به گزارش ایرنا، با نوسازی، بهسازی و توسعه بسیاری از مراکز درمانی از جمله ساخت آی سی یو مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی و همچنین توسعه اورژانس این مرکز، توسعه بخش اعصاب مرکز آموزشی درمانی بوعلی، راه اندازی بخش های آی سی یو و ان آی سی یو در بیمارستان قدس و بسیاری دیگر از طرح ها در چهار سال اخیر و همچنین چندین طرح عمرانی دیگر می توان گفت نهضت بزرگی در ایجاد فضاهای عمرانی درمانی صورت گرفت.
اینها تنها بخش کوچکی از خدماتی است که طی پنج سال گذشته در دولت تدبیر و امید آغاز شده و مسیر آن همچنان ادامه دارد.
هم اکنون بسیاری از طرح های دیگر نیز هم در بخش درمان و هم آموزش و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی در حال اجرا هستند که می توان گفت با تکمیل آنها وضعیتی به مراتب بهتر را در ارایه خدمات درمانی استان شاهد خواهیم بود.
البته با وجود تمام خدمات انجام شده و در حال اقدام هنوز فضاهای درمانی موجود و تخت های بیمارستانی این استان تناسبی با جمعیت به رو رشد آن ندارد امری که مسئولان این دانشگاه نیز به آن اذعان دارند.
به منظور معرفی هرچه بهتر طرح های در دست ساخت بخش بهداشت و درمان، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین چهارمین تور رسانه ای خود را به همین امر اختصاص داد و خبرنگاران با چند طرح مهم درمانی و آموزشی استان آشنا شدند.
ساختمان الحاقی مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی اولین مقصد این تور رسانه ای بود که با راهنمایی و توضیحات مدیر منابع فیزیکی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی تشریح و معرفی شد.
آتوسا بیات در خصوص این طرح گفت: با توجه به قرارگیری قزوین در مسیر اتصالی چندین استان کشور و همچنین فعالیت مرکز شهید رجایی به عنوان تنها مرکز ترومای استان قزوین و رشد جمعیت، لازم بود تا فضای این مرکز پس از سال ها گسترش یابد.
وی اضافه کرد: به خاطر همین، طرح الحاقی بیمارستان در مساحت 13هزار متر مربع از اواخر سال 85 آغاز شد و در 6 طبقه به علاوه زیر زمین و همچنین پد فرود بالگرد در بالای بام در حال احداث است.
بیات ادامه داد: این طرح در 2 مرحله اجرا می شود که اولین مرحله آن شامل سقف و اسکلت به شکل اسکلت فلزی و عرش فولادی ساخته شده و به عنوان بهترین و کیفی ترین ساختمان استان شناخته شده است.
بیات ادامه داد: این ساختمان با ظرفیت 225 تخت بیمارستانی در بخش های مختلف سوختگی، جراحی و ارتوپدی در حال احداث است و اعتبار اولین مرحله آن 80میلیارد ریال است و 10 میلیارد ریال نیز مبلغ اضافه کاری آن بوده است.
وی گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ساخت این مرکز 750 هزار میلیون ریال اعتبار است.

***انجام ماهانه 1200 جراحی در بیمارستان شهید رجایی قزوین
مدیر مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی قزوین نیز دیگر مسئولی بود که در خصوص فعالیت های این مرکز صحبت کرد.
مهدی رسولی گفت: ورودی اورژانس مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی ماهانه بین چهار تا 4500 نفر است و با داشتن هشت اتاق عمل ماهانه هزار و200 جراحی نیز در آن انجام می شود.
وی افزود: عمده مشکلات مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی، فرسودگی آن است که اجازه بازسازی و نوسازی را نمی دهد و در صورت تکمیل فضای الحاقی مرکز و انتقال برخی بخش ها به مکان جدید، امکان بازسازی ساختمان فعلی نیز فراهم خواهد شد.
رسولی ادامه داد: به دلیل قیمت پایین خدمات درمانی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه ، تعداد مراجعه بیماران زیاد است به طوری که روزانه حدود 250 نفر به درمانگاه های این مرکز مراجعه می کنند.
رسولی اظهار داشت: این مرکز متراکم ترین بیمارستان استان قزوین است و به خاطر همین فرسودگی و مراجعه زیاد بیماران دچار مشکلات زیادی است که تنها با تکمیل ساختمان الحاقی می توان این مشکلات را برطرف کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به معوقات پرداختی بیمه ها به بیمارستان اشاره کرد و گفت: مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی در حال حاضر 250 تا 300 میلیارد ریال از سازمان های بیمه گر مطالبه معوقه دارد و در همین حدود نیز به بخش های مختلف بدهکار است.
مدیر مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی با بیان اینکه روزانه 70 تا 80 بیمار در این مرکز، ترخیص و به همین میزان نیز بیمار پذیرش می شوند، گفت: با وجود آن که تعداد تخت های بیمارستان زیاد نیست اما ورود و خروج بیمار بسیار بالا است.
