به گزارش ایرنا امروزه اعتیاد به یکی از بزرگترین مشکلات اغلب کشورهای جهان تبدیل شده و پدیده سوء مصرف مواد به طور مستقیم و غیر مستقیم کیفیت زندگی ساکنان آنها را متاثر ساخته است.
کشور ایران نیز به دلیل موقعیت استراتژیک و قرار گرفتن در همسایگی افغانستان - یکی از بزرگترین مراکز کشت و تولید مواد مخدر - از آسیب ها و تهدیدات ورود و مصرف انواع مواد مخدر بی تاثیر نمانده است.
خوشبختانه در استان قزوین دستگاه های اجرایی و متولی امر مبارزه با مواد مخدر همراهی و هم افزایی مناسبی در این زمینه دارند و قدم های بلندی برای مقابله با اعتیاد در استان برداشته شده است.

*** اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر در اولویت قرار گیرد
رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اعتیاد به مواد مخدر مهمترین آسیب اجتماعی است و اگر همه آسیب ها را مقابل اعتیاد قرار دهیم، مورد دوم خطرناک تر از بقیه است.
عبدالمحمد زاهدی افزود: اگر جامعه بر روی اعتیاد حساس شده و این مسئله به یک دغدغه اجتماعی تبدیل شود بدون شک برای کاهش این پدیده شوم گام های بلندتری برداشته خواهد شد.
استاندار قزوین خاطر نشان کرد: باید با یک احساس مسئولیت اجتماعی و همگانی در برابر این معضل اقدام کنیم و با پر رنگ ساختن برنامه های پیشگیری برای مصون سازی جامعه از مواد مخدر گام برداریم.
زاهدی گفت: همه اقشار مختلف جامعه در معرض تهدید مواد مخدر قرار دارند و نباید تهدید مواد مخدر را کم ارزش و بی خطر محسوب کرد.
وی افزود: خوشبختانه قزوین از استان های با رتبه پایین در زمینه اعتیاد به شمار می رود با این وجود در حوزه مقابله با مواد مخدر نباید با سهل انگاری و بی تفاوتی برخورد کرد.
استاندار قزوین با تاکید بر ایجاد شادابی و نشاط در جامعه برای پیشگیری از اعتیاد گفت: هرچقدر بتوانیم امکان سرگرمی و شادابی را در جامعه فراهم کنیم به قطع از گسترش اعتیاد میان مردم و جوانان پیشگیری کرده ایم.
زاهدی با بیان اینکه اعتیاد چرخه پیچیده ای دارد، یادآور شد: دستگاه های متولی نباید امر مبارزه با مواد مخدر را سهل و آسان پنداشته و از نوآوری و طرح برنامه های جدید در این زمینه غافل شوند.
این مسئول با اشاره به آمار شیوع مصرف مواد در استان گفت: موقعیت استراتژیک، کارگری بودن و حضور اتباع خارجی از جمله دلایل شیوع مصرف و تولید مواد صنعتی در استان است که باید با نگاه همه جانبه به مباحث اجتماعی برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه اقدام کرد.

*** اعتیاد، مهمترین معضل اجتماعی استان
معاون دادستان قزوین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: معتقدیم موضوع اعتیاد به مهمترین معضل اجتماعی استان تبدیل شده و بسیاری از خانواده ها را درگیر خود کرده است.
وی با بیان اینکه درگیری یک نفر با اعتیاد درگیری یک شخص نیست، افزود: اعتیاد علاوه بر شخص معتاد بر همسر، والدین، فرزندان، محیط کار و جامعه اثر سوء می گذارد و موجب می شود افرادی از اعتیاد مورد سرقت، تجاوز و آسیب قرار گیرند که هیچ ارتباطی با آن نداشته اند.
حجت الاسلام کرمی ادامه داد: افراد گرفتار در دام اعتیاد به طمع تهیه یک وعده مصرف مواد از ارتکاب هر عمل مخالف با موازین شرعی و قانونی ابایی ندارند که خود خسارت های غیرقابل جبرانی را بر پیکره جامعه وارد می سازد.
این مسئول قضایی خاطر نشان ساخت: با توجه به میزان خسارات و آثار سوء این پدیده باید با مشارکت همه مردم برای مقابله و مبارزه با اعتیاد اقدام کرد.
وی با بیان اینکه شرط اصلی ورود و مشارکت مردم در این زمینه آگاهی است، افزود: متاسفانه چنان که باید و شاید اطلاع رسانی و آگاهی بخشی لازم به مردم برای مقابله با اعتیاد صورت نگرفته و راهکارهای کارشناسانه به مردم ارایه نشده است.
این مسئول قضایی ادامه داد: باید دستگاه های متولی پیشگیری، آموزش و اطلاع رسانی در حوزه مقابله با مواد مخدر نظرات کارشناسانه را به شیوه مناسب در اختیار آحاد مردم قرار دهند تا مردم نسبت به سهم و نقش خود در مقابله با مواد مخدر آگاهی لازم را داشته باشند.

