید بیماری هایی چون افسردگی قرار می گیرد.
وی افزود: امید به آینده‌ای مطلوب و آرمانی در میان جوانان منبع اصلی تحرک و شادی و تلاش برای اهداف است و از سوی دیگر رویکرد منفی و ناامیدکننده به آینده در جوانان باعث بی تفاوتی، دلسردی، کناره‌گیری آنان از اجتماع، انزوای اجتماعی و فقدان انگیزه برای تلاش و از بین رفتن نیرو و اراده لازم برای نیل به اهداف می شود.
وی تاکید می‌کند: تحقیقات نشان داده که داشتن حمایت اجتماعی برای جوانان می تواند در رضایت امید به زندگی افراد تاثیر گذار باشد و به طور حتم نقش امید در پیشبرد توسعه جامعه به اهداف بلند مدت و آینده نگر بسیار تاثیر گذار است.
غلامرضایی گفت: بهترین راهکار استفاده از ظرفیت های خلاقانه جوانان و مشارکت و همفکری با جوانان در راستای برنامه ریزی‌ها است.

** درب اتاق مدیران باید به روی جوانان صاحب ایده باز باشد
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار قزوین نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: درب اتاق مدیران اجرایی باید به روی جوانان صاحب ایده باز باشد و آنان باید از این ظرفیت و نیروی عظیم به شکل بهینه و مطلوب استفاده کنند که البته در این خصوص هنوز تا شرایط مناسب فاصله داریم.
مریم بیدخام گفت: تسهیل برای تاسیس سازمان‌های مردم نهاد و توانمندسازی آنها از جمله اقداماتی است که طی سال های اخیر در اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین به طور جدی پیگیری می‌شود و در این راستا تاکنون چندین بار فراخوان با موضوع محیط زیست و زنان ارسال شده و از حضور سمن‌ها استفاده کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: بنده به نوبه خود در تمام محافل و در جمع رسانه ها بارها اعلام کردم که از طرح و ایده سمن‌ها با توجه به حوزه فعالیت آنها استقبال می‌کنیم و درب اتاق من به روی جوانان خوش فکر همیشه باز است.
بیدخام گفت: اعتقاد دولت تدبیر و امید این است که باید از هر اقدامی در راستای بهبود وضعیت جامعه کمک گرفت و در این رابطه اعتبارات خوبی نیز برای حمایت از سمن ها وجود دارد ضمن اینکه سقف اعتبارات ما در سال جاری باز است و می‌توانیم از تمام ظرفیت‌ها برای فعالیت سمن‌ها استفاده کنیم.

** طرح جوان اندیشه ورز، اتاق فکری برای جوانان
بیدخام تاکید کرد: قزوین ثروت‌های متعددی دارد که مهترین آن، جوانان با استعداد است، بر همین اساس بنده طرح هیات 'جوانان اندیشه ورز' را در دستور کارهای خود قرار داده‌ام و پیگیر گسترش آن هستم.
وی در خصوص این هیات گفت: این هیات به عنوان اتاق فکر استان با حضور جوانان تشکیل می‌شود و مسائل و مشکلات استان را پیگیری می کند، در این هیات به طور حتم از نخبگان دانشگاهی و حوزوی کمک خواهیم گرفت و این موضوع در فرمانداری‌ها نیز پیگیری خواهد شد.
این مسئول یادآور شد: از آنجا که مجوز سمن‌ها برای سن زیر 30 سال توسط اداره کل ورزش و جوانان اعطا می شود، من درخواست دادم که این افراد بعد از رسیدن به سن 29 سال به اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مراجعه کنند و فعالیت سمن را پیگیری کنند، چرا که این افراد صاحب تجربه هستند و می توانند پیشبرد طرح‌ها و پروژه های استان در حوزه های مختلف بسیار مفید واقع شوند.
9925*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.