رسولی گفت: بیشترین اعمال جراحی این مرکز نیز مختص ارتوپدی و سپس عروق و جراحی مغز و اعصاب است.

** اولین مرکز رادیوتراپی استان
ساختمان مرکز رادیوتراپی واقع در سایت مرکز آموزشی درمانی ولایت دیگر طرحی بود که در معرض بازدید خبرنگاران قرار گرفت.
مدیر منابع فیزیکی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص این مرکز که اولین مرکز رادیوتراپی استان خواهد بود گفت: این مرکز دارای 2 اتاق بونکر است که شتاب دهنده ها در آن قرار گرفته و برای درمان بیماران مبتلا به سرطان نیازمند شیمی درمانی، خدمات دهی می کند.
بیات افزود: این بخش از ساختمان بسیار مقاوم و حساس است به طوری که در بعضی از قسمت ها ضخامت سقف تا 4متر مربع بتن ریزی دارد چون بسیار حساس است و در صورتی که حتی یک میلیمتر از کف آن خطا داشته باشد باید تخریب و مجددا ساخته شود تا به تایید سازمان انرژی اتمی برسد.
وی گفت: با توجه به نبود هیچ مرکزی در قزوین و مشکلات تردد خانواده های بیماران ، به استان های همجوار در تهران، زنجان و گیلان ساخت این مرکز جزو نیازهای چندین ساله قزوین بود که اکنون امکان آن میسر شده تا از سال آینده بیماران در کنار درد بیماری ، دیگر رنج تردد به استان های دیگر را به دوش نکشند.
بیات با اشاره به ظرفیت 23 تختخوابی مرکز رادیوتراپی اظهار داشت: به منظور رفاه خانواده و همراهان بیمارانی که از خارج از شهر قزوین برای شیمی درمانی مراجعه می کنند، میهمان سرای مرکز رادیوتراپی نیز در طبقه های بالایی احداث می شود.
وی ادامه داد: به منظور رفاه حال بیماران و خانواده های آنها تلاش شده در ساخت این مرکز معماری داخلی شکیلی طراحی و همچنین به بام سبز نیز مجهر شود.
بیات گفت: این مرکز هم اکنون 83 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم خیران در راه اندازی نهایی و تجهیز آن دانشگاه را یاری کنند.

** بیمارستان ولایت به مرکز آموزشی درمانی مستقل ارتقا یافت
پس از سخنان مدیر منابع فیزیکی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی خبرنگاران در نشست خبری رییس مرکز آموزشی درمانی ولایت نیز شرکت کردند.
دکتر علی اکبر کرمی در این نشست از راه اندازی مرکز ناباروری و نیز خدمات وی آی پی در این مرکز خبر داد و گفت : مرکز غربالگری سرطان این مرکز نیز از آذرماه فعال می شود .
** کلینیک ویژه استان قزوین
خبرنگاران قزوین پس از بازدید و شرکت در نشست خبری رییس بیمارستان ولایت ، بازدیدی از کلینیک ویژه استان قزوین در محله پونک داشتند مرکزی که به گفته مدیر فنی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مساحتی 2 هزار و 200 متر مربع در سه طبقه احداث شده و در مرحله اول ساخت شامل ابنیه ، تاسیسات برقی و مکانیکی اعتباری حدود 29میلیارد ریال برای آن صرف شده است و در پایان سال نیز تکمیل می شود.
ساختمان آموزش و پژوهش پردیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز آخرین مرکز مورد بازدید خبرنگاران بود که در زمینی با مساحت هشت هزار و 100 متر مربع احداث شده است.
مدیر منابع فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین که در تمام این مسیر خبرنگاران را همراهی می کرد در خصوص این ساختمان نیز گفت: این طرح در 6 طبقه و طی دو فاز احداث می شود که فاز اول آن شامل اسکلت و سقف انجام شده است.
بیات، اعتبار ساخت این مرکز را 30 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این طرح 88 درصد پیشرفت داشته و با تکمیل آن وارد مرحله بعدی ساخت می شود.
وی همچنین درباره بیمارستان 700 تختخوابی قزوین نیز گفت: این بیمارستان در زمینی با زیربنای 65هزار متر مربع احداث می شود که در حال حاضر خاکبرداری و گودبرداری آن با اعتبار 605 میلیارد تومان انجام شده است.
شرکت در نشست خبری معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قزوین آخرین برنامه این تور رسانه ای نیم روزه بود که در آن دکتر مهدی یوسفی به شرح آخرین مراحل طرح های توسعه ای دانشگاه پرداخت.

**113 هزار متر مربع فضای عمرانی درمانی در قزوین احداث می شود
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این نشست با اشاره به ساخت 113 هزار و 180 متر مربع فضای عمرانی و زیرساختی در دانشگاه گفت:ساختمان الحاقی بیمارستان شهید رجایی با زیربنای 12 هزار و 992 متر مربع و 99میلیارد ریال اعتبار، مرکز رادیوتراپی بیمارستان ولایت با سه هزار و 473 متر مربع زیربنا و اعتبار 48 میلیارد و 800 میلیون ریال و بیمارستان700 تختخوابی قزوین در زمینی به مساحت 67 هزار متر مربع از جمله مهم ترین این طرح ها است.
