به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، مسجد جامع عتیق واقع در حاشیه غربی خیابان شهدا (سپه) و مرکز بافت تاریخی شهر قزوین از جمله بناهای عظیم و باشکوه تاریخی، مذهبی و یکی از کهن‌ترین و کم نظیرترین مساجد چهار ایوانی ایران به شمار می‌رود که می‌توان شکوه هنر و معماری ادوار مختلف تاریخی را در آن مشاهده کرد که به دلیل جایگاه ویژه‌ این اثر منحصر به فرد تاریخی - مذهبی در نزد مردم شهر قزوین و گردشگران داخلی و خارجی حفاظت از آن در برابر خطرات ناشی از آسیب‌های وارده امری بسیار ضروری است.
مرحله اول مرمت بخش‌هایی از گنبدخانه و ایوان شمالی مسجد جامع شامل اجرای عملیات استحکام بخشی و کلاف کشی در پاییز و زمستان سال 96 به همت این اداره کل انجام شد و در ادامه فعالیت‌های مرمتی صورت گرفته، مرحله دوم مرمت این 2 بخش از بنای مسجد از اوایل مرداد ماه سال جاری و با هزینه چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی این اداره کل آغاز شد.
در این مرحله اقدام‌های مرمتی چون استحکام بخشی و کلاف کشی ضلع شمال غربی و شرقی گنبدخانه، استحکام بخشی و دوخت و دوز کل کاربندی زیر ایوان، اجرای گمانه زنی و تخلیه راه شیر آب انبار زیر حوض و مرمت کلی راه شیر و بدنه‌های ساروجی و طاق‌ها، خاکبرداری و تسطیح حیاط شمالی و اجرای کانال رطوبتی در ضلع شمال خانه تاریخی رئوفی، مرمت و بازسازی ناودانی‌های گنبدخانه، شمع بندی و برداشت بافت فرسوده، تزریق بتن و دوخت و دوز و مرمت کلی کوهانه‌های ضلع شرق گنبدخانه، برداشت الحاقات مضر و انجام آجرکاری و نماسازی و تثبیت و مرمت کلی کاشی کاری‌های ایوان جنوبی انجام شد.
مسجد جامع عتیق قزوین یکی از کهن‌ترین مساجد چهار ایوانی کشور است که آثار معماری بسیاری از ادوار تاریخی در وسعتی معادل 12 هزار و 500 متر مربع به نمایش می‌گذارد. قدیمی‌ترین قسمت موجود به سال 192 به دستور هارون الرشید بنا شده و در عصر سلجوقی،‌صفوی و قاجاری الحاقاتی به آن صورت گرفته است. شش کتیبه گچ‌بری مقصوره خمار تاشی آن شهرتی جهانی دارد.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.