به گزارش ایرنا، اعضای پارلمان محلی قزوین در نشست صحن علنی خود عصر یکشنبه برای چندمین بار اعتراض خود را در خصوص تصویب این طرح، اینبار به طور جدی تر مطرح کردند و با توجه به تغییر وزیر راه و شهرسازی خواستار بررسی و تجدید نظر دوباره در این مصوبه شدند.
اعضای شورای اسلامی شهر قزوین معتقدند در نظر گرفتن عرض 6 متری برای این طرح و ساخت 2 طبقه بدون پیلوت و پارکینگ در محلات بافت تاریخی علاوه بر از بین بردن سرمایه مردم، موجب فراری دادن اهالی بومی و اصیل قزوین از این منطقه خواهد شد، نظری که میراث فرهنگی عکس آنرا معتقد است.

** مصوبه شورای عالی شهرسازی موجب نارضایتی شهروندان شده است
مهدی عبدالرزاقی نایب رییس شورای اسلامی به عنوان اولین کسی که در این خصوص در این نشست صحبت کرد، گفت: آیا شورای عالی معماری و شهرسازی که چنین موضوعی را تصویب می کند اصلا می داند که این پروژه در کجای قزوین قرار دارد؟
وی اضافه کرد: چگونه می شود در کوچه ای 6 متری بنایی ساخته شود که 2 طبقه باشد و پارکینگ نداشته باشد.
عبدالرزاقی ادامه داد: آیا این شورا که اصرار دارد ما مجری تصمیمات غلط آنها باشیم فکری برای مردم این شهر کرده است؟
وی همچنین گفت: سالها است اهالی این منطقه در بلاتکلیفی قرار دارند و ساکنان اصیل و بومی قزوینی در این منطقه دچار بحران شده اند.
این عضو شورای شهر قزوین خاطرنشان کرد: به خاطر کم بینی و رفتارهای مغرضانه عده ای، مردم این منطقه باید زمین را متری سه و نیم میلیون تومان بخرند و آن وقت تنها 2 طبقه بدون پارکینگ بسازند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر قزوین یادآور شد: متاسفانه در اثر تصمیمات غلط در سال های اخیر، در بخش اعظم بافت تاریخی شهر قزوین اتباع غیر ایرانی ساکن شده و سکونت در این بافت برای اهالی اصیل و بومی قزوین مقرون به صرفه نیست.
عبدالرزاقی با بیان اینکه شهروندان ساکن در محله بلاغی از مصوبه مربوطه ناراضی هستند، افزود: این مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی نیز تیر خلاصی بر حضور اهالی اصیل در بافت تاریخی است و آنها که جوسازی کرده و با ارایه اطلاعات نادرست موجب تصویب این موضوع در شورای عالی معماری و شهرسازی شدند باید پاسخگوی نارضایتی مردم این محل هم باشند.

** عرض 6 متری پاسخگوی ساکنان بلاغی نیست
رییس شورای اسلامی شهر قزوین نیز در ادامه این نشست گفت: بارها در جلسات مختلف به عنوان کارشناس ترافیک اعلام کردم عرض6 متری در شهید انصاری شرقی جوابگوی ساکنان محله بلاغی نیست و این مصوبه هم مشکلی که اکنون در برخی مناطق شهر از جمله دباغان، آخوند و دیمج وجود دارد را دوباره تکرار خواهد کرد.
حکمت الله داودی افزود: در چنین فضایی حتما باید فضایی برای پیلوت و پارکینگ وجود داشته باشد اما این مصوبه هیچ کدام از این مسایل را پیش بینی نکرده است.
وی اظهار داشت: به نظر می رسد باید نشستی مشترک با استاندار در این خصوص داشته باشیم تا با طرح مشکلات جدی فرا روی مردم این محله و با توجه به تغییر وزیر راه و شهرسازی تغییراتی در این مصوبه ایجاد شود.
سعید دقیقی دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین بود که در این نشست با تایید نظر سایر اعضا در این خصوص گفت:
تک تک اعضای شورا نسبت به این مصوبه، موضع یکسانی دارند و سوال این است که عمق پلاک ها در انصاری شرقی آنقدر کم است که اصلا نمی شود به آنها زیرزمین داد.
محسن حق شناس دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز گفت: این موضوع فقط مختص طرح انصاری شرقی نیست و با اینگونه اقدامات، در واقع به این معناست که درآمد سرانه مردم را قبول کرده و سرمایه آنها را از بین ببریم.
وی با بیان اینکه با این اقدام سرمایه های اهالی این منطقه از بین خواهد رفت،افزود: در این میان باید از ظرفیت تغییر وزیر راه و شهرسازی نهایت استفاده را برای تغییر و اصلاح این مصوبه کرد.
احد چگینی دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز گفت: متاسفانه اینگونه اقدامات گویی دامنه دار است و معلوم نیست تا کجا قرار است حقوق مردم شهر قزوین نادیده گرفته شود.
وی افزود: هم اکنون در خیابان های خیام، فردوسی، نادری و بلوار هم همین مساله وجود دارد و هر نامی که به این بافت بدهیم به سایر مناطق نیز در حال تسری است و کم کم باید متتظر باشیم سایر مناطق مانند پونک و سرتک هم بافت تاریخی نام بگیرند.
چگینی افزود: از استانداری و وزارت راه و شهرسازی درخواست می شود به منظور جلوگیری از نارضایتی عمومی با تغییر این مصوبه جلوی این موضوع گرفته شود.
وی ادامه داد: پیشنهاد می شود اعضای شورا دیداری با دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی داشته و مشکلات اهالی این منطقه را مطرح کنند تا راهکاری منطقی در این خصوص اتخاذ شود.
واکنش منفی شورای شهر قزوین نسبت به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مربوط به طرح خیابان شهید انصاری شرقی در حالی است که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین از آن استقبال کرده و آنرا گامی برای حفظ هویت و اصالت تاریخی و فرهنگی محله بلاغی و همچنین باغ دبیر دانسته است.
در این طرح که در امتداد پروژه خیابان شهید انصاری غربی قرار داشت، فرار بود یک خیابان جدید به عرض 30 متر با قابلیت تردد و عبور و مرور خودروها از 2 طرف در دل محله بلاغی و از مبدا دولتخانه صفوی به شکل مستقیم تا خیابان شاهد اجرا شود.
وجود چند اثر تاریخی پیش روی این طرح از جمله مسجد مدرسه حیدریه و تغییر چهره بافت تاریخی محله بلاغی موضوعی بود که میراث فرهنگی آن را در جریان این طرح مطرح ساخت و با اجرای آن مخالفت کرد و برای تصمیم گیری در خصوص نحوه اجرا پای شورای عالی معماری و شهرسازی به موضوع باز شد.
در نهایت پس از مدت ها بحث و کش و قوس و کارشناسی های انجام شده توسط مشاوران و متخصصان، شورای عالی معماری و شهرسازی ماه گذشته تصمیم گرفته تا طرح خیابان شهید انصاری شرقی به شیوه ای که قرار بود (تعریض کوچه و خیابان کشی به عرض 30 متر) اجرا نشده و در عوض این طرح با محوریت پیاده راه در معبری با عرض 6 متر با 2 پیاده راه سه و نیم متری اجرا شود.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.