دکتر یوسفی افزود: همچنین مرکز آموزش مهارت های بالینی دانشگاه با 899 میلیون ریال اعتبار، ساختمان آموزش و پژوهش پردیس با 8 هزار و 100 متر مربع و 30 میلیارد ریال اعتبار، ساختمان الحاقی دانشکده دندانپزشکی با 12 میلیارد ریال، مرکز آزمون الکترونیک در 650 متر مربع و 6میلیارد ریال اعتبار، مرکز خدمات جامع سلامت الوند با پنج میلیارد ریال اعتبار، بیمارستان الوند با 56 میلیارد ریال اعتبار از دیگر طرح های عمرانی و توسعه ای دانشگاه است که برخی از آنها در سال جاری احداث و تکمیل شده و یا در حال احداث می باشند.
یوسفی ادامه داد: قزوین یکی از استان های توانمند کشور در بخش های مختلف است که اگر مطالبات هدفمند و انسجام مدیریت از ابتدا در آن وجود داشت شاید این طرح های توسعه ای بسیار زودتر از این اجرایی شده بود.
وی گفت: با این طرح ها که با انسجام مدیریتی در دانشگاه و مسئولان استان در حال اجرا است تا سال 1400 دانشگاه علوم پزشکی قزوین، جزو دانشگاه هایی خواهد بود که از نظر دارا بودن فضاها، امکانات و زیرساخت ها نوسازی شده است.
یوسفی ادامه داد: در صورت تکمیل مرکز رادیوتراپی در سال جاری، پیش بینی می شود هر سال حداقل یک طرح عمرانی مهم دانشگاه تکمیل و افتتاح شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه چهار سال پیش قزوین با احتساب بیمارستان های دانشگاهی، تامین اجتماعی، خیریه و خصوصی 1700 تخت داشت گفت: در آن زمان حدود 900 تخت در بیمارستان های دولتی استان قزوین فعال بود که فقط حدود 250 مورد از آنها به خاطر تازه تاسیس بودن بیمارستان ولایت و همچنین 90 مورد آن به خاطر تاسیس بیمارستان شفا نوساز بود.
وی با بیان اینکه بالغ بر 800 تخت بیمارستانی استان مربوط به حدود 50 سال پیش بود و اکنون نیز وضعیت چندان مناسبی ندارند ، اظهار داشت: امروز در خصوص تخت های بیمارستانی 2 دغدغه مهم داریم، یکی نوسازی تخت ها و دیگر اینکه تعداد آنها را به تعداد تخت مصوب برسانیم.
دکتر یوسفی خاطرنشان کرد: با اضافه شدن بیمارستان های 700 تختخوابی ، 120 تختخوابی الوند و بخش الحاقی 225 تختخوابی شهید رجایی در سال های آینده باز هم این استان نسبت به جمعیت رو به رشد خود با کمبود تخت مواجه خواهد بود.
وی همچنین از تعیین تکلیف مکان مورد نیاز برای انتقال بیمارستان 22 بهمن در 2 ماه آینده خبر داد و افزود: در حال حاضر چند دانشگاه غیر انتفاعی استان برای فروش ساختمان خود در این خصوص داوطلب شده اند که مذاکرات با آنها انجام و در ماه های آینده نهایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: ساختمان الحاقی مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی کیفی ترین ساختمان استان قزوین شناخته شده و پیش بینی می شود 2 تا 3 سال آینده تکمیل و افتتاح شود.
وی با بیان اینکه حتی برای یک مورد از این طرح ها از بودجه جاری دانشگاه هزینه نشده است گفت: در مجموع، سالانه سهم بودجه عمرانی دانشگاه از درآمدهای اختصاصی فقط 10 درصد است که حدود 200میلیارد ریال می شود و نمی توان از آن در ساخت طرح ها استفاده کرد.
دانشکده علوم پزشکی قزوین در سال 63 از طریق مشارکت های مردمی و هیات امنای منتخب تاسیس و در سال 64 اولین قدم آموزشی خود را با پذیرش 75دانشجو در رشته پزشکی برداشت و در سال 70 با توجه به افزایش تعداد دانشکده ها به دانشگاه ارتقاء یافت.
این دانشگاه در حال حاضر آموزش 2هزار و 604 دانشجو در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، رشد دکترای عمومی و تخصصی زیر نظر 289 استاد ، دانشیار، استادیار و مربی انجام می دهد.
همچنین خدمات آموزشی و درمانی نیز در 6 مرکز بوعلی، شهید رجایی، قدس، ولایت، کوثر و 22 بهمن به دانشجویان و خدمت گیرندگان ارایه می شود.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.