به گزارش ایرنا، عادل ابراهیمی روز شنبه در کارگاه طرح ملی گفت و گوی خانواده که توسط اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری و با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد، افزود: توانایی گفت و گو از خانواده آغاز و در مدرسه پخته تر شده و در جامعه نیز ظهور می یابد و برای همین است که خانواده کانون اصلی تربیت انسان ها به شمار رفته اما متاسفانه به دلایل مختلف این عنصر درون خانواده ها وجود ندارد.
وی اضافه کرد: از منظر جامعه شناسی در طول تاریخ ایران مادران دانش و مهارت آموزش گفت و گو را نداشته اند و ما همچنین بزرگترین ضربه ها را از سیاستمدارانی خورده ایم که توان گفت و گو را نداشته اند.
ابراهیمی ادامه داد: در واقع جامعه ایران در طول تاریخ طولانی خود با یک بیماری مزمن تاریخی مواجه بوده که مانع مهمی برای شکل گیری شرایط توسعه روبرو بوده و موجب شده ما حتی نتوانیم از فرصت های تاریخی استفاده کنیم مانند انقلاب مشروطه که در اثر همین ناتوانی رهبران مشروطه در گفت گوهای خود به بیراهه کشیده شدند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: گفت و گو تنها صحبت کردن صرف، مجادله، مناظره و مباحثه نیست بلکه داد و ستدی زاینده، اخلاقی، عقلانی و هم سطح است چون در آن برد و باخت ظرفیت مطرح نیست.
به گفته وی، گفت و گو یک توانایی محوری برای مبادله اندیشه ها است و برخلاف داد و ستد در عرصه اقتصادی، در داد و ستد اندیشه ای و معرفتی سود و زیان مطرح نیست.
ابراهیمی با اشاره به شرایط یک گفت و گوی موفق، اظهار داشت: توانایی گوش دادن فعال، سخن گفتن محترمانه و صادقانه، توانایی پذیرندگی و آموزندگی، توانایی ذهنی گشوده نسبت به دیگران و باور به اینکه تکه هایی از پازل حقیقت احتمالا در اختیار دیگران وجود دارد، توانایی صبر در شنیدن و آرامش در بیان نظر، توانای تعلیق ذهن و پرهیز از پیش داوری و توانایی جویندگی از جمله شرایط یک گفت و گوی موثر هستند.
وی ادامه داد: ویژگی های یاد شده باید از ابتدای کودکی از خانه توسط مادر شروع و در فرآیند آموزش ادامه یافته و درونی شود تا به بخش جدایی ناپذیر از انسان تبدیل شود.
طرح ملی گفت و گوی خانواده توسط معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری و با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران در سراسر کشور اجرا می شود.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.