*** استان قزوین پیشتاز در جمع آوری معتادان متجاهر
وی اضافه کرد: شهر قزوین با اهتمام دستگاه های قضایی و انتظامی استان پیشتاز جمع آوری متعادان متجاهر در سطح کشور است ولی با مشکل تامین بودجه و پشتوانه های مالی برای مراکز نگهداری معتادان مواجه است.
حجت الاسلام کرمی با بیان اینکه به شدت از حمایت دستگاه های متولی از مراکز نگهداری معتادان گله مند هستیم خاطر نشان کرد: مسئول مستقیم حمایت از مراکز ترک اعتیاد در استان شهرداری ها هستند که به تکالیف خود در این زمینه چنان که باید عمل نمی کنند و در نتیجه این مراکز در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.
وی افزود: تنها 40 درصد هزینه های نگهداری از معتادان به کمپ ها پرداخت می شود که با وضعیت اقتصادی کنونی تامین هزینه های پزشک، روانشناس و... برای این مراکز بسیار دشوار خواهد بود.
این مسئول با اشاره به بازنگری قوانین مبارزه با مواد مخدر نیز افزود: متاسفانه قوانین مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر سهل گیرانه شده و بازدارندگی خود را از دست داده اند.
حجت الاسلام کرمی افزود: با توجه به کاهش مجازات قاچاق مواد، طمع و تلاش سوداگران مرگ در این زمینه بیشتر شده است که امیدواریم با بازنگری قوانین مانع شیوع بیشتر مواد در جامعه شویم.
وی ادامه داد: خوشبختانه در نوع برخورد با معتادان نیز رویکرد خوبی در جامعه شکل گرفته و به رفتارهای درمانی در کنار رفتارهای بازدارنده باور پیدا شده است.
این مسئول با اشاره به راه اندازی خانه میان راهی برای معتادان ادامه داد: در گذشته میزان پاکی معتادان نجات یافته از دام اعتیاد بیش از 24 ساعت طول نمی کشید چون آنها بعد از ترخیص دوباره به پاتوق ها و مراکز مصرف مواد روی می آوردند.
حجت الاسلام کرمی اضافه کرد:خوشبختانه راه اندازی مرکز خانه میان راهی در قزوین اقدام مثبتی بود که به افزایش میزان پاکی معتادان بهبود یافته و جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر منجر شده است.

***آگاهی بخشی به جامعه برای پیشگیری از اعتیاد ضروری است
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین نیز در این خصوص گفت: باید برای پیشگیری و مقابله با مواد مخدر آگاهی بخشی به مردم را با جدیت پیگیری کرده و از ظرفیت رسانه ها، صدا و سیما و سازمان های مردم نهاد در این زمینه استفاده کنیم.
اردشیر صفاپور افزود: طبق آمارها قزوین در رتبه های میانی جدول شیوع مواد مخدر در کشور قرار دارد و باید با همت جدی همه مسئولان برای ارتقای رتبه استان از جایگاه فعلی تلاش کرد.
وی با اشاره به لزوم مقابله جدی و فراگیر با مواد مخدر در سطح جامعه، افزود: آسیب های اجتماعی مختلفی در جامعه وجود دارد که پایه و اساس بسیاری از آنها اعتیاد و مصرف مواد است.
صفاپور بر هم افزایی دستگاه ها در حوزه مقابله با مواد مخدر تاکید کرد و ادامه داد: اگر تلاش ها و برنامه های دستگاه ها در کنار هم قرار نگیرد نمی توان اعتیاد را ریشه کن کرد.
این مسئول گفت: در سال گذشته اقدامات مختلفی در مباحث فرهنگ پیشگیری از مصرف مواد مخدر در استان انجام شد که می توان به آموزش های پیشگیری و ارایه برنامه های فرهنگی در واحدهای صنعتی، روستاها و شهرها اشاره کرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قزوین افزود: در سال جاری نیز براساس سیاست های شورای مبارزه با مواد مخدر، اجتماعی کردن مقابله را به صورت جدی پیگیری می کنیم و در همین رابطه کلاس های آموزشی را در پادگان ها،مراکز آموزشی، محلات و واحدهای تولیدی برگزار خواهیم کرد.
6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.