به گزارش عصر دوشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قزوین، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به شعر آیینی از منظر تاریخی، گفت: برخلاف آنچه تصور می شود شعر آیینی فقط نعت و منقبت، مدح و مرثیه نیست و همه عرصه های انسانی را در می نوردد.
محمدعلی حضرتی تاکید کرد: در آغاز شعر فارسی با فضای آن روزگاران، شاعران برای اشاره به آنچه ما امروز شهر آیینی می نامیم از هر فرصتی استفاده می کردند.
وی بیان کرد: این شاعران ساده ترین احساس های عاشقانه را با تلمیح به ماجراهای مورد قبول شیعیان پیوند داده و به بیان ظلمی که به پیشوایان شیعیان روا شده بود می پرداختند.
این مسئول با اشاره به تلاش شاعران برای نمایش مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، یادآور شد: این شاعران که همواره در محدودیت بوده اند در حقیقت کسانی هستند که راه را برای شاعرانی مثل فردوسی هموار کردند تا آنها بتوانند اشارت روشن تری برای بیان باورهای مذهبی در شعرشان داشته باشند.
رییس حوزه هنری قزوین نیز در این برنامه اظهار داشت: در ایام اربعین که فضای معنوی بر جامعه حاکم است توفیق داشتیم از مجموعه شعله در شمعدانی رونمایی کنیم.
علی هوشمند ادامه داد: آثار هنری برای اهل هنر ارزشمند هستند اما آثار آیینی عطر ائمه اطهار (ع) را می دهد و هنرمند با همه ارادت و اعتقاداتش، این گونه آثار را خلق می کند
رضا اسماعیلی از شاعران آیینی نیز با اشاره به پیشرفت این شعر پس از پیروزی انقلاب، تاکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب و حاکمیت ارزش ها، شاعران با آرامش خاطر برای بیان ارادت به اهل بیت در این عرصه وارد شدند و زمینه برای فعالیت شاعران مذهبی و آیینی مهیا شد و شعر آیینی نیز جهش قابل توجهی داشت.
در این مراسم ضمن رونمایی از کتاب شعله در شمعدانی، با اهدای لوح از تلاش اسماعیل سکاک تقدیر به عمل آمد